Tan Sri Khalid dalam majlis Mother of all Vigils".Malaysiakini.


Pukul dua petang semalam, saya mendapat sms dari Haris dan Jayanath, ada "Mother of All Vigils" di hadapan MBPJ. Tiba-tiba rasa marah pada polis, kerana minggu lepas, kumpulan yang sama hadir untuk mengadakan "pot-luck" semua telah dihalau oleh FRU.
Ketika saya tiba, ramai peserta sudah memenuhi ruang "entrance" MBPJ. Fadiah (Bar Council), Nalini (Suaram) dan Kohila (baju merah JERIT) sudah berada disana dan masing-masing sedang memegang lilin.
Saya tidak melepaskan peluang bergambar bersama keluarga Ustaz Dr Badrul Amin, juga bekas tahanan ISA tahun 2001-2003. Gembira sangat kerana saya sudah lama tidak bertemu Kak Zumrah, isteri Ustaz.
Lebihkurang 10 minit kami bertemu dan beramah mesra dengan teman-teman aktivis, Menteri Besar Selangor sampai di majlis itu. Tiba-tiba saja kami "terperangkap" di belakang Tan Sri, YB Sivarasa dan Ust Badrul Amin.Tiada helar mahupun mikrofon di Vigil itu. Dalam ucapan ringkasnya, Tan Sri Khalid berkata, majlis ini diadakan untuk semua yang sedang dianiaya hak dan kebebasan mereka. Rakyat Malaysia begitu marah dan terkejut dengan kejadian pembunuhan berleluasa dan pencabulan hak asasi yang buruk dilakukan oleh Israel terhadap penduduk Gazza di Palestine, namun... rakyat Malaysia juga sepatutnya menyuarakan kemarahan yang sama terhadap pemimpin BN, khasnya Menteri Dalam Negeri, yang terus-menerus menggunakan akta jahat ISA keatas rakyatnya sendiri, tanpa sebarang perbicaraan.
Walaupun suara Tan Sri terlalu perlahan, namun saya terharu bila beliau menggesa rakyat supaya tidak melupakan semua tahanan ISA yang masih merengkok tanpa sebarang pembelaan di Kem Kamunting.
Sebenarnya ada banyak lagi acara dijalankan di dewan itu. Saya difahamkan, mereka akan mengadakan Solat Isya dan solat Hajat berjamaah. Saya melihat artis-artis terkenal seperti Yassin dan kumpulan Rabbani yang dikatakan akan turut membuat persembahan di majlis itu.
DS Anwar juga dikatakan akan turut hadir di majlis tersebut. Saya tidak dapat berada disana hingga ke penghujung majlis kerana terpaksa pulang awal bagi menghormati emak saya yang baru tiba dari kampung....
Note:Terimakasih pada Latheefa Koya (ahli majlis MBPJ) yang sudi menjadi fotografer kami dan kenangan bersama Ummuasiah dan Asma.

No comments

Powered by Blogger.