Adegan peluk cium jejas niat baik filem Papadom
Oleh RAYUSA
DARI suatu segi, agak sukar untuk saya menilai dan mengakui Papadom, filem arahan keenam Afdlin Shauki ini layak diangkat sebagai Filem Terbaik Festival Filem Malaysia ke-22 (FFM22)atau sebaliknya kerana saya tidak menonton semua filem Melayu tempatan dalam tempoh setahun lalu (tempoh layak menyertai FFM22).
Saya cuma pasti Papadom lebih baik daripada filem arahan Afdlin sebelum ini, iaitu Buli (filem pertamanya yang mempesonakan), Baik Punya Cilok, Buli Balik, Sumolah serta Los dan Faun.
Bagaimanapun, berdasarkan prestasi filem Melayu tempatan mutakhir ini dan isu yang dikemukakan, setelah membaca ulasan oleh pengkritik serta pengulas bahawa banyak filem Melayu tempatan hambar, saya bersetuju Papadom diberikan taraf tersebut.
Tema yang dibawakannya, iaitu kasih sayang dan kekeluargaan mungkin sudah basi. Namun, Papadom menarik dan segar kerana cara tema itu dipaparkan (filem arahan Afdlin selalu tampil segar dan unik berbanding filem Melayu tempatan lain).
Kisah menunaikan wasiat barangkali pernah dipaparkan dalam filem Melayu tempatan sebelum ini. Pun begitu, klise bukan masalah besar jika persembahannya berbeza.
Papadom membawa kisah Saadom (lakonan Afdlin Shauki) yang cuba sedaya upaya menunaikan wasiat isteri tercinta, Munirah (Noorkhiriah Ahmad Shapie) yang maut dalam kemalangan jalan raya.
Saadom adalah seorang ahli perniagaan nasi kandar yang berjaya di Pulau Pinang. Tidak disangka wasiat isterinya agar menjaga anak mereka, Miasara (Liyana Jasmay) dengan baik telah mengubah diri Saadom.
Sebelum isterinya meninggal dunia, Saadom terlalu asyik mengurus perniagaan nasi kandarnya. Selepas kematian isterinya, dia berubah menjadi seorang bapa yang begitu mengambil berat terhadap setiap perkara yang berlaku ke atas Miasara atau Mia.
Tidak dinafikan, seorang bapa perlu cakna dan mengambil berat kehidupan anaknya, terutama anak perempuan yang masih belajar. Bagaimanapun, usah berlebih-lebihan sehingga mengongkong kebebasan seperti yang Saadom lakukan. Niat Saadom amat baik dan dialu-alukan. Mungkin caranya yang salah dan memang tidak pernah dilakukan oleh mana-mana bapa pun.
Akibatnya, setelah remaja, Mia mulai rimas dengan kasih sayang Saadom yang melimpah-ruah. Kawan-kawannya seperti Yvonne (Chelsia Ng) juga rimas dengan Saadom yang sentiasa mengawasi Mia. Mia malu kerana Saadom juga sering memeluk dan menciumnya di hadapan kawan-kawannya.
Malah pada waktu rehat di sekolah, Saadom membawa makanan untuk Mia dan kawan-kawannya. Kadang-kadang kawan-kawan Mia terpaksa menolak kerana berdiet.
Saadom juga selalu berada di dalam kawasan sekolah Mia untuk memastikan keselamatan Mia hingga kadang-kadang dia dihalau oleh pengetua sekolah.
Timbul masalah apabila Mia berjaya melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi. Walaupun Mia mahu belajar jauh kerana ingin bebas daripada bapanya, Saadom mahu Mia memilih universiti yang berdekatan sahaja.
Saadom cemas apabila teringat janji terhadap arwah isterinya untuk menjaga Mia dengan baik. Dia cuba mencari jalan sehingga tega bekerja sebagai tukang kebun di universiti tempat Mia menuntut. Saadom seperti cuba membuktikan bahawa kasih bapa atau ayah sepanjang jalan (kasih ibu sepanjang zaman).
Daripada segi keprihatinan seorang bapa, Papadom boleh dianggap berunsur Islam. Sikap tanggungjawab dan prihatin seorang bapa terhadap anaknya adalah tuntutan Islam. Jadi, niat dan penampilan filem ini memang baik.
Adegan peluk dan cium
Cuma, mengapa filem Melayu tempatan tidak boleh lari daripada adegan peluk dan cium? Malanglah kerana filem yang sebaik ini juga agak dicemari adegan peluk serta pegang dan cium tangan. Sebagai contoh, adegan Munirah memeluk Saadom, Saadom memeluk Mia dan Saadom menggenggam tangan Munirah.
Sungguhpun sekadar adegan suami isteri dan bapa dengan anak perempuannya, itu hanya dalam filem. Para pelakonnya beragama Islam dan bukan muhrim. Bagaimana dengan adegan Hisham Hashim (Farid Kamil Zahari) memeluk Mia? Hisham bukan abang, adik atau suami Mia.
Cuba lihat filem Iran. Filem cintanya tetap hebat serta dikagumi walaupun tidak memaparkan adegan peluk serta pegang atau cium tangan.
Tanpa berpeluk atau berpegangan tangan pun pernyataan cinta boleh dizahirkan. Ada caranya. Para pelakon beragama Islam harus peka. Penulis skrip dan pengarah beragama Islam juga perlu mengelakkan adegan peluk dan cium. Tidak cacat filem tanpa adegan berkenaan walaupun membawa tema kekeluargaan.
Selain Afdlin, Liyana, Noorkhiriah, Chelsia dan Farid, Papadom turut dibintangi Harun Salim Bachik, Que Haidar, Vanidah Imran, Scha, Pete Teo dan Adam Malik.
Papadom yang menelan belanja RM1.4 juta turut memenangi kategori Pelakon Lelaki Terbaik menerusi Afdlin, Pelakon Wanita Terbaik (Liyana), Cerita Asal Terbaik (Afdlin) dan Skor Muzik Asal Terbaik (Pacai).
www.malaysiabebas.com
DARI suatu segi, agak sukar untuk saya menilai dan mengakui Papadom, filem arahan keenam Afdlin Shauki ini layak diangkat sebagai Filem Terbaik Festival Filem Malaysia ke-22 (FFM22)atau sebaliknya kerana saya tidak menonton semua filem Melayu tempatan dalam tempoh setahun lalu (tempoh layak menyertai FFM22).
Saya cuma pasti Papadom lebih baik daripada filem arahan Afdlin sebelum ini, iaitu Buli (filem pertamanya yang mempesonakan), Baik Punya Cilok, Buli Balik, Sumolah serta Los dan Faun.
Bagaimanapun, berdasarkan prestasi filem Melayu tempatan mutakhir ini dan isu yang dikemukakan, setelah membaca ulasan oleh pengkritik serta pengulas bahawa banyak filem Melayu tempatan hambar, saya bersetuju Papadom diberikan taraf tersebut.
Tema yang dibawakannya, iaitu kasih sayang dan kekeluargaan mungkin sudah basi. Namun, Papadom menarik dan segar kerana cara tema itu dipaparkan (filem arahan Afdlin selalu tampil segar dan unik berbanding filem Melayu tempatan lain).
Kisah menunaikan wasiat barangkali pernah dipaparkan dalam filem Melayu tempatan sebelum ini. Pun begitu, klise bukan masalah besar jika persembahannya berbeza.
Papadom membawa kisah Saadom (lakonan Afdlin Shauki) yang cuba sedaya upaya menunaikan wasiat isteri tercinta, Munirah (Noorkhiriah Ahmad Shapie) yang maut dalam kemalangan jalan raya.
Saadom adalah seorang ahli perniagaan nasi kandar yang berjaya di Pulau Pinang. Tidak disangka wasiat isterinya agar menjaga anak mereka, Miasara (Liyana Jasmay) dengan baik telah mengubah diri Saadom.
Sebelum isterinya meninggal dunia, Saadom terlalu asyik mengurus perniagaan nasi kandarnya. Selepas kematian isterinya, dia berubah menjadi seorang bapa yang begitu mengambil berat terhadap setiap perkara yang berlaku ke atas Miasara atau Mia.
Tidak dinafikan, seorang bapa perlu cakna dan mengambil berat kehidupan anaknya, terutama anak perempuan yang masih belajar. Bagaimanapun, usah berlebih-lebihan sehingga mengongkong kebebasan seperti yang Saadom lakukan. Niat Saadom amat baik dan dialu-alukan. Mungkin caranya yang salah dan memang tidak pernah dilakukan oleh mana-mana bapa pun.
Akibatnya, setelah remaja, Mia mulai rimas dengan kasih sayang Saadom yang melimpah-ruah. Kawan-kawannya seperti Yvonne (Chelsia Ng) juga rimas dengan Saadom yang sentiasa mengawasi Mia. Mia malu kerana Saadom juga sering memeluk dan menciumnya di hadapan kawan-kawannya.
Malah pada waktu rehat di sekolah, Saadom membawa makanan untuk Mia dan kawan-kawannya. Kadang-kadang kawan-kawan Mia terpaksa menolak kerana berdiet.
Saadom juga selalu berada di dalam kawasan sekolah Mia untuk memastikan keselamatan Mia hingga kadang-kadang dia dihalau oleh pengetua sekolah.
Timbul masalah apabila Mia berjaya melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi. Walaupun Mia mahu belajar jauh kerana ingin bebas daripada bapanya, Saadom mahu Mia memilih universiti yang berdekatan sahaja.
Saadom cemas apabila teringat janji terhadap arwah isterinya untuk menjaga Mia dengan baik. Dia cuba mencari jalan sehingga tega bekerja sebagai tukang kebun di universiti tempat Mia menuntut. Saadom seperti cuba membuktikan bahawa kasih bapa atau ayah sepanjang jalan (kasih ibu sepanjang zaman).
Daripada segi keprihatinan seorang bapa, Papadom boleh dianggap berunsur Islam. Sikap tanggungjawab dan prihatin seorang bapa terhadap anaknya adalah tuntutan Islam. Jadi, niat dan penampilan filem ini memang baik.
Adegan peluk dan cium
Cuma, mengapa filem Melayu tempatan tidak boleh lari daripada adegan peluk dan cium? Malanglah kerana filem yang sebaik ini juga agak dicemari adegan peluk serta pegang dan cium tangan. Sebagai contoh, adegan Munirah memeluk Saadom, Saadom memeluk Mia dan Saadom menggenggam tangan Munirah.
Sungguhpun sekadar adegan suami isteri dan bapa dengan anak perempuannya, itu hanya dalam filem. Para pelakonnya beragama Islam dan bukan muhrim. Bagaimana dengan adegan Hisham Hashim (Farid Kamil Zahari) memeluk Mia? Hisham bukan abang, adik atau suami Mia.
Cuba lihat filem Iran. Filem cintanya tetap hebat serta dikagumi walaupun tidak memaparkan adegan peluk serta pegang atau cium tangan.
Tanpa berpeluk atau berpegangan tangan pun pernyataan cinta boleh dizahirkan. Ada caranya. Para pelakon beragama Islam harus peka. Penulis skrip dan pengarah beragama Islam juga perlu mengelakkan adegan peluk dan cium. Tidak cacat filem tanpa adegan berkenaan walaupun membawa tema kekeluargaan.
Selain Afdlin, Liyana, Noorkhiriah, Chelsia dan Farid, Papadom turut dibintangi Harun Salim Bachik, Que Haidar, Vanidah Imran, Scha, Pete Teo dan Adam Malik.
Papadom yang menelan belanja RM1.4 juta turut memenangi kategori Pelakon Lelaki Terbaik menerusi Afdlin, Pelakon Wanita Terbaik (Liyana), Cerita Asal Terbaik (Afdlin) dan Skor Muzik Asal Terbaik (Pacai).
www.malaysiabebas.com
No comments
Post a Comment