Malaysiakini - Pegawai Khir dan Khir lebih bijak dari Pegawai Obama dan Obama itu sendiri

1.Ingin tahu dan sering menghantui pemikiran rakyat Selangor sehingga hari ini. DARI MANAKAH DATANG NYA IDEA BERNAS DAN APAKAH BERNAS IDEA INI APABILA SEORANG MENTERI BESAR MEMBUAT KEPUTUSAN MENGHADIAHKAN PENYAPU KEPADA PEGAWAI DI MAJLIS PERBANDARAN DALAM SATU MAJLIS YANG DI HADIRI RAMAI TETAMU.


2. Siapakah punya perancangan, apakah sebenarnya dan dari mana puncanya idea berkenaan tercetus, tentu sekali pegawai-pegawai Khir berbincang sesama mereka dalam satu mesyuarat dan mungkin salah seorang dari mereka memberikan cadangan bernas, bernas ke untuk dikemukan kepada MB. Mereka begitu bangga sekali dan gembira kerana berjaya untuk mencadangakn kepada MB idea yang begitu bernas sebernas pemikiran mereka.

3. Datuk Seri kita berikan mereka penyapu..... sahut Datuk Seri, bernas idea ini, kita mesti jadi lain dari yang lain. Orang Selangor mesti kelihatan cantik dan bila orang tengok orang lelaki cantik, mereka mesti berkata, lelaki itu dari Selangor. Makan tempe banyak banyak sambil tu kena juga buat pembedahan untuk merealisasikan khasiat tempe berkenaan. Saya kini mahu menumpukan pula kepada kecantikan diri saya, apa guna ada duit tapi tak cantik, hidung macam jawa, kita cantik kan hiudng dan licin kan muka.

4. Bos kita berikan penyapu, simbolik untuk sapu rasuah, untuk bersihkan rasuah. Simboliknya, bila Bos nak bagi penyapu kepada pegawai berkenaan tanda bersihkan rasuah, ada pegawai lain yang berikan kepada bos penyapu itu dulu sebelum bos berikan kepada pegawai lain, bermakna bos juga bersih sudah dari rasuah kerana menerima penyapu. Jika pegawai berkenaan menerima satu, bos terima banyak penyapu dahulu seblum sampaikan kepada pegawai lain, lagi bersihlah bos.

5.Belum pernah lagi rakyat Selangor terkejut, bukan Selangor saja bos, satu Malaysia terkejut, bukan mudah mahu buat mereka ini terkejut bos. Mana ada pemimpin di dunia boleh mengeluarkan cadangan yang sebernas ini bos. Obama pun tiada idea sebaik ini bos yang boleh memeranjatkan rakyat, yang hampir sama dan hampir menyerupai kejutan ini hanyalah idea membaling kasut kepada Bush, inilah idea yang hampir sama, itu pun jauh lagi untuk dekat dengan idea bagi penyapu. Memang best bos.

6. Zaman dahulu jika orang marah dengan orang lain mereka akan halau dengan penyapu. DAP juga pernah membawa penyapu mengelilingi kampung baru dengan niat simbolik untuk membersihkan orang Melayu dan akhirnya tercetuslah peristiwa berdarah 13 Mei. Tentu Bos tahu cerita ini kan. Penyapu ini di anggap sial kerana penyapu ini berbisa, ada orang pukul ular dengan penyapu dan ada juga suami yang suka balik pagi diberikan makan penyapu bila pulang dengan gincu on the baju.

7. Hebat sungguh daya pemikiiran pegawai di sekeliling Datuk Seri kerana mempunyai cadanagan yang tidak pernah diterima akal oleh pegawai orang-orang lain dan dengan sebulat suara di laksanakan oleh MB Selangor ( dulu lahh MB, sekarang tak lagi). Pegawai Obama juga tidak sebijak mereka ini dan syabas Khir Toyo yang mempunyai pegawai yang terhandal dan terbijak sehingga buah fikiran ini menjadi buah fikiran terakhir untuk Khir menjadi MB Selangor.

8. Berbekal kehebatan ini, Khir mahu membawa semua pemikiran bernas beliau untuk memimpin Pemuda UMNO. Pemuda akan mendapat pemikiran mirip-mirip penyapu dan pasti akan ada perubahan besar yang berlaku dalam Pemuda UMNO jika Khir terpilih kerana Khir boleh memberikan buah fikiran yang unik dan ganjil yang tidak akan terfikir oleh mana-mana pemimpin Pemuda. Berbekalkan pengalaman setelah Selangor hancur di robek oleh pembangkang dan bagaimana Khir terlepas kerusi MB Selangor ianya amat berguna ketika Khir menjadi ketua Pemuda UMNO nanti. Pengalaman yang amat berharga yang belum pernah ditempuhi oleh mana-mana MB sebelum ini. Bukan mudah untuk Selangor diserakan kepada pembangkang.

9. Segala buah fikiran bernas Khir Toyo yang menyumbangkan kepada penyerahan negeri terkaya di Malaysia kepada pembangkang sememangnya amat sukar dimiliki oleh mana -mana pemimpin UMNO kerana bukan mudah untuk menyerahkan sesebuah negeri begitu saja kepada pembangkang jika tidak cukup mengumpulkan maki hamun dan sumpah seranah rakyat kepada kepimpinan masa itu. Pengalaman dibenci oleh rakyat sehingga rakyat membuat keputusan untuk menghumban kerajaan walaupun berat untuk melakukan dan bukan mudah untuk dicapai oleh mana-mana MB kerana perlu membuat rakyat merasa mual dan bosan.

10. Hari ini Khir berbangga kerana menjadi Ketua Pembangkang. Betapa untungnya Pemuda UMNO mendapat Ketua pembangkang yang berjaya mengumpulkan sumpah seranah yang cukup. Memang hebat sejarah politik Khir Toyo jika di bandingkan dengan sejarah politik pemipin negara. Malahan Khir Toyo bukan sahaja menjadi ketua pembangkang tetapi menjadi Santa Claus juga pada musim pemilihan ini. Pernah di satu bahagian di Johor, Khir turun dari langit bagaikan Santa Claus sehari sebelum mesyuarat bahagian tersebut. Semua orang tahu, Che Det pun tahu. Bos Khir dan mungkin Che Det juga tak suka Khir jadi Santa Claus.

11. Sebagai ketua pembangkang Khir Toyo perlu ada blog. Khir Toyo perlu mindanya di ketahui oleh rakyat. Khir perlu mendekati rakyat, Khir perlu mudah di ekses, Khir perlu menunjukkan skill beliau sebagai penulis blog kerana Che Det juga popular dengan idea dalam bidang penulisan. Khir kini adalah seorang bloggers, mudah sahaja nak jadi bloggers, arahkan saja apa yang mahu dikatakan dan bayar secukupnya, pasti ada yang akan menulis. Untuk jadi ketua Pemuda perlu menjadi bloggers.

Itu saja setakat ini, jangan lupa singgah lagi disini tanpa kami jemput. Antikhirtoyo pasti menghidangkan kopi jenseng yang ada urmphhhh...... tak mainlah kopi tongkat ali atau botok tempe...

http://antikhirtoyo.blogspot.com/

No comments

Powered by Blogger.