Puasa dijangka 22 Ogos, Aidilfitri 20 September

KUALA TERENGGANU: Umat Islam di negara ini dijangka mula berpuasa pada 22 Ogos ini dan menyambut Aidilfitri pada 20 September depan iaitu selepas berpuasa selama 29 hari.

Timbalan Mufti Terengganu, Abdul Halim Awang @ Alias, berkata umat Islam berpuasa pada 22 Ogos kerana anak bulan Ramadan dijangka tidak kelihatan pada petang tarikh melihat anak bulan pada 20 Ogos ini.

Pengiraan mengikut hisab itu bagaimanapun tertakluk sepenuhnya kepada pengisytiharan yang akan diumumkan Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja pada tarikh berkenaan.

"Berdasarkan kiraan falak, anak bulan Ramadan tidak akan wujud pada hari rukyah iaitu 20 Ogos kerana tidak cukup syarat kematangan berikutan jarak antara waktu berlakunya ijtimak atau detik pemisahan antara bulan Syaaban dan Ramadan adalah satu jam sebelum Maghrib," katanya ketika ditemui pada Seminar Penghayatan Ramadan di Auditorium Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT), Kompleks Seri Imam, di sini, semalam.

Seminar yang dihadiri lebih 500 ahli agama di negeri itu dirasmikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri, Khazan Che Mat.

Abdul Halim, berkata tarikh melihat anak bulan ditetapkan pada 20 Ogos dan pengumuman tarikh permulaan puasa akan diumumkan Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja melalui media elektronik pada malam berkenaan.

Mengulas penentuan tarikh menyambut Aidilfitri, Abdul Halim berkata, ijtimak Syawal dijangka berlaku pada jam 2.44 pagi pada hari rukyah 29 Ramadan bersamaan 19 September dengan usia anak bulan mencapai lebih 16 jam.

"Berdasarkan kaedah diamalkan di negara ini, anak bulan Syawal dijangka wujud dan boleh kelihatan pada petang hari rukyah dan jika kaedah itu diguna pakai, umat Islam di negara ini dijangka menyambut Aidilfitri pada hari Ahad, 20 September," katanya.

Rukyah menurut definisi hukum fiqah ialah melihat anak bulan (hilal) selepas matahari terbenam, manakala anak bulan didefinisikan sebagai bulan sabit selepas ijtimak yang kali pertama kelihatan atau kemungkinan boleh kelihatan selepas matahari terbenam.

Empat lokasi melihat anak bulan di Terengganu iaitu di Pulau Perhentian, Besut; Bukit Besar, Kuala Terengganu, Balai Cerap, Merang, Setiu dan Bukit Kemuning, Kemaman.

No comments

Powered by Blogger.