Henti tohmahan terhadap SPRM?

KUALA LUMPUR 19 Julai - Pemimpin pertubuhan bukan kerajaan dan ahli politik mendesak pakatan pembangkang menghentikan segala tohmahan dan tuduhan yang keterlaluan terhadap Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malay sia (SPRM).

Mereka juga menyifatkan tindakan pakatan pembangkang sebagai melampau apabila mengemukakan pelbagai tuntutan termasuk desakan ditubuhkan suruhanjaya diraja bagi menyiasat kematian Teoh Beng Hock yang mayatnya ditemui di koridor luar tingkat lima, Plaza Masalam, Khamis lalu.

Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali berkata, pakatan pembangkang tidak sepatutnya melatah dengan mendesak kerajaan membuat pelbagai perkara sedangkan siasatan kes tersebut sedang dijalankan.

''Kenapa penyokong pembangkang tidak boleh sabar? Sepatutnya berilah ruang supaya siasatan dijalankan dan sesudah siasatan selesai, jika masih tidak puas hati barulah buat perhimpunan atau tuntutan.

''Sekarang belum apa-apa lagi sudah buat tuntutan dan perhimpunan. Lama-lama setiap orang yang mati kena tubuh suruhanjaya. Berapa ramai polis mati dan orang Melayu yang mati secara pelik, tidak ada orang buat perhimpunan dan tuntutan pun selama ini,'' katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Ibrahim diminta mengulas tindakan pakatan pembangkang mengeluarkan pelbagai kenyataan dan mengemukakan bermacam tuntutan serta mengadakan perhimpunan atas alasan mahu menuntut keadilan berhubung kematian Beng Hock.

Sebelum ditemui mati, Setiausaha Politik kepada seorang Exco kerajaan negeri Selangor itu dipanggil ke pejabat SPRM sebagai saksi untuk membantu siasatan kes salah guna peruntukan kerajaan Negeri Selangor.

Menurut Ibrahim, tidak ada sebab bagi SPRM untuk membunuh Beng Hock kerana mendiang merupakan aset untuk membongkar penyalahgunaan kuasa dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR).

''Mungkin Beng Hock tertekan dengan apa yang telah berlaku merupakan satu penyalahgunaan kuasa. Macam-macam boleh berlaku.

''Tetapi pembangkang sudah eksploitasi isu ini seolah-olah hendak jadikan isu perkauman,'' katanya.

Tambah Ibrahim, pembangkang sebenarnya ingin mengalihkan pandangan rakyat kerana mereka disiasat SPRM.

''Ada juga dalang besar di belakang yang hendak alih isu ini juga,'' katanya.

Sementara itu, Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin berkata, beliau tidak bersetuju dengan tindakan pembangkang yang melemparkan pelbagai tuduhan tanpa asas atau fakta.

''Saya tidak setuju dengan tindakan pembangkang yang melemparkan pelbagai tuduhan.

''Mereka sudah hukum SPRM tanpa bukti dan sengaja menghasut rakyat,'' katanya.

Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Saifuddin Abdullah ketika dihubungi berkata, beliau hairan dengan sikap pembangkang yang selama ini sering mendakwa mereka memperjuangkan keadilan dan menyokong siasatan yang berasaskan fakta dan bukti.

''Namun, dalam insiden kematian Beng Hock siasatan masih berlangsung tapi mereka sudah membuat pelbagai tuntutan dan tuduhan.

''Pembangkang seolah-olah sudah membuat kesimpulan bahawa ada sesuatu yang 'tidak betul' berlaku dalam kematian Beng Hock sebelum hasil siasatan diumumkan,'' katanya.

Soal Saifuddin bukankah selama ini pembangkang sering melaungkan siasatan perlu dijalankan dengan adil dan melibatkan bukti-bukti yang kukuh.

''Jadi tunggulah siasatan selesai. Kenapa sudah buat tuntutan. Bagi saya ini tidak lebih daripada taktik untuk menghalang siasatan SPRM diteruskan ke atas para pemimpin pembangkang khususnya di negeri Selangor,'' katanya.

Ketua Umum Badan Bertindak Perpaduan Melayu, Osman Abu Bakar ketika dihubungi menyifatkan sikap pembangkang yang mengadakan perhimpunan dan membuat pelbagai tuntutan sebelum siasatan selesai sebagai tidak menghormati undang-undang negara.

''Yang mati tetap mati. Kejadian sudah berlaku. Jadi biarlah siasatan selesai dan diumumkan terlebih dulu. Janganlah membuat kenyataan dan tuduhan melulu.

''Tindakan membuat tuntutan dan melemparkan pelbagai tuduhan adalah tidak menghormati undang-undang. Sebagai sebuah parti politik pihak pembangkang kenalah patuhi undang-undang negara,'' katanya.

Sementara itu, Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Wira Syed Ali Alhabshee berkata, SPRM tidak perlu tunduk kepada ugutan pembangkang supaya menghentikan siasatan berhubung salah laku beberapa Exco Kerajaan Negeri Selangor selagi siasatan punca kematian Beng Hock tidak selesai.

Beliau berkata, ugutan tersebut seperti cuba menyembunyikan kebenaran di sebalik kematian Beng Hock daripada diketahui umum.

''Tindakan pembangkang termasuk Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menjelajah ke seluruh negara bagi 'membela' Beng Hock juga tidak munasabah.

''Sekarang siapa yang perlukan siapa? SPRM memerlukan Beng Hock sebagai saksi, kenapa pula pembangkang buat spekulasi seperti menuduh suruhanjaya itu ada kaitan dengan kematian Beng Hock, langsung tak masuk akal," jelasnya.

Katanya, pihak pembangkang tidak perlu takut dengan siasatan yang sedang dilakukan polis dalam mencari punca dan sebab kematian Beng Hock.

Jelas Syed Ali, pembangkang sepatutnya memberikan kerjasama sepenuhnya dalam kes tersebut dan bukannya sengaja melakukan kekecohan dan perhimpunan politik


kahkahkahkah...semua belah sana kjer bagi komen. ni kes tak kena batang hidung sendiri lagi la ni. kalau kena baru hang tau ! kahkahkah..umno haprak!

No comments

Powered by Blogger.