menjawab persoalan bodoh dari datuk alwi..berkaitan tok guru politik dan tok guru agama! jangan jadi bodoh sangat alwi!

Assalamualaikum & salam ceria...

Tertarik dengan kenyataan Datuk Alwi Che Ahmad , S/U BN Kelantan yang juga Ketua Pembangkang DUN Kelantan apabila beliau menyatakan pendirian beliau terhadap Tok Guru Nik Aziz .

"Saya setuju bila dikatakan melihat tok guru dapat pahala tetapi bukan 'tok guru politik'. Semua tok guru agama seperti Tok Kenali, Tok Abdullah Fahim dan ramai lagi adalah punca ilmu"

Kenyataan ini diulas beliau yang ingin menegur pentadbiran Kerajaan Negeri Kelantan dan bukannya ingin menghentam [berita lanjut] .

Apakah yang dimaksudkan oleh beliau dengan tok guru politik ? Apakah wujud di dunia ini tok guru agama dan tok guru politik ? Berdasarkan kenyataan beliau , bagi saya sudah tidak wujud maksud tersirat . Jelas sekali kefahaman beliau adalah politik bukan dalam persoalan agama . Jika begitulah kefahaman Datuk , maka beliau hanyalah Islam 5 kali sehari . Itu pun jika sempurna .

Ini adalah kenyataan seorang pimpinan UMNO di Negeri Tok Guru . Sungguh tidak malu beliau menzahirkan kepada orang ramai tentang kejahilan beliau . Beliau ada menyatakan yang beliau juga bukan daripada golongan yang pandai dalam agama , tetapi beliau ingin menjelaskan hal tersebut . Kalau sudah tahu jahil , maka buatlah seperti orang yang tidak tahu .

Politik adalah sebahagian daripada Islam . Kerana politik wujud dalam hidup manusia . Segala apa gerak laku manusia bermula tidur sehingga tidur kembali adalah Islam . Islam itu adalah Ad-din . Ad-din ialah jalan hidup . Segala perbuatan seharian kita adalah Ad-din . Jadi , politik termasuk dalam perbuatan seharian manusia , maka ia juga adalah Ad-din , iaitu Islam .

Kesimpulannya , tidak perlu dibezakan ulama' agama atau ulama' politik kerana ianya satu . Hanyalah ulama' . Jika ulama' menolak politik , maka dia bukanlah ulama' dan bukan juga mengamalkan Islam .

Sekadar perkongsian daripada seorang pelajar yang masih mentah dalam kefahaman Islam . Sebarang pembetulan dan pertambahan amat dialu-alukan .

Wallahua'lam .

SMiLe4aLL
http://hafizfillah.blogspot.com

No comments

Powered by Blogger.