Nah Pukulan Kilas Untuk Khaled Nordin Dari Mahasiswa!

Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) hari ini menempelak Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamad Khaled Nordin kerana menyifatkan mahasiswa tidak mengikuti zaman teknologi ICT apabila menolak pengundian berkomputer dalam pilihan raya kampus.

Pengerusinya Shazni Munir Mohd Ithnin berkata sedangkan sewaktu pemilihan Umno pada Mac lalu, perwakilan parti itu sendiri menolak penggunaan kaedah berkomputer bagi memilih pucuk pimpinan parti.

Kira-kira 90 peratus daripada 200 wakil calon dalam pemilihan Umno menolak cadangan pengiraan undi menggunakan komputer dan mahu ia diteruskan secara manual seperti sebelumnya.

"Bagi pelajar, kami memilih integriti dan ketelusan dalam memilih pemimpin.

"Kami nak tanya, adakah menteri (Khaled) mementingkan integriti, ketelusan dan kemodenan dalam memilih kepimpinan?" soal Shazni Munir.

Beliau, yang juga presiden Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM), diminta mengulas kenyataan Khaled bahawa penggunaan e-undi selaras dengan kemajuan teknologi dan turut diamalkan di negara lain.

Semalam Malaysiakini melaporkan kumpulan pelajar berkenaan ke kawasan pilihan raya itu sejak hari penamaan calon pada Sabtu lalu bagi membantah e-undi di Universiti Malaya (UM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Universiti Utara Malaysia (UUM) pada sesi pemilihan terbaru Majlis Perwakilan Pelajar (MPP).

Kaedah mengundi secara elektronik mula diperkenalkan di Universiti Putra Malaysia (UPM) pada 2003 dan kemudian di Universiti Islam Antarabangsa (UIA) - juga dalam suasana penuh bantahan.

Selain menerima bantahan bertubi-tubi oleh beberapa kumpulan pelajar sejak ia diperkenalkan, kumpulan pelajar UPM sendiri pernah memulaukan pilihan raya kampus mereka selama dua tahun berturut-turut, 2005 dan 2006.

Mengulas kenyataan Khaled yang menyifatkan SMM mencari "politik murahan" dengan berkempen membantah e-undi di pilihan raya kecil DUN Bagan Pinang, Shazni berkata:

"Tindakan memaksa menggunakan e-undi tanpa mendapat kebenaran daripada pelajar, juga merupakan politik murahan, untuk mengekalkan status quo kerajaan (dengan memenangkan kumpulan pro-Aspirasi)."

[Baca juga: Bantah e-undi 'politik murahan' siswa]

Ekoran itu, tambahnya, SMM mendesak Kementerian Pengajian Tinggi menarik balik keputusan yang didakwa akan dilaksanakan di semua universiti dalam pilihan raya kampus pada pemilihan sesi ini.

Pelajar tahun akhir Akademi Pengajian Islam (API) UM itu turut mendesak kerajaan membenarkan pemantau di kampus untuk memastikan ketelusan pilihan raya.

SMM juga mendesak pemimpin semua parti politik menyatakan pendirian mereka berhubung isu e-undi yang dipertikaikan itu.

Pilihan raya kampus dijadualkan berlangsung bermula pertengahan bulan ini sehingga awal tahun hadapan, bergantung kepada keputusan di peringkat universiti masing-masing.

Malaysiakini difahamkan penamaan calon bagi pilihan raya kampus UUM akan berlangsung Khamis ini, manakala pengundian dijadualkan pada 12 Oktober.

Sementara di Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) pula, penamaan calon akan bermula esok dan pengundiannya 14 Oktober ini.

No comments

Powered by Blogger.