Pemuda UMNO Tidak Perlu Melenting Teguran PAS

SH040709



Kota Bharu – Pemuda UMNO Kelanta tidak perlu melenting dengan teguran yang disuarakan Pemuda PAS supaya ketuanya meletakkann jawatan dan mendalami ilmu agama di pondok, sebaliknya mereka perlu melihatnya dari sudut positif.

Naib Ketua Pemuda PAS Kelantan, Hisham Fauzi berkata, beliau kesal kerana teguran yang diberikan sebelum ini disalahfahami oleh Pemuda UMNO Kelantan.

”Saya terkilan atas kegagalan mereka memahami isu sebenar di sebalik teguran saya apabila Naib Ketua Pemuda Pasir Mas, Mohamed Fareez Nor berkata ’pondok tempat mendalami ilmu agama dan bukannya untuk dicampur adukkan dengan politik”.

”Kenyataan itu jelas menunjukkan pegangan UMNO yang memisahkan Islam dan politik yang jelas bertentangan dengan ajaran Islam yang tidak memisahkan antara politik dan agama,” katanya kepada Sinar Harian semalam.

Ketua Pemuda PAS Tanah Merah itu berkata, fahaman memisahkan agama dan politik berasal dari Barat yang bermula semasa zaman ’reformation’ sekitar 1510 yang dipelopori individu seperti Martin Luther, Huldreich Zwingli dan John Calvin.

Menurutnya, fahaman iti di Tanah Melayu melalui penjajah dan kini jelas UMNO mewarisi fahaman salah ini dari mereka.

Hisham berkata, beliau juga kesal atas perbuatan Setiausaha Pemuda UMNO Kelantan yang Ketua Pemuda UMNO Gua Musang, Bazlan Baharuddin yang menghina calon PAS di Manek Urai sebagai tidak berpelajaran dan jahil sejarah.

”Sepatutnya beliau selidik.. calon PAS (Mohd Fauzi Abdullah) terpaksa berhenti sekolah awal berikutan kesusahan hidup dan terpaksa bekerja bagi menyara adik-adiknya.

”Berkat kerja kerasnya, adik-adiknya kini berjaya sehingga ada yang elanjutkan pengajian ke luar negeri,” katanya.

Menurutnya, UMNO sepatutnya bangga kerana Mohd Fauzi adalah Bumiputera yang tidak berpendidikan tinggi tetapi menjadi usahawan berdikari tanpa perlu mengharapkan Kerajaan Persekutuan untuk berjaya.

Sumber : Sinar Harian, 04 Julai 2009

No comments

Powered by Blogger.