Umno Nampak Hantu

“Ada hantu ke di sini?,” soal saya kepada Umno.

Umno, 32 tahun, orang asli suku Temuan, pekerja PLUS saya temui di kawasan rehat Rawang, Selangor petang tadi.

[ Umno, berbaju kuning ]

“Ada, saya nampak orang tua dengan anak kecil di belakang tandas. Dia pakai baju putih macam orang hendak pergi sembahyang, kopiah putih. Dia bukan berjalan, melompat, jauh. Bila saya periksa tidak ada siapa pun di tempat itu,” jelasnya.

‘Jauh’, hampir 2 meter. Umno berasal dari Kuala Kubu, Selangor, bekerja sebagai cleaner hampir setahun di kawasan rehat terbabit bersama rakan berketurunan sama, Norhayati, 22 tahun.

“Awak pernah terjumpa?”

“Saya sudah tiga tahun kerja shif di sini dari pukul tujuh malam sampai tujuh pagi. Nampak hantu tiap-tiap malam,” kata Norhayati selamba.

Biarpun jam tangan menunjukkan jam 6.45 petang, bulu roma saya meremang.

“Saya biasa nampak orang tua sama ‘melompat’ dengan anak dia pukul dua pagi. Tapi dia tidak usik orang. Bila hujan panas lagi senang nampak macam-macam. Perempuan lintas jalan dengan tiga anak dia, dua perempuan, seorang lelaki, pun ada, kemudian hilang,” ulasnya.

“Kawasan ini selalu accident, ramai mati. Dia orang tidak jumpa jalan ‘balik’,” kata rakan mereka, perempuan berusia lebih tua.

Jika wartawan akhbar Harian Metro mengetahui kejadian terbabit, saya percaya mereka akan bergegas bertemu Umno dan Norhayati.

Apapun, biarlah laporan ditulis tepat dan bukan direka cipta :)

http://mazidulakmal.blogspot.com/

No comments

Powered by Blogger.