INTERNAL SECURITY ACT - ISA

ISA

1. Akta Keselamatan Dalam Negeri atau ISA ( Internal Security Act ) sudah menjadi satu akta yang paling popular diperbincangkan. Saya juga telah dijemput oleh TV9 untuk berdebat mengenainya dengan ahli Parlimen Keadilan, YB Wee Choo Keong, yang berasal dari DAP, di bawah rancangan 'HUJAH'.



2. Tajuk ISA ini menjadi bertambah popular apabila begitu banyak yang pernah ditahan di bawah ISA kini berada di dalam Parlimen, termasuk YB Wee Choo Keong.



3. Mungkin kerana mereka pernah ditahan di bawah ISA - lah maka ada di antara banduan ISA telah menggunakan masa dalam tahanan untuk menambah ilmu dan memupuk kesedaran baru sehingga berjaya memenangi pilihanraya dan menjadi Ahli Yang Berhormat.



4. Sebagai seorang pendebat di TV9, bukan sahaja dalam masa berdebat tetapi juga dalam perbincangan sebelum perdebatan bermula, saya baru menyedari bahawa banyak perkara dan fakta yang tidak disedari atau diketahui oleh sesetengah daripada mereka yang bercakap mengenai tajuk ini.



5. Sebagai seorang yang pernah menjadi Timbalan Menteri di Kementerian Dalam Negeri, di waktu Tun Ghazali Shafi'e menjadi menterinya, saya berpeluang bukan saja mempelajari secara mendalam sejarah, keperluan, faedah dan kekurangan Akta ISA ini.



6. Perlu saya tekankan di sini bahawa seluruh rakyat Malaysia sebenarnya terhutang budi kepada ISA. Tanpa ISA dan penggunaannya negara Malaysia tidak mungkin akan wujud dalam aman saperti sekarang ini.



7. Siapakah sebenarnya yang anti ISA?



8. Ada lima kelompok yang menentang ISA, iaitu"



8a. Bekas tahanan-tahanan di bawah ISA,

8b. Anggota keluarga kepada banduan ISA,

8c. Orang yang takut ditahan kerana keghairahannya berpolitik sehingga didapati bersalah di bawah ISA,

8d. Orang yang sering mendengar dakyah menentang ISA tanpa mendengar hujah sebaliknya, dan

8e. Orang yang mengikut arus kerana persekitaran yang ternampak menentang ISA.

9. Perlu diingat bahawa tidak semua yang pernah ditahan di bawah ISA menjadi penentang kepada ISA, walaupun mereka mengakui ada pembetulan yang di perlukan padanya.



10. Antara tokoh-tokoh yang pernah ditahan di bawah ISA tetapi tidak menentang ISA secara buta tuli, ialah YB Dato' Ibrahim Ali dan Dr. Kasim Ahmad.



11. Malahan Dr. Kasim Ahmad, yang dulunya menjadi Presiden Parti Sosialis Rakyat Malaysia telah memasuki UMNO setelah beliau keluar dari tahanan ISA.



12. Begitu juga dengan Penasihat Pakatan Rakyat YB Dato' Seri Anwar Ibrahim. Beliau menentang ISA sebelum memasuki UMNO. Beliau menyokong ISA bila menjadi Menteri dan Timbalan Perdana Menteri dari parti UMNO. Beliau kini menentang ISA bila sudah terkeluar dari UMNO.

selanjutnya...

No comments

Powered by Blogger.