PAS sedang membina Lekok Ketiga organisasinya

harakah

PAS disifat sedang mengalami konflik dalaman yang bakal melahirkan 'Lekok Ketiga' dalam sejarah perjuangannya.

Dr Mujahid Yusof Rawa, pengkaji organisasi PAS yang mendapat PhD dalam pengurusan organisasi melalui tesisnya mengenai PAS menulis, konflik yang sedang melanda PAS kini akan melonjakkan lagi PAS di masa depan.

"Mengikut 'Teori Lekok Pembelajaran' tiga titik bermulanya lekok teori, pertama ialah titik bermula, kedua ialah titik mendaki dan ketiga ialah titik kemuncak. Setelah kemuncak ia akan menurun. Dalam organisasi keadaan yang sama boleh berlaku kerana itu adalah sunnah organisasi," tulisnya.

Mujahid menulis untuk sebuah akhbar politik iaitu Siasah berkata, PAS telah melalui dua lekok utama sebelum ini iaitu zaman awal PAS yang memucak di zaman Datuk Asri Haji Muda.

Ia kemudiannya jatuh dan naik semula dengan lekok kedua di bawah kepimpinan ulamak. Ia sedang memuncak dan dengan krisis yang ada ia bakal menurun dan proses pembentukan Lekok Ketiga sedang berjalan, katanya dalam tulisan itu.

Kepimpinan Ulamak jika diandaikan pendakiannya pada tahun 90an, umur lekok itu sekarang ialah 19 tahun.

Image"Apakah organisasi PAS memerlukan Lekok Baru untuk meneruskan persaingannya di pesada politik yang hari ini semakin merumitkan dan dicam dengan kepelbagaian?" tanya beliau.

"Apakah Lekok itu mula terbentuk hari ini dengan perkembangan mutakhir dalam organisasi parti PAS? Apakah andaian dari pengalaman organisasi PAS yang lampau memungkinkan lahirnya peluang dan ruang untuk PAS melonjak lebih jauh hasil dari konflik yang ada hari ini?" tulis beliau.

Dalam menghadapi situasi sebegini, organisasi boleh mengambil lima pendekatan iaitu sapu ke bawah permaidani masalah yang timbul, matikan dengan kuasa konflik itu, menyerah kalah atau uruskannya secara berstruktur.

Tulisan penuh Mujahid boleh dibaca dalam Siasah Jumaat ini

No comments

Powered by Blogger.