Manoharan Beri Keterangan Polis Sebagai Dua Orang Terakhir Hubungi Teoh Beng Hock Sebelum Kematiannya

SHAH ALAM, 21 Julai - Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kota Alam Shah, M.Manoharan hari ini memberi keterangan kepada pihak polis berhubung kematian Setiausaha Politik Selangor, Teoh Beng Hock, Khamis lalu.

Manoharan yang tiba di pejabat Exco Pembangunan Kampung Baru dan Penyelesaian Kilang Haram, Ean Yong Hian Wah kira-kira jam 3.20 petang tadi ditemani isterinya, S Pushpaneela.

Beliau kemudian memberi keterangan kepada ASP Mohd Amirul Abdullah dari Ibu Pejabat Polis (IPD) Shah Alam yang tiba pada jam 3.45 petang, secara empat mata di bilik perbincangan pejabat Ean, selama tiga jam.

Manoharan adalah antara dua orang yang terakhir menghubungi Teoh sebelum Teoh disoal siasat oleh pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di tingkat 14, bangunan Plaza Masalam, Shah Alam, Rabu lalu.

Bagaimanapun, Teoh ditemui mati di bumbung tingkat lima, dipercayai jatuh dari pejabat SPRM, kira-kira jam 1.30 petang keesokan harinya.

Sementara Ean Yong Hian Wah pula akan memberi keterangan kepada pihak polis, juga di pejabatnya jam 3 petang, esok.

Selepas memberi keterangan kepada pihak polis, Manoharan yang ditemui pemberita berkata, selain menubuhkan Suruhanjaya Diraja, kes ini sepatutnya disiasat mengikut Akta 302 Kanun Keseksaan, berbanding Akta 112 Kanun Acara Jenayah.

Beliau juga tidak berpuas hati siasatan dijalankan ke atasnya kerana Teoh adalah anak guamnya dan sudah pasti beliau menghubungi Teoh sebelum Teoh ke pejabat SPRM.

“Saya memberi keterangan memprotes tindakan pihak Polis kerana tidak berpuas hati dengan penyiasatan mereka dan mahukan Suruhanjaya Di Raja menyiasat Teoh dan menukar akta 112 Kanun Acara Jenayah kepada akta 302 Kanun Keseksaan kerana ini bukan kematian secara mengejut,” katanya.

Malam tadi, polis mendapatkan keterangan daripada ahli Majlis Perbandaran Kajang, Tan Boon Hwa yang membuat laporan polis berhubung siasatan SPRM ke atas beliau, sebelum Teoh ditemui mati.ATIQAH YAACOB-TVSELANGOR

No comments

Powered by Blogger.