SPRM: Mengganas Gila Babi! Hebat Sangat Ke Dengan Kuasa Yang Ada?

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SORM) meneruskan sikap kebinatangan mereka apabila dilaporkan lima pegawainya menyerbu pejabat anggota Exco kerajaan Selangor, Ean Yong Hian Wah di bangunan Sekretariat Negeri di sini semalam.

Pegawai berkenaan dikatakan mencari dokumen berhubung cara peruntukan negeri dibelanjakan.

Dalam serbuan kira-kira 5 petang, SPRM turut merampas sebuah komputer riba dan unit pemprosesan pusat (CPU) dari pejabat Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) kawasan Seri Kembangan itu yang terletak di tingkat 15 bangunan berkenaan.

Setiausaha politik Yong, Teoh Beng Hock, turut ditahan oleh pegawai SPRM untuk disoal.

Yong adalah antara tujuh ADUN dan anggota Exco yang disiasat oleh SPRM kerana didakwa menyalahgunakan peruntukan negeri yang disalurkan menerusi Pejabat Daerah Petaling. Difahamkan SPRM memulakan siasatan selepas menerima aduan daripada pihak yang mendakwa mereka tidak menerima wang daripada peruntukan itu.

Selain Yong, enam lagi ADUN yang turut disiasat ialah Teresa Kok (DAP-Kinrara), Elizabeth Wong (PKRBukit Lanjan), Hannah Yeoh (DAP-Subang Jaya), Dr Cheah Wing Wah (DAP-Damansara Utama), Edward Lee (DAP-Bukit Gasing) dan Lau Weng San (DAP-Kampung Tunku).

Pada sidang akhbar sebelum itu, Yong berkata tiga pegawai SPRM datang ke pusat khidmat beliau di Sri Kembangan kira-kira 12.30 tengah hari untuk mencari dokumen.

"Mereka (SPRM) tidak mendapat keizinan saya tetapi muncul begitu saja," kata Yong, sambil menambah beliau tidak tahu apa yang pegawai berkenaan benar-benar mahu.

Yong berkata SPRM perlu memberi penjelasan kenapa hanya penyokong kerajaan sahaja yang disiasat dan tertanya-tanya sama ada agensi berkenaan didesak untuk berbuat demikian oleh pembangkang (Barisan Nasional).

Beliau turut bertanya sama ada SPRM turut menyiasat penggubal undang-undang negeri dalam kerajaan BN sebelum ini yang membelanjakan peruntukan tahunan mereka berjumlah RM500,000 hanya dalam masa dua bulan sebelum pilihan raya umum Mac 2008.

Banyak pihak berpendapat bahawa tindakan SPRM tersebut keterlaluan dan ia hanya menjadi alat Barisan Nasional dan UMNO untuk menekan pemimpin Pakatan Rakyat.

Beberapa orang pemerhati politik melihat bahawa perlantikan begitu ramai tokoh-tokoh tertentu menduduki pelbagai jawatankuasa di dalam SPRM tidak memberi makna apa-apa jika SPRM terus menjadi badan yang boleh dicucuk hidungnya oleh pihak tertentu.

"Perlantikan mereka hanya kosmetik, mereka belum pun bermesyuarat SPRM dah pun bergerak jauh melakukan siasatan tanpa perlu merujuk mana-mana jawatankuasa yang dibentuk," tegas mereka.

Sementara itu, ada pihak yang meminta supaya Ketua Pemuda PAS YB Salahuddin Ayub dan Timbalan Presiden DAP, YB Tan Seng Giaw menkaji semula kedudukan mereka sebagai ahli jawatankuasa SPRM jika gagal untuk menahan SPRM dari terus menjadi perkakas UMNO meneruskan tradisi membuli rakyat.

No comments

Powered by Blogger.