Selangor tekad lindungi pegawai dari menjadi ‘mangsa SPRM’

SHAH ALAM: Kerajaan Selangor menyatakan rasa kesal dengan berita kematian seorang lagi saksi siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, yang disifatkan amat mencurigakan.

Dalam satu kenyataan media yang dikeluarkan hari ini, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Ibrahim berkata, insiden itu menguatkan lagi hasrat kerajaan negeri untuk melindungi setiap pegawainya, bagi memastikan keselamatan mereka ketika dalam tahanan SPRM.

“Kami akan merayu sehingga peringkat Mahkamah Persekutuan, perintah mahkamah tinggi yang membatalkan pekeliling kerajaan negeri yang menyatakan bahawa semua pegawai kerajaan negeri hanya boleh ditemuduga oleh SPRM pada waktu pejabat serta ditemani oleh peguam.

“Arahan ini adalah amat wajar memandangkan dua kes kematian ini, dan kerajaan negeri akan memperjuangkan keselamatan pegawai kami tanpa berbelah bagi,” tegas beliau.

Khalid mengulas kematian penolong Pengarah Kastam Pelabuhan Klang, Ahmad Sarbani Mohd, 56 yang dijumpai meninggal dunia dipercayai akibat terjatuh dari bangunan SPRM di Jalan Cochrane hari ini.

Allahyarham sebelum ini disiasat atas tuduhan rasuah dan pengubahan wang haram oleh agensi itu.

Sambil mengucapkan takziah kepada keluarga mangsa, Khalid berkata, SPRM langsung tidak belajar dari kes Teoh Beng Hock Yang mati ketika dalam tahanan mereka pada Julai 2009.

“Kini jelas kepada rakyat Malaysia bahawa tanpa ada keadilan yang sepatutnya dalam kes-kes seperti kematian Teoh Beng Hock, insiden-insiden tragis seperti ini akan terus berulang.

“Tiadanya tindakan yang serius terhadap mereka yang bertanggungjawab atas kematian Teoh Beng Hock mengakibatkan pihak-pihak tertentu bertindak seakan-akan mereka kebal dari kuasa undang-undang,” katanya.

No comments

Powered by Blogger.