Mufti: Akidah lebih penting antara sembilan asas Perak haram poco-poco

Oleh G Manimaran


KUALA LUMPUR, 5 April — Jawatankuasa Fatwa Perak telah mengambil kira sembilan asas, antaranya soal akidah dan kepercayaan umat Islam lebih penting daripada penjagaan kesihatan apabila memutuskan tarian poco-poco sebagai haram, kata muftinya Tan Sri Harussani Zakaria hari ini.

Tengah hari tadi, Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) menggesa beliau agar memberi penjelasan terperinci secara terbuka ekoran keputusan Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak mengharamkan tarian poco-poco berkuat kuasa Januari lalu.

Presiden Abim Muhd Razak Idris berkata, walaupun Jawatankuasa Negeri Perak telah membuat keputusan mengharamkan poco-poco, namun ia perlu dijelaskan supaya tidak menimbulkan kekeliruan.

Justeru dalam kenyataan sembilan halaman petang ini, Harussani menegaskan, sebarang amalan dan perlakuan yang meragukan sewajarnya dibendung dan ditinggalkan.

“Adalah lebih selamat dan lebih berhati-hati dengan cara menjauhkan diri daripada menyerupai mereka, lebih-lebih lagi setelah mengetahui asal usul poco-poco yang mempunyai unsur keagamaan dan pemujaan roh, sebagai beramal dengan hadis,” kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan di Ipoh.

Harussani berkata, Islam juga telah melarang tegas sebarang penyerupaan dengan golongan kafir walaupun hanya dari segi rupa dan bentuk.

Menurut beliau, pihaknya turut menjadikan dalil surah Al-An’am ayat 153 yang bermaksud “janganlah kamu mengikuti jalan-jalan yang lain kerana jalan-jalan itu menceraiberaikan kamu dari jalan-Nya” sebagai asas.

“Dalil al-Quran yang menjelaskan bahawa sesuatu perbuatan yang dilakukan mestilah dengan pengetahuan untuk mengelakkan diri daripada meniru-niru, lebih-lebih lagi jika ia menyerupai acara penyembahan agama lain,” kata Harussani lagi.

Asas-asas lain digunakan Jawatankuasa Fatwa Perak ialah:

- Setiap orang Islam diwajibkan meninggalkan setiap perkataan dan perbuatan yang mempunyai kesamaan dan penyerupaan terhadap amalan agama lain biarpun seseorang Muslim itu berniat baik untuk melakukan amalan tersebut atau ketika melakukannya;

- Nabi s.a.w memperingatkan umat Islam sentiasa mengelakkan diri dari melakukan perbuatan, tindakan dan perlakuan yang menyerupai orang kafir;

- Kendati pun pelbagai nama, panggilan atau sebagainya diberi kepada tarian dan senaman poco-poco dengan penjenamaan yang lain, walhal pada hakikatnya ia sebenarnya tarian dan senaman poco-poco itu sendiri, maka tetap diharamkan sepertimana sabda Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan oleh Abu Daud dan Ibnu Majah;

- Pengharaman berasaskan kaedah Saddu al-Dzarai’e - bermaksud menegah melakukan perkara yang harus kerana bimbang perkara itu membawa kepada yang haram. Pelbagai kerosakan akhlak meliputi pergaulan bebas, hiburan melampau, peniruan budaya barat yang merosakkan telah menimpa kebanyakan umat Islam termasuk golongan wanita dan belia; dan

- Pengharaman berlandaskan alasan teliti dan cerma.

Dalam kenyataannya, Harussani juga berkata, adalah lebih menyelamatkan keadaan sekiranya umat Islam menggunakan tarian atau senaman yang jelas cocok dengan agama, budaya dan warisan bangsa sendiri daripada meniru dan memperlakukan sesuatu perbuatan yang boleh menimbulkan keraguan dan kecelaruan dengan syarat kita memelihara diri dari percampuran yang diharamkan, batasan aurat dan larangan-larangan yang telah ditetapkan oleh syarak.

“Sekiranya kita merasakan keperluan menonjolkan kesenian tarian dan senaman kepada generasi kita, adalah lebih layak kita memperkenalkan semula tarian Melayu yang jelas tiada kaitan dengan sebarang unsur pemujaan dan keagamaan.

“Atas asas yang demikian, maka Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak memutuskan bahawa tarian dan senaman poco-poco adalah haram,” kata beliau lagi.

No comments

Powered by Blogger.