KELEBIHAN PARA ULAMA ADALAH PADA IJTIHADNYA



Para ulama adalah golongan yang arif mengenai agama. Justeru, sesiapa yang tidak sampai tahap mujtahid, perlulah mengambil panduan dan bertanya kepada yang arif. Firman Allah:

فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
(al-Qur’an, Surah al-Anbiya’ 21: 7)
Maksudnya:
Maka bertanyalah kamu kepada Ahlu Zikri jika kamu tidak mengetahui.

Malah, ijtihad orang awam adalah tertolak berdasarkan dua ayat al-Qur’an iaitu:

وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ
(al-Qur’an, Surah al-Isra’ 17: 36)
Maksudnya:
Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya. Maka seseorang muslim tidak harus mengelurkan pendapat pada hukum-hakam terutamanya pada perkara yang tidak diketahui.

أَن تَقُولُواْ عَلَى اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ
(al-Qur’an, Surah al-A’raf 7: 33):
Maksudnya:
Dan (diharamkanNya) kamu memperkatakan terhadap Allah sesuatu yang kamu tidak mengetahuinya.

Berbanding dengan golongan liberal yang membuka seluas-luasnya kepada orang awam untuk berijtihad dan menolak kebolehan ulama berijtihad. Ini merupakan prinsip golongan liberal yang bercanggah benar daripada pandangan Islam. Islam membenarkan ulama berijtihad tetapi golongan liberal memandang negatif ijtihad ulama. Begitu juga, Islam menolak ijtihad orang awam dalam cabang agama tetapi golongan liberal membuka seluas-luasnya kepada orang awam berijtihad. Malah, prinsip-prinsip wacana Islam Liberal adalah bebas berijtihad dan menolak autoriti ulama.

Dalam Islam, kedudukan ulama seiring dengan pemerintah kerana kedua-duanya iaitu ulama dan pemerintah adalah diiktiraf oleh al-Qur’an sebagai sumber arahan. Tetapi golongan liberal menolak kepimpinan dan autoriti ulama. Sungguh bercanggah!!! Islam memberi autoriti kepada ulama untuk mengeluarkan arahan berdasarkan kefahaman nas tetapi golongan liberal sentiasa menolak autoriti ulama. Malah, golongan Islam Liberal melihat autoriti ulama hanya akan memberi kesan negatif. Mereka mengatakan golongan ulama akan memonopoli kebenaran dan menghukum pandangan orang lain. Golongan liberal sememangnya benar-benar mencabar Islam dan syariat Allah.

Dr. Muhammad Atiullah Bin Othman

No comments

Powered by Blogger.