Bagaimana kongsi gelap tahu Teoh dedahkan rahsia mereka kepada SPRM?

Dalam berita bertajuk "TPM: Isu Teoh dipolitik untuk alih perhatian rakyat," Malaysiakini semalam melaporkan, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini berkata kematian Teoh Beng Hock - setiausaha politik anggota exco kerajaan Selangor, Ean Yong Hian Wah - telah dipolitikkan oleh pihak pembangkang untuk mengalihkan perhatian orang ramai daripada isu siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ke atas wakil rakyat mereka.

Dipolitikkan?

Bagi saya, isu terbunuhnya Teoh within SPRM vicinity and under SPRM custody adalah isu kemanusiaan. Manusia yang tak gila dan berperikemanusiaan tak boleh melihat seorang manusia lain mati katak begitu sahaja. Isu kemanusiaanlah tu.

Isu kemanusiaan amat sukar dipisahkan dari politik. Tak tahulah kalau parti Muhyiddin kata kemanusiaan dan politik tak bercampur. Dulu depa kata agama dan politik tak bercampur.

Itu pun saya tak ambil kira hakikat bahawa Teoh pula adalah setiausaha ahli politik pembangkang.

Kalau Muhyiddin gaduh sangat pembangkang mengalihkan perhatian orang ramai daripada isu siasatan SPRM ke atas wakil rakyat mereka, la ni mari kita berbagi kerja.

Muhyiddin dan juak-juaknya silakan memekik meraung sakan tentang wakil-wakil rakyat Pakatan Rakyat (PR) yang disiasat oleh SPRM. Telanjangkan, korek dan dedahkan. Peduli apa aku, kalau betul salah tanpa sebarang keraguan yang munasabah, mampuih pi la kat depa. Kalau salah, peduli apa aku parti apa pun.

Kami yang menentang Umno dan Barisan Nasional (BN) pula akan persoal, bongkar, selongkar dan jeritpekikkan isu terbunuhnya Teoh within SPRM vicinity and under SPRM custody.

Untuk nak tanya soalan, saya rujuk komen-komen penyokong Umno dalam blog ini. Terang-terangan mereka menyatakan Teoh terbunuh angkara kongsi gelap. Dimaklumkan melalui komen-komen dalam blog ini bahawa Teoh mendedahkan terlalu banyak rahsia ahli-ahli politik dalam kerajaan Selangor yang terlibat dalam kongsi gelap. Kalau sungguh Teoh buat gitu, mati dia mati terhormat. Mati kerana mendedahkan jenayah.

Tak pa la. Saya siarkan keyakinan dan kepercayaan mereka yang mereka hantar melalui komen dalam blog ini. Saya jarang sekat orang nak bersuara dalam blog ni kecuali kalau saya rasa saya boleh kena saman kalau siarkan jugak.

Kita tanya dua soalan dulu.

Soalan pertama, kalau kongsi gelap tahu bahawa Teoh mendedahkan terlalu banyak rahsia mereka kepada SPRM, bagaimana mereka tahu? Siapa beritahu?

Soalan kedua, kalau kongsi gelap bunuh Teoh, bodoh sangat ka depa tu? Apa ke bangangnya?! Kalau bodoh sampai lagu tu, berenti la jadi kongsi gelap. Lagi baik jadi toliap!

Kongsi gelap tak bodoh. Kalau depa bodoh, dah lama dah Malaysia ni bersih dari kongsi gelap. Untuk membayangkan bagaimana kongsi gelap beroperasi, baca berita Sinar Harian bertajuk "Ramli dakwa pegawai Jabatan Siasatan Jenayah Komersil dianiaya" di bawah (saya simpan betul-betul berita tu. Pautan dia http://www.sinarharian.com.my/selangor/content/story865661.asp - dah tak dak dah). Baca juga berita Harakahdaily bertajuk "Perbicaraan dua pegawai polis patut jadi peluang pulihkan kepercayaan" di bawah.

Nak lagi gambaran bagaimana kongsi gelap beroperasi dengan pihak berkuasa? Baca kesemua surat sumpah seperti yang saya pautkan (linked) di bawah:

Statutory Declaration of ASP Hong Kin Hock (G/10990) (Malaysia Today 9/6/09)
Statutory Declaration of Detektif Sarjan Raja Kumar (D/104700) (Malaysia Today 12/6/09)
Statutory Declaration of ASP Mior Fahim Bin Ahmad (G/13237) (Malaysia Today 13/6/09)
Statutory Declaration of Sarjan Major Manimaran a/l Palaniappan (D/94894) (Malaysia Today 15/6/09)
Statutory Declaration of Chai Boon Chai @ Ah Wah (No K/P: 730702-04-5356) (Malaysia Today 16/6/09)
Statutory Declaration of Chong Tzeng Hang @ Ah Han (830210-01-5407) (Malaysia Today 17/6/09)
Ramli dakwa pegawai Jabatan Siasatan Jenayah Komersil dianiaya
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Bukit Aman, Datuk Ramli Yusof semalam mengakui beliau adalah orang yang dimaksudkan dalam laporan akhbar yang mendakwa seorang pegawai tinggi polis memiliki harta sebanyak RM27 juta.

Beliau bagaimanapun menafikan mempunyai harta sebanyak itu termasuk tanah dan saham syarikat seperti mana yang didakwa.

"Walaupun nama pegawai tersebut tidak disebut, tetapi ia sudah diketahui umum bahawa saya adalah pegawai yang dimaksudkan dalam berita yang telah disensasi itu

"Yang pasti pengawai Jabatan Siasatan Jenayah Komersil (JSJK) telah dianiaya oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR).

"Malah mereka juga tidak mendapat sebarang sokongan daripada Polis Diraja Malaysia (PDRM)," tegasnya dalam satu kenyataan semalam.

Beberapa akhbar sebelum ini melaporkan seorang pegawai kanan polis Bukit Aman sedang disiasat oleh BPR atas tuduhan salah guna kuasa dan gagal mengisytihar harta bernilai RM27 juta.

Katanya lagi, beliau tidak akan meletakkan jawatan atas laporan skandal tersebut, tetapi akan mula bercuti lusa untuk menunaikan umrah dan ibadat haji pada Disember.

Jelasnya beliau memanggil sidang media semalam kerana ingin memberi peluang kepada BPR untuk menjalankan siasatan.

Tambahnya, beliau bagaimanapun tidak mempunyai musuh di dalam PDRM bahkan hubungannya dengan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan juga adalah baik.

"Kami saling hormat-menghormati," katanya.

Selain soal jawab dengan media, Ramli juga menyediakan kenyataan bertulis setebal tiga halaman.

Dalam kenyataannya itu, Ramli berkata beliau telah berdiam diri sehingga hari ini berhubung perkembangan dalam pasukan polis, terutama berhubung tangkapan dan pendakwaan terhadap pegawai-pegawai JSJK yang didakwa telah memalsukan kenyataan pemberi maklumat berhubung perintah buang daerah terhadap seorang lelaki, Goh Cheng Poh @ Tengku.

Pada bulan Mac 2007, katanya, Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri telah memberi arahan-arahan khusus kepada pihaknya berhubung kegiatan sindiket-sindiket jenayah tertentu yang beroperasi di Johor membabitkan beberapa orang kenamaan.

Menurutnya, siasatan yang dijalankan oleh JSJK telah membawa kepada penahanan dan perintah buang daerah terhadap Goh Cheng Poh @ Tengku, ke Jeli Kelantan.

Perintah penahanan dan buang daerah itu, kata Ramli, dikeluarkan oleh Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri berdasarkan kepada hasil risikan yang dikumpulkan para pegawai JSJK.

Sebab perintah buang daerah di keluar terhadap Goh, tambahnya, adalah perkara di dalam bidangkuasa dan budibicara Timbalan Menteri Dalam Negeri dan, oleh itu, beliau tidak boleh mengulas mengenainya.

Tidak lama selepas perintah buang daerah itu dikeluarkan oleh Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri, pihak akhbar telah melaporkan bahawa BPR dan JSJK telah menyiasat dan membersihkan Goh dari sebarang kesalahan.

Tambah Ramli, ini tidak termasuk siasatan JSJK terhadap kegiatan Goh sepertimana yang diarahkan oleh Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri.

Selepas tersiarnya laporan media itu, katanya, Goh telah memfailkan permohonan di Mahkamah Tinggi untuk mengenepikan perintah buang daerah yang dikeluarkan oleh Timbalan Menteri Dalam Negeri tehadapnya.

Menurut Ramli lagi, dalam satu tindakan yang tidak pernah berlaku sebelum ini, Penasihat Undang-undang Kementerian Keselamatan Dalam Negeri, seorang pegawai Pejabat Peguam Negara, enggan memberi nasihat dan sebaliknya mengarahkan beliau dan pegawainya menyediakan afidavit mengenai kertas siasatan terhadap Goh.

Afidavit tersebut, tambahnya, adalah untuk difailkan di mahkamah ekoran permohonan Goh untuk mengenepikan perintah buang daerah terhadapnya.

Ekoran kesuntukan masa, kata Ramli, pegawai JSJK terpaksa mendapatkan nasihat perundangan daripada sebuah firma guaman yang kemudiannya membantu mereka menyediakan draf afidavit tersebut.

Menurut Ramli lagi, sehari sebelum Hari Raya, seorang rakan lamanya yang juga menjadi penasihat undang-undangnya telah ditangkap dan didakwa kerana gagal mematuhi satu notis arahan ke atas yang dikeluarkan oleh BPR.

Rakannya itu juga, kata Ramli, turut membantu para pegawai JSJK menyediakan afidavit yang difailkan dalam prosiding berhubung dengan kes Goh.

Dalam tempoh seminggu, tambahnya, beberapa pegawai JSJK telah ditangkap dan didakwa di mahkamah atas dakwaan memalsukan bukti berhubung perintah buang daerah terhadap Goh.

Ramli menyifatkan apa yang berlaku sebagai sesuatu yang membimbangkan dan tidak dapat dinafikan akan memberi kesan yang besar, bukan sahaja kepada JSJK tetapi juga kepada pasukan polis keseluruhannya.

Ramli mengakhiri kenyataannya itu dengan menyatakan bahawa beliau akan berlepas untuk mengerjakan umrah Khamis ini dan menyuarakan harapannya agar isu tersebut dapat ditangani oleh Kementerian Keselamatan Dalam Negeri.
Perbicaraan dua pegawai polis patut jadi peluang pulihkan kepercayaan
Harakahdaily (5/10/07): Ketua Pemuda PAS, Salahuddin Ayub berharap perbicaraan dua pegawai polis yang dituduh mengaitkan Ketua Polis Negara dengan dengan tuduhan rasuah dilihat sebagai peluang untuk mengembalikan keyakinan rakyat kepada institusi kehakiman.

Cif Inspektor Nordin Ahmad, 42, yang kini bertugas di Cawangan Perjawatan, Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Pahang dan Lans Koperal Wong Boon Wai, 40, dari Bahagian Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kluang didakwa di Mahkamah Sesyen Batu Pahat Rabu lalu atas 14 tuduhan memalsukan keterangan dan menggunakan dokumen palsu untuk mengaitkan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan dengan tuduhan rasuah RM2 juta untuk membebaskan tiga tahanan Ordinan Darurat.

Mereka tidak mengaku bersalah atas semua tuduhan itu.

"Kita sangat prihatin dengan kes ini kerana sebelum ini Nordin telah membuat laporan di Balai Polis Kuantan pada 23 September lalu kerana isteri dan anak-anaknya ditahan oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR).

"Tindakan BPR menahan serta menjadikan isteri dan anak-anak Nordin sebagai tebusan dan tukar ganti untuk memaksa kehadirannya ke ke pejabat BPR memberikan keterangan adalah satu tindakan yang boleh menyebabkan BPR dituduh sangat keterlaluan, keji dan tidak bertamadun dalam menjalankan tugasnya," katanya.

Mengambilkira latar belakang yang sedemikian serta kaitan kes itu dengan Ketua Polis Negara ditambah pula dengan isu "pita video Lingam" yang begitu mencemarkan imej institusi kehakiman di negara ini, Salahuddin berharap pihak yang berkenaan dapat menjadikan perbicaraan ke atas Nordin dan Wong sebagai peluang untuk memulihkan keyakinan rakyat dan masyarakat antarabangsa terhadap institusi kehakiman di negara ini.

Beliau juga mengulangi tuntutan PAS supaya badan kehakiman mestilah menjadi badan yang menjamin keadilan untuk semua rakyat dan terpelihara kewibawaannya.

"Kita mahukan sesuatu yang konkrit, objektif dan boleh diyakini, bukannya jawapan berfalsafah tentang the power of the powerless," tegas beliau.

Dalam laporan polisnya itu, Nordin menyatakan bahawa pada 23 September lalu semasa dalam perjalanan balik ke rumahnya, beliau menerima panggilan telefon dari isterinya, Kalsom Mat Noh, yang memberitahu ada beberapa pegawai BPR di rumahnya dan akan membawa mereka ke pejabat BPR.

Pada hari yang sama, katanya, "seorang lelaki bernama Muniem yang memperkenalkan diri sebagai pegawai BPR telah menghubungi saya dan bertanya saya di mana saya berada dan bila saya akan sampai".

Nordin meminta mereka membebaskan isteri dan anak-anaknya "yang berada di dalam tahanan mereka".

"Lelaki tersebut memaksa saya datang dengan segera untuk isteri dan anak-anak saya dibebaskan," katanya.

Laporan polisnya dibuat kerana Nordin "tidak puas hati dengan tindakan BPR yang menahan isteri dan anak-anak saya tanpa sebarang kesalahan, tanpa sebab, menyekat pergerakan isteri dan anak-anak saya dari menghubungi saya".

Beliau "tidak berpuas hati dengan tindakan BPR yang menyalahgunakan kuasa mereka untuk kepentingan diri mereka, memaksa saya hadir ke pejabatnya dan menjadikan isteri dan anak-anak saya sebagai tebusan, sebagai tukar ganti kehadiran saya".
Berkaitan:
'Abuse of power' in the way Teoh was questioned: Phang (The Sun 19/7/09)
The unholy trinity (Malaysia Today 21/12/07)

No comments

Powered by Blogger.