Islam perjuangkan kebebasan manusia

Oleh: DR. YUSUF AL-QARDHAWI

APAKAH pendirian Islam mengenai kebebasan? Wujud sesetengah golongan yang menganggap agama menentang kebebasan, jadi apakah kebebasan yang dibawa oleh Islam dan setakat mana had dan sempadan kebebasan tersebut?

Islam mengiktiraf kebebasan semenjak kemunculannya di muka bumi ini. Amirul Mukminin Saidina Umar al-Khattab dalam ucapannya yang masyhur berkata: “Apabila kamu memperhambakan manusia maka sesungguhnya mereka dilahirkan oleh ibu-ibu mereka dalam keadaan bebas (merdeka).”

Seorang lagi khalifah Islam terkenal, Saidina Ali Abi Talib dalam wasiatnya berkata: “Dan janganlah kamu menjadi hamba kepada orang lain. Sesungguhnya kamu diciptakan oleh Allah s.w.t. dalam keadaan bebas.”

Manusia, menurut hukum ciptaan Allah s.w.t. dan tabiat semula jadi kelahiran mereka adalah makhluk yang bebas. Mereka mempunyai hak kebebasan dan bukannya hamba. Islam datang dan mengiktiraf kebebasan pada zaman manusia diperhambakan dari segenap segi sama ada politik, sosial, pegangan agama atau ekonomi.

Apabila Islam datang, ia mengiktiraf kebebasan akidah dan pegangan, pemikiran serta kebebasan bersuara. Selain itu, Islam turut membawa suatu kebebasan yang paling utama iaitu kebebasan beragama.

Ajaran suci ini tidak sekali-kali membenarkan tindakan memaksa manusia untuk menganutinya atau memeluk mana-mana agama selain Islam. Ini dinyatakan Allah s.w.t. dalam surah Yunus, ayat 99, maksudnya: “Dan jikalau Tuhanmu menghendaki, tentulah beriman semua orang di muka bumi seluruhnya. Maka apakah kamu (hendak) memaksa manusia supaya mereka menjadi orang-orang yang beriman semuanya?”

Ayat ini diturunkan pada zaman Makki (ayat-ayat yang diturunkan sebelum Hijrah). Bagi zaman Madani pula, Allah s.w.t. berfirman dalam surah al-Baqarah, ayat 256, maksudnya: “Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam). Sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang sesat.”

Sebab di sebalik turunnya ayat ini menjelaskan kepada kita sejauh mana Islam memulia dan mengagungkan serta mendukung erti kebebasan sebenar. Pada zaman Jahiliah, wanita daripada kaum Aus dan Khazraj yang hamil bernazar menjadikan anak yang bakal lahir, sekiranya lelaki, sebagai seorang Yahudi. Dengan cara inilah berkembangnya anak-anak yang beragama Yahudi hidup dalam dua kabilah Arab, Aus dan Khazraj.

Apabila Islam datang dan memuliakan umat Arab dengan agama suci itu, sesetengah ibu bapa berhasrat untuk mengembalikan anak-anak mereka yang beragama Yahudi kepada agama Islam yang menjadi agama mereka dan agama umat pada masa itu.

Bagaimanapun, ajaran Islam tidak membenarkan tindakan memaksa seseorang supaya keluar atau masuk agama biar pun ia adalah agama Islam.

Ini yang dimaksudkan dengan firman Allah: “Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam).” Islam tetap bertegas dalam hal ini walaupun pada waktu itu berlaku pertelingkahan, malah peperangan antara Islam dan Yahudi.

Bagaimanapun, dasar bebas yang diiktiraf oleh Islam tertakluk kepada beberapa syarat dan peraturan bagi mengelakkan agama menjadi `alat mainan’ di tangan manusia.

Ini terbukti dalam firman Allah s.w.t. yang menceritakan tentang kata-kata bangsa Yahudi dalam surah Ali Imran, ayat 72, maksudnya: “Segolongan (lain) daripada Ahli Kitab berkata (kepada sesamanya): `Perlihatkanlah (seolah-olah) kamu beriman kepada apa yang diturunkan kepada orang-orang beriman (sahabat-sahabat Rasul) pada permulaan siang dan ingkarilah ia pada akhirnya, supaya mereka (orang-orang mukmin) kembali (kepada kekafiran).”

Allah s.w.t. menghendaki supaya agama tidak dijadikan sebagai `permainan.’ Maka, sesiapa yang memeluk Islam setelah yakin dan dalam keadaan sedar wajib terus menganutinya, jika tidak ia terdedah kepada hukuman sebagai seorang murtad. Maka, kebebasan pertama yang dibawa oleh Islam ialah kebebasan beragama dan iktikad.

Kebebasan kedua yang dibawa oleh Islam ialah kebebasan berfikir. Islam datang dengan menyeru manusia supaya berfikir dan memerhatikan kejadian dan ciptaan yang terdapat di alam ini. Banyak nas al-Quran yang menyeru manusia ke arah berfikir, antaranya:

Ayat 101, surah Yunus, maksudnya: “Katakanlah; perhatikanlah apa yang ada di langit dan di bumi.”

Ayat 46, surah al-Haj, maksudnya: “Maka apakah mereka tidak berjalan di muka bumi, lalu mereka mempunyai hati yang dengan itu mereka dapat memahami atau mempunyai telinga yang dengan itu mereka dapat mendengar? Kerana sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta, tetapi yang buta ialah hati yang di dalam dada.”

Selain itu, Islam turut menjalankan `kempen’ yang meluas bagi menarik mereka yang hanya menurut prasangka dan syak wasangka, mengikut nafsu, bertaklid kepada ibu bapa dan datuk moyang mereka kepada kebebasan berfikir serta penggunaan akal dan fikiran dalam mencari kebenaran.

Dalam pada itu, dalil-dalil akal dijadikan sandaran dalam usaha mengukuhkan kebenaran akidah-akidah Islam. Lantaran itu, ulama berkata: “Sesungguhnya akal yang terang adalah asas kepada nas-nas naqli yang benar.” Misalnya, kes kewujudan Allah dan kenabian Muhammad s.a.w. pada peringkat permulaannya dibenarkan oleh akal sebelum dalil-dalil naqli mengukuhkannya. Inilah penghormatan yang diberikan oleh Islam kepada kebebasan berfikir dan penggunaan akal fikiran.

Ekoran kebebasan berfikir yang diberikan oleh Islam, maka kita dapat lihat wujudnya fenomena kebebasan dalam perbincangan ilmiah. Ini terbukti dengan munculnya ulama-ulama yang mempunyai perbezaan pendapat, menerima, menolak dan menyalahkan pendapat `lawan’ masing-masing tanpa ada sebarang kesempitan.

Selain itu, para ulama turut dapat berkongsi faedah daripada buku-buku karangan sesetengah ulama yang lain dan pandangan-pandangan mereka dengan hati yang lapang. Misalnya, kitab al-Kashaf yang dikarang oleh seorang ulama muktazilah, al-Zamakhsyari turut dimanfaatkan oleh pengikut ahli sunah wal jamaah. Ini semua menjadi bukti kepada kebebasan berfikir dan kebebasan berilmu yang terdapat dalam masyarakat umat Islam.

No comments

Powered by Blogger.