pemilihan yang tepat

"
Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Mungkin bagi kebanyakan orang yang berada di luar Terengganu, pemilihan YB Hj. Mohd Abdul Wahid Endut sebagai calon PAS di Parlimen Kuala Terengganu dilihat sebagai suatu keputusan yang silap. Namun, bagi penduduk dan pengundi di Kuala Terengganu ini khususnya, pemilihan yang dibuat tersebut adalah pilihan yang tepat dan mampu memenuhi kehendak ramai.


Tuan Guru Presiden PAS ketika mengumumkan menyebut Hj Wahid sebagai mewakili golongan muda dan tua. Umur 52 tahun ketika ini benar-benar dilihat sebagai umur pertengahan apabila wujud polemik tersendiri terhadap calon muda dan tua. Bagi golongan muda, calon muda menjadi taruhan kerana mahukan calon yang segar, manakala golongan tua mahukan calon lama yang berpengalaman. Hj Wahid memiliki kedua-duanya.


Hj Wahid berkelulusan Universiti Putra Malaysia (UPM) memenangi kerusi Dun Wakaf Mempelam dalam pilihan raya umum lalu dengan majoriti 2,193 mengalahkan calon BN, Othman Awang. Hj Wahid memperolehi 9,645 manakala Othman mendapat 7,452.

Kerusi Wakaf Mempelam sudah 5 kali ditandingi beliau dan tidak pernah sekalipun tewas. Dalam PRU 12 lalu, majoriti yang diperolehi di Dun ini mengatasi YB Dr. Syed Azman di Dun Batu Burok dan YBM Dato' Tengku Hassan di Dun Ladang. Parlimen Kuala Terengganu mempunyai 4 Dun yang mana satu daripadanya dimenangi BN di Dun Bandar. YB Hj Wahid juga pernah menjadi Exco ketika PAS memerintah Terengganu pada 1999 - 2004.

Walaupun terkenal di Kuala Terengganu atas sifatnya Wakil Rakyat dan YDP PAS Kawasan Kuala Terengganu, populariti Hj Wahid di peringkat nasional lebih terserlah di Youtube. Rakaman Sidang DUN Terengganu pada penggal lalu menyaksikan bagaimana Hj Wahid mendepani Adun-adun BN termasuk Dato Ahmad Said sendiri yang kini menjadi MB Terengganu.

Mengikut pemerhatian aku pemilihan ini memang tepat walaupun menafikan beberapa nama lain. Namun, inilah strategi dan buah pulas pertama yang PAS berjaya berikan kepada Jentera BN. Ketika mana BN dan SB sudah mula membuat onar dan menabur hasutan sokongan terhadap calon tertentu, pemilihan Hj Wahid telah memberi tamparan yang hebat kepada lawan!

Allahuakbar! Allahuakbar! Allahuakbar!

Wallahua'lam.

http://amdang81.blogspot.com

No comments

Powered by Blogger.