Kisah UMNO dengan Terowong

Oleh: Shirzad Lifeboat

Kali ini, buat kesekalian kalinya, saya menulis dalam naratif sudut pandangan orang pertama. Walaupun lazimnya tulisan saya dalam kolum tak berjudul ini lebih berbentuk esei, tapi kali ini saya akur ada kalanya seseorang penulis, terutamanya kolumnis sesebuah penerbitan harus juga menggunakan naratif bentuk ini.

Hujung minggu lalu tatkala menghadiri sebuah majlis perkahwinan, seorang pembaca akhbar Harakah yang kebetulan turut sama hadir dan makan semeja bertanya tentang apakah yang saya fikirkan setiap kali saya mahu memulakan penulisan.

Jawapan saya ialah betapa saya memikirkan pelbagai hal – mungkin minda berlegar dari sebutir palam pencucuh enjin empat lejang kepada jarak melintang Bima Sakti dalam kiraan tahun cahaya.

Pembaca Harakah tersebut yang juga seorang ahli dan aktivis PAS, serta guru matapelajaran Fizik di sebuah sekolah menengah di pinggiran Kuala Lumpur itu bertanya lagi mengapa saya harus memikirkan tentang Bima Sakti dan apa ada kena mengena gugusan bintang itu dengan politik Malaysia. (Mungkin dia tidak bertanya perihal palam pencucuh kerana sedia maklum sesuatu peristiwa kecil boleh meledak menjadi isu nasional ibarat percikan api kecil palam pencucuk yang boleh menghasilkan ledakan dalam enjin empat-lejang).



Sukar juga untuk saya berikan jawapan secara spontan. Tapi kalau tidak dijawab soalan itu dia tentu menganggap saya seorang yang hanya pandai bercakap tetapi tak tahu apa yang dicakapkan – ibarat kebanyakan pemimpin UMNO yang bercakap tentang transfomasi, ekonomi, hadhari dan blah blah tetapi akhirnya rakyat akan berkata ‘boleh belahlah!”

“Di malam cerah tak berawan, cuba perhatikan bintang di langit,” jawab saya. “Nanti you akan nampak sebutir atau beberapa butir bintang yang pudar-pudar cahayanya. Bintang itu sebenarnya sudah tidak wujud lagi atau sudah lebur dan mati. Tetapi kerana jaraknya terlalu jauh, mungkin berpuluh atau beratus tahun cahaya dari bumi, dari tempat you memerhatikannya, maka berpuluh atau beratus tahun itulah juga masa yang diambil oleh cahaya itu sampai ke mata you sedangkan bintang yang memberikan cahaya itu sudah tidak wujud lagi. Jadi apa yang you lihat sebenarnya ialah masa lalu. Jadi kalau ada makhluk tinggal di bintang yang jaraknya puluhan atau ratusan tahun cahaya ke hadapan, mereka tentu dapat melihat apa yang telah berlaku ke atas planet Bumi dan juga Malaysia.”

Saya tahu penjelasan saya itu bukanlah satu jawapan yang meyakinkan. Tidak juga merupakan jawapan yang baik. Malah seolah-olah tidak relevan dengan dunia politik Malaysia dan juga kegiatan penulisan.

Namun nasib saya agak baik kerana dia faham. “I ingat kalau time tu, BN tentu dah hilang kuasa, dah hilang semuanya dan dah tak wujud lagi.”

Saya hanya tersenyum tanda puas.

Pada hari berikutnya saya minum di restoran mamak bersama seorang sahabat lama. Walaupun ia merupakan seorang yang berfikiran kritis terhadap politik, namun dia juga merupakan penyokong dan pemimpin kecil UMNO sejak saya mengenalinya hampir dua dekad lalu. Setiap kali kami bertemu, persoalan politik menjadi topik perbincangan utama. Dan pada pagi itu topik perbincangan adalah mengenai Perdana Menteri Datuk Sri Najib Tun Razak serta kebarangkalian BN di bawah kepimpinannya untuk setidak-tidaknya kembali menguasai dua pertiga kerusi Dewan Rakyat.

Menurutnya semua petanda menunjukkan BN akan pasti berjaya melakukannya. Lalu sayapun bertanya apakah premis yang menjadi sandarannya. Jawabnya, semakin ramai rakyat yang sukakan Najib dan bagi masyarakat perniagaan pula Najib tampak seperti boleh membawa perubahan positif.

“Betul ke?” tanya saya.

“Kenapa? Kau tak percaya?” tanyanya pula. “Aku tahulah kau menulis untuk Harakah. Mesti kau sokong PAS. Orang PAS mana boleh terima orang UMNO.”

Kenyataannya itu membuatkan saya merasa pelik. Mengapakah dia begitu beremosi sedangkan saya hanya seorang penulis dan bukannya seorang ahli politik. Kepadanya saya jelaskan saya tidak membenci Najib atau UMNO atau sesiapa sahaja.

“Allah suruh kita menyayangi antara manusia, bukannya saling membenci antara satu sama lain,” kata saya. “Aku menulis bagi bersama-sama mereka yang cuba menegakkan kebenaran dan keadilan sebagaimana yang dituntut oleh Islam, bukan sebab membenci seseorang.”

“Najib tu Perdana Menteri tau. Kenapa kau tak sokong dia, tak sokong parti UMNO. Bukankah parti UMNO itu parti yang memperjuangkan kepentingan orang Melayu,” dia cuba menyergah saya.

“Betullah tu. Dia PM,” jawab saya. “Tapi cuba kau bagi tahu aku setelah dua tahun duduk dikerusi tu, apa dia buat untuk rakyat. Rakyat merungut adalah sebab barang naik, banyak subsidi ditarik balik. Patut pemimpin UMNO baca blog dan FB rakyat. Tengok sendiri rakyat suka tau tak suka. Kau kena faham, buat sesuatu untuk negara dengan buat sesuatu untuk rakyat tak sama.”

“Yang satu-Malaysia tu apa? Transformasi ekonomi tu apa? Banyak lagi…”

“Kalau betul satu Malaysia tu nak menyatupadukan rakyat Malaysia, aku nak tanya kau sikit, kalau pilihanraya diadakan dalam masa terdekat ini, kau rasa BN boleh dapat tak sokongan pengundi bukan-Melayu macam dulu-dulu sebelum 2004?”

Dia terdiam seketika sebelum berkata, “Memanglah susah sikit…”

“Setakat ini Najib cuba bercakap sahaja,” saya memotong sebelum dia sempat menghabiskan kata-katanya. “Tentang ekonomi, transformasi itu dan ini, setakat ini cuma perkataan yang keluar dari bibir Najib. Mana hasilnya. Cuba baca Buletin Ekonomi Suku Tahunan Bank Negara Malaysia, apakah pergerakan ekonomi negara mencatatkan anjakan positif dari masa ke semasa atau sebaliknya?”

“Kau tak boleh kata pertumbuhan ekonomi tu negatif sejak Najib ambil alih. Ada juga yang negatif,” dia menyanggah.

“Betul. Tapi kalau positif, kenapa masih ramai rakyat dihimpit dengan masalah ekonomi sehingga rakyat Malaysia menjadi sipemiutang kad kredit dan pinjaman peribadi antara tertinggi di dunia? Ini tak berlaku di zaman Dr. Mahathir. Zaman itu rakyat pinjam jugak duit tapi taklah macam hari ini. Zaman subsidi yang ditarik pun sikit-sikit aje. Tak sangat dirasa oleh rakyat. Kerajaan masa tu banyak duit sampai Dr. Mahathir buang ratusan bilion ringgit pun masih tak ada apa-apa,” saya menghujahkan.

Di akhir kata, saya menjelaskan kepadanya. Politik bukanlah mimpi seseorang pemimpin atau seseorang yang bercita-cita mahu menjadi pemimpin. Sebaliknya politik adalah realiti bersabit bagaimana kehidupan rakyat dalam sebutan ekonomi diuruskan.

Saya menutup sembang pagi itu dengan berkata kalau Najib dan kebanyakan pemimpin UMNO/BN berhenti bercakap, berhenti daripada membuat slogan-slogan, berhenti mencipta pelbagai gimik, berhenti dari memperlekehkan apa yang dipersoalkan oleh rakyat dan pembangkang tetapi sebaliknya meniliti setiap sesuatu mengenainya, dan mula bertungkus lumus membuat kerja untuk rakyat tanpa memikirkan sangat tentang bagaimana mahu mengekalkan kedudukan dalam kerajaan dan parti, maka keadaan mungkin berubah dan mungkin ada sinar di penghujung terowong untuk UMNO dan BN. Namun buat masa ini, terowong masih panjang dan mungkin tidak berpenghujung dan UMNO-BN mungkin terpaksa melupakan sahaja tentang sinar tersebut.

No comments

Powered by Blogger.