Presedin Pas Tidak Bodoh Macam Presedin Umno

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada Selasa berkata PAS adalah sebuah parti yang boleh menentukan kepimpinannya sendiri dan yakin Nik Abdul Aziz masih mampu untuk memainkan peranannya selaku Mursyidul Am PAS.

"Kita tetap menganggap Mursyidul Am kita adalah pemimpin dalam parti mengikut landasan Majlis Syura Ulama. Kepimpinan kita adalah secara kolektif dan tidak ada dictatorship," katanya.

Menurut beliau, Nik Abdul Aziz juga tidak perlu meletak jawatan.

Beliau mengulas mengenai nasihat Tun Dr Mahathir Mohamad yang meminta agar Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berundur, Abdul Hadi berkata bekas Perdana Menteri itu tidak mempunyai hak untuk campur tangan dalam urusan parti tersebut.

"Kita ada demokrasi dalam PAS. Semua pihak boleh mengeluarkan pandangan, di mana selama ini pun kita sudah mengamalkannya dan kita dapat menyelesaikan masalah dengan baik," katanya.

Apabila ditanya sama ada Nik Abdul Aziz patut hadir ke mesyuarat khas PAS esok dalam kapasitinya sebagai Mursyidul Am, Abdul Hadi berkata: "Itu terpulang kepada kesihatan beliau. Kita memahami (keadaan) kesihatan dan kesibukan beliau kerana Dewan Undangan Negeri (DUN) di Kelantan juga sedang bersidang ketika ini".

Sementara itu, katanya PAS telah menutup pintu rundingan dengan Umno untuk membentuk satu kerajaan perpaduan.

Katanya, pucuk pimpinan negara juga sudah berubah dan PAS belum mengetahui apakah sikap yang diamalkan oleh pemimpin negara sedia ada.

"Kerajaan perpaduan tidak ada lagi. Itu dah tutup buku. Perdana Menteri itu (sebelum ini) pun sudah berhenti.

"Pemimpin yang ada kita tidak tahu bagaimana sikapnya dan kedudukannya dan keadaan juga sudah berubah," katanya kepada pemberita di Lobi Parlimen di sini hari ini mengenai cadangannya pada Muktamar PAS ke-55 mengenai pembentukan kerajaan perpaduan.

Beliau berkata Umno juga tidak lagi membangkitkan isu kerajaan perpaduan sebaliknya Umno dan Barisan Nasional (BN) buat masa ini sedang menguruskan krisis yang dihadapi oleh parti komponen mereka.


No comments

Powered by Blogger.