Tafsiran sejarah berubah jika Pakatan berkuasa?
Sewaktu berada di sekolah rendah dulu (1969-1974), penulis begitu meminati subjek Tawarikh (kini dikenali Sejarah). Mata pelajaran ini adalah bagi pelajar Darjah Empat, Lima dan Enam.
Dalam bab tokoh pejuang digambarkan kehebatan pemimpin seperti Robert Clive (askar British yang merintis jalan kepada kemasukan British ke India), Francis Light (kononnya pembuka Pulau Pinang), Stamford Raffles (kononnya pembuka Singapura) dan sejumlah Residen British di Tanah Melayu seperti JWW Birch (Perak), Frank Swettenham (Selangor) dan Hugh Clifford (Pahang).
Pelajar juga diajar menyanjungi peneroka dan pelayar Eropah seperti Vasco da Gama, Marco Polo, Magellan, David Livingstone dan memperakui kehebatan srikandi seperti Joan of Arc dan Florence Nightingle.
Sanjungan terhadap tokoh-tokoh ini difahami kerana ketika itu negara kita masih pada peringkat awal pencarian identiti dan jati diri tetapi melalui masa, apabila semakin ramai sejarawan dan cendekiawan tempatan dilahirkan, maka tafsiran sejarah juga mengalami perubahan.
Sejarah tidak pernah berubah, cuma tafsirannya berbeza mengikut zaman. Misalnya, jika dulu anak-anak sekolah diajar betapa berjasanya Birch, Swettenham, Low, J P Rodger dan sebagainya tetapi mengkelaskan Mat Kilau, Dol Said, Mat Saleh, Rosli Dhoby, Tok Bahaman dan Tok Janggut sebagai petualang, tetapi apabila merdeka, soal siapa pengkhianat dan siapa pembela bangsa terserlah sudah.
Demikian juga sanjungan kepada kehebatan Barat melalui pelayar seperti Marco Polo, Livingstone, Magellan dan da Gama semakin pudar sebaliknya yang dekat di hati rakyat atas kepentingan tertentu seperti agama, maka nama-nama seperti Ibnu Battuta dan Cheng Ho menghiasi buku sejarah.
Jika pada zaman persekolahan penulis dulu, tidak dihiasi dengan kisah kehebatan pejuang kemerdekaan Tanah Melayu (kini Malaysia), tetapi hari pada peringkat sekolah rendah lagi anak-anak sudah diperkenalkan dengan tokoh seperti Onn Jaafar, Tuanku Abdul Rahman Putra, Ismail Abdul Rahman, Razak Hussein, Hussein Onn; malah membawa kepada pemimpin pada dekad baru iaitu Mahathir Mohamad, dan Abdullah Ahmad Badawi.
Ini satu perkembangan yang positif yang dapat menarik minat anak-anak kepada pejuang tempatan, tetapi disebabkan tafsiran sejarah negara yang berpaksi kepada komponen parti pemerintah Umno-BN; yang ditonjolkan adalah pemimpin-pemimpin ini saja sedangkan ada ramai lagi pejuang kemerdekaan tetapi nama dan kisah mereka disebut secara ringkas (seperti Ibrahim Yaakob, Ishak Muhammad, Ahmad Boestamam dan Dr Burhanuddin Helmi) dan ramai lagi tidak disebut langsung.
Jika dulu Umno-MCA-MIC dikaitkan dengan kemerdekaan negara secara terlalu hebat sedangkan pihak lain kononnya tidak berperanan atau tidak berjasa langsung (ingat sambutan Hari Kemerdekaan tidak lama dulu yang hanya menunjukkan pemimpin-pemimpin parti ini sebagai pejuang kemerdekaan), kini dengan kemenangan Pakatan Rakyat di empat negeri melalui pilihanraya umum 2008, kecenderungan itu mulai diketepikan.
Misalnya, PAS yang sejak berpuluh-puluh tahun dilihat sebagai tidak berperanan penting, mulai diberi tempat dalam catatan sejarah dan tidak mustahil jika Pakatan Rakyat menang pada pilihanraya umum ke-13 seterusnya menguasai kerajaan Persekutuan, tafsiran baru terhadap sejarah kemerdekaan negara dan Malaysia akan dibuat sejarawan dan cendekiawan.
Demikianlah tafsiran sejarah dibuat berdasarkan pihak yang memegang kuasa. Pada peringkat global, sebagai contoh, sesetengah sejarawan Barat menggambarkan Islam sebagai ancaman utama mereka, oleh itu mereka menafsirkan sejarah Islam sebagai penuh dengan keganasan tetapi apabila tokoh hebat seperti wartawan Yvonne Ridley yang melihat dan mengalami kemuliaan Islam, tentunya mereka tidak lagi membuat catatan (lama kemudian tentunya ia menjadi catatan sejarah) bahawa penganut Islam itu ganas.
Berdasarkan tafsiran sejarah yang berubah, di negara kita, bagi sesetengah penulis ada rasional bagi mereka memperjuangkan agar tidak dihukum berat tokoh seperti Chin Peng kerana zaman serta suasana perjuangan mereka adalah amat berbeza dan sudah banyak berubah berbanding sekarang.
Seorang daripadanya menulis: "Chin Peng mungkin tersalah jurusan apabila memilih lapangan dalam keghairahan untuk melempiaskan kobar semangat patriotiknya.
"Tetapi janganlah pula kita generasi hari ini juga tersalah jurusan dalam menafsir sejarah dan menobat wira. Mereka yang pernah menentang penjajah sama ada dari atas padang atau dari dalam hutan, tetap seorang patriot, bukanlah hanya satu pihak (Umno) yang paling layak untuk bercakap tentang patriotisme bangsa merdeka."
Pandangan itu adalah hak penulis berkenaan. Bagaimanapun, diulangi sejarah tidak pernah berubah, cuma tafsirannya berbeza mengikut zaman. Tetapi ramai daripada kita hanya mencatat dan membaca sejarah tetapi tidak belajar daripadanya.
Misalnya kita 'menangisi' pemergian Hang Nadim, P Ramlee dan ramai lagi wira, tanpa kita sedari betapa ramainya tokoh-tokoh seumpama mereka yang masih hidup, kita 'kambing-hitamkan' semata-mata bagi memuaskan nafsu kita sama ada dari segi politik, pangkat, kuasa, kekayaan dan seumpamanya.
Jadi biarlah masa dan masyarakat menentukan kedudukan seseorang tokoh itu, sama ada dia pejuang atau pun pengkhianat bangsa dan tanah airnya. lanh14
Dalam bab tokoh pejuang digambarkan kehebatan pemimpin seperti Robert Clive (askar British yang merintis jalan kepada kemasukan British ke India), Francis Light (kononnya pembuka Pulau Pinang), Stamford Raffles (kononnya pembuka Singapura) dan sejumlah Residen British di Tanah Melayu seperti JWW Birch (Perak), Frank Swettenham (Selangor) dan Hugh Clifford (Pahang).
Pelajar juga diajar menyanjungi peneroka dan pelayar Eropah seperti Vasco da Gama, Marco Polo, Magellan, David Livingstone dan memperakui kehebatan srikandi seperti Joan of Arc dan Florence Nightingle.
Sanjungan terhadap tokoh-tokoh ini difahami kerana ketika itu negara kita masih pada peringkat awal pencarian identiti dan jati diri tetapi melalui masa, apabila semakin ramai sejarawan dan cendekiawan tempatan dilahirkan, maka tafsiran sejarah juga mengalami perubahan.
Sejarah tidak pernah berubah, cuma tafsirannya berbeza mengikut zaman. Misalnya, jika dulu anak-anak sekolah diajar betapa berjasanya Birch, Swettenham, Low, J P Rodger dan sebagainya tetapi mengkelaskan Mat Kilau, Dol Said, Mat Saleh, Rosli Dhoby, Tok Bahaman dan Tok Janggut sebagai petualang, tetapi apabila merdeka, soal siapa pengkhianat dan siapa pembela bangsa terserlah sudah.
Demikian juga sanjungan kepada kehebatan Barat melalui pelayar seperti Marco Polo, Livingstone, Magellan dan da Gama semakin pudar sebaliknya yang dekat di hati rakyat atas kepentingan tertentu seperti agama, maka nama-nama seperti Ibnu Battuta dan Cheng Ho menghiasi buku sejarah.
Jika pada zaman persekolahan penulis dulu, tidak dihiasi dengan kisah kehebatan pejuang kemerdekaan Tanah Melayu (kini Malaysia), tetapi hari pada peringkat sekolah rendah lagi anak-anak sudah diperkenalkan dengan tokoh seperti Onn Jaafar, Tuanku Abdul Rahman Putra, Ismail Abdul Rahman, Razak Hussein, Hussein Onn; malah membawa kepada pemimpin pada dekad baru iaitu Mahathir Mohamad, dan Abdullah Ahmad Badawi.
Ini satu perkembangan yang positif yang dapat menarik minat anak-anak kepada pejuang tempatan, tetapi disebabkan tafsiran sejarah negara yang berpaksi kepada komponen parti pemerintah Umno-BN; yang ditonjolkan adalah pemimpin-pemimpin ini saja sedangkan ada ramai lagi pejuang kemerdekaan tetapi nama dan kisah mereka disebut secara ringkas (seperti Ibrahim Yaakob, Ishak Muhammad, Ahmad Boestamam dan Dr Burhanuddin Helmi) dan ramai lagi tidak disebut langsung.
Jika dulu Umno-MCA-MIC dikaitkan dengan kemerdekaan negara secara terlalu hebat sedangkan pihak lain kononnya tidak berperanan atau tidak berjasa langsung (ingat sambutan Hari Kemerdekaan tidak lama dulu yang hanya menunjukkan pemimpin-pemimpin parti ini sebagai pejuang kemerdekaan), kini dengan kemenangan Pakatan Rakyat di empat negeri melalui pilihanraya umum 2008, kecenderungan itu mulai diketepikan.
Misalnya, PAS yang sejak berpuluh-puluh tahun dilihat sebagai tidak berperanan penting, mulai diberi tempat dalam catatan sejarah dan tidak mustahil jika Pakatan Rakyat menang pada pilihanraya umum ke-13 seterusnya menguasai kerajaan Persekutuan, tafsiran baru terhadap sejarah kemerdekaan negara dan Malaysia akan dibuat sejarawan dan cendekiawan.
Demikianlah tafsiran sejarah dibuat berdasarkan pihak yang memegang kuasa. Pada peringkat global, sebagai contoh, sesetengah sejarawan Barat menggambarkan Islam sebagai ancaman utama mereka, oleh itu mereka menafsirkan sejarah Islam sebagai penuh dengan keganasan tetapi apabila tokoh hebat seperti wartawan Yvonne Ridley yang melihat dan mengalami kemuliaan Islam, tentunya mereka tidak lagi membuat catatan (lama kemudian tentunya ia menjadi catatan sejarah) bahawa penganut Islam itu ganas.
Berdasarkan tafsiran sejarah yang berubah, di negara kita, bagi sesetengah penulis ada rasional bagi mereka memperjuangkan agar tidak dihukum berat tokoh seperti Chin Peng kerana zaman serta suasana perjuangan mereka adalah amat berbeza dan sudah banyak berubah berbanding sekarang.
Seorang daripadanya menulis: "Chin Peng mungkin tersalah jurusan apabila memilih lapangan dalam keghairahan untuk melempiaskan kobar semangat patriotiknya.
"Tetapi janganlah pula kita generasi hari ini juga tersalah jurusan dalam menafsir sejarah dan menobat wira. Mereka yang pernah menentang penjajah sama ada dari atas padang atau dari dalam hutan, tetap seorang patriot, bukanlah hanya satu pihak (Umno) yang paling layak untuk bercakap tentang patriotisme bangsa merdeka."
Pandangan itu adalah hak penulis berkenaan. Bagaimanapun, diulangi sejarah tidak pernah berubah, cuma tafsirannya berbeza mengikut zaman. Tetapi ramai daripada kita hanya mencatat dan membaca sejarah tetapi tidak belajar daripadanya.
Misalnya kita 'menangisi' pemergian Hang Nadim, P Ramlee dan ramai lagi wira, tanpa kita sedari betapa ramainya tokoh-tokoh seumpama mereka yang masih hidup, kita 'kambing-hitamkan' semata-mata bagi memuaskan nafsu kita sama ada dari segi politik, pangkat, kuasa, kekayaan dan seumpamanya.
Jadi biarlah masa dan masyarakat menentukan kedudukan seseorang tokoh itu, sama ada dia pejuang atau pun pengkhianat bangsa dan tanah airnya. lanh14
No comments
Post a Comment