Sah! Satu Konspirasi Terancang Jatuhkan Kerajaan Kedah Sedang Berjalan

"Semarak Babi - BN Menangguk Kesempatan" oleh T.T Ting Memang munasabah. Apakah konspirasi yang sedang berjalan di Kedah? Aku yakin ada konspirasi dan konspiratornya…mungkin ada yang tuduh aku jahat pulak... Tapi yang ini SAH BENAR!

Semalam orang Iboi, Baling telefon bagitau sebuah kereta Exco nombor plat KBN 333 ada di rumah Adun Bayu, YB Azmi Che Husin, depa panggil Pak Lang Mi। Apa yang ada di Iboi rumah Pak Lang Mi? Pak Lang Mi ialah bekas Pegawai Khas kepada bekas MB Kedah, MK.

Kalau tak percaya depa suruh aku pi tengok, Kalau boleh masuk sergah dalam rumah, apa nak jadi। Dari Sungai Petani ke Baling la ni setengah jam saja. Aku kata biaq pi laa, depa nak buat pelancongan di Lata Celak ka, Air Panas Ulu Legong ka, trek 4X4 baru ka॥Pak Lang Mi pun minat 4X4 juga la ni.

Sehari sebelum itu, di sebuah rumah di belakang kompleks membeli belah di Sungai Petani, rumah tukang urut, ada 2 buah kereta milik Exco juga। Pujuk memujuk dikatakan berlaku di rumah itu. Lama juga ia berlangsung sehingga kawan aku penat menunggu, Sampai masuk waktu maghrib, dia pun belah la, depa tu tak payah sembahyang Maghrib.

Di waktu tangah hari, beberapa jam sebelum itu, dua orang Adun berjawatan Exco memujuk seorang Adun biasa menyertai mereka। Bila dia menolak, dia dituduh sebagai anjing PAS. Sebelum itu ada orang menyuruh dia tukar nama kepada ‘Ahmad Bin Abdullah’. Kesian dia kerana mempertahankan prinsip, dia dituduh macam-macam. Inilah perjuangan untuk rakyat yang memilihnya.

Beberapa jam selepas itu, mereka mengadap bigboss mereka di Penanti। Bigboss yang sudah sarat dengan problema, terpaksa memujuk mereka pula untuk kekal dalam perjuangan.jangan mengutamakan diri sahaja. Lihat kerosakan yang telah dilakukan oleh BN. Isu babi terlalu kecil untuk dibandingkan dengan kerosakan 50 tahun sepanjang BN bermaharaja lela.

Malam sebelumnya, seorang daripada mereka berada di rumah MK। Mat Che Nai juga ada di sana. Bashah juga ada di situ. Mat Che Nai bercerita sakan tentang gerakan menggerodak yang sedang dilakukan untuk untuk membangkitkan kemarahan orang bukan melayu kepada kerajaan PR.

Esoknya, Adun itu tanpa sedar, di depan Exco itu, dia terlajak mengulang semula butiran perbincangan seorang Exco dengan Mat Cik Nai di dan Tunku Puteri . Butiran itu berkaitan sebuah dewan kuil di Jalan Pegawai yang hendak dirobohkan oleh Mat Cik Nai di MBAS. walaupun Adun itu tidak hadir dalam perbincangan itu, apa Mat kata, apa Tunku Putri kata, apa Exco itu kata, semuanya dia tahu sebijik-sebijik. Dari mana dia tahu butiran itu?

Setelah mengikuti semua rentetan peristiwa dan gerakan ‘di bawah permukaan’ (undersurface movement), saya berani mengasahkan, satu konspirasi sedang berjalan, dan konspiratornya ialah seorang Exco dalam kerajaan Negeri sekarang। KBN 333!

Mereka lemah untuk membentangkan hujah dalam perbincangan। Mereka gagal mengemudi tanggungjawab dengan baik. Mereka bebal jika kehendak mereka terbatas oleh peraturan dan prosedur. Mereka bertaraf posmen dan tukang urut untuk mengangkat perjuangan besar untuk seluruh rakyat. Kegagalan menempatkan upaya diri dalam pemerintahan sebuah kerajaan dirawat dengan ugutan dan merajuk.

Mereka merancang merujuk kepada janda tua yang kelaparan kuasa। Janda tua yang kaya dengan duit yang dijarah sepanjang memerintah Kedah berjanji berkongsi kuasa dan harta dengan mereka. Janda tua itu sedang kemaluan besar bila dia diganti dengan orang luar yang afdhal dan semporna. Isu babi disorong sebagai papan anjal untuk mereka melompat. Berbaloikah?

posted by PENYAPU LIDI

1 comment

Unknown said...

KBN 333. Bagi nama la. Biaq semua orang tau.

Powered by Blogger.