PAS Kelantan Suka Bergerak Sendiri? PAS Kelantan Sombong?

Berbagai andaian diutarakan oleh orang ramai tentang kemenangan tipis Pas di MU..Namun hakikatnya ialah Pas menang dan dapat mempertahankan kerusinya.Walaupun berbagai rasuah wang dan kebendaan yang ditaburkan oleh BN dan dibantu oleh agensi kerajaan yang digunakan seperti " harta bapak mereka " tidak sedikitpun melunturkan semangat pengundi-pengundi yang menyokong Pas,Tahniah dan terimakasih untuk kalian.

Namun sebagai sebuah Parti Islam kita perlulah yakin dengan ketentuan Allah,dan sebaik-baiknya setiap ahli dan pimpinan Bermuhasabah diri dan mencari sudut kekurangan agar dapat dibaiki.Menurut seorang sahabat gua,PAS Kelantan turut menyumbang kepada penurunan mendadak undi di MU.

Kalau PAS Kelantan selesa bergerak sendiri semasa kempen PRU MU tanpa memerlukan sokongan dan bantuan PAS luar mahupun parti2 lain di dalam PR ( Ini sombong namanya ),sedangkan Umno mendatangkan petugas dari Perak untuk menceritakan kekalutan dan kelemahan MB Pas di Perak semasa pemerintahan PR yang menjadi kuda tunggangan DAP. maka ini adalah satu kesilapan besar Pas Kelantan.

Kenyataan Fatah Harun yang Pas sudah menang dengan majoriti 2000 undi seolah-olah Pas Kelantan yang menentukan kemenangan di MU ini menjadikan pengundi terkilan dengan sikap sombong ini,sedangkan masa itu pengundian masih lagi berjalan. Ulasan penganalisis di Astro Awani 501 semalam merumuskan jentera PAS di PRK MU inilah yang paling lemah sepanjang 5 edisi PRK selepas PRU ke 12.

Hal ini pernah mendapat teguran Datuk Dr Hassan Ali, Naib Presiden PAS sewaktu itu bila mengulas kekalahan PAS di PRK Pengkalan Pasir pada 2005. Jentera PAS pada masa itu tidak bersedia dan tidak buat 'homework'. Kekalahan calon PAS, Haniffa Ahmad kepada calon BN, Hanafi Mamat menyebabkan PAS 'nyawa-nyawa ikan', hanya memerintah kerajaan kerajaan dengan kelebihan 1 kerusi. Salah satu kerusi yang PAS menangi di PRU 11 iaitu Kemuning hanya PAS menangi dengan 2 undi sahaja.

Calon...ini juga sebagai faktor yang dianggap besar oleh sesetengah pengundi yang menyebabkan pengundi muda beralih kepada BN,orang muda mahukan seorang calon yang mempunyai kredibeliti dan asas pendidikan yang tinggi,yang diharapkandapat melontarkan idea dan wawasan untuk memajukan pembangunan di MU.

Najib.... yang baru melepasi 100 hari mentadbir kerajaan Malaysia menjadi salah satu penyebab kebangkitan BN di PRK MU,yang mengharapkan sesuatu dari segi pembangunan dari kerajaan Najib C4 ini.. Nampaknya PAS Kelantan kenalah bermuhasabah diri dan tidak mempersalahankan pihak lain,demi untuk memperkukuhkan jentera dan menampal segala kebocoran dan kekoyakan kain sendiri untuk menghadapi pilihanraya ke-13 nanti.

sendiri mau ingat

No comments

Powered by Blogger.