Usrah Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan

usrah020709




Usrah Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan

2 Julai 2009, Manek Urai

Naqib : al-Fadhil Ustaz Ismail bin Nuh, YDP PAS Kawasan Pasir Mas

usrah020709

* Anak-anak muda di dalam perjuangan pada hari ini ialah penerus kepada perjuangan yang diwarisi oleh para ulama terdahulu.

* Nabi Muhammad SAW semasa menyebut berkenaan tujuh golongan yang akan dilindungi oleh Allah SWT pada hari kiamat, menyatakan golongan yang kedua ialah pemuda yang membesar dalam ibadat kepada Allah SWT. Ini menunjukkan kemuliaan pemuda yang berkhidmat untuk ubudiyyah demi Allah SWT.

* Kita perlu cari pemuda-pemuda untuk meneruskan perjuangan ini bukan hanya menunggu pemuda-pemuda datang kepada kita. Usaha ini perlu diteruskan ke seluruh dunia agar tidak nanti mereka ini berjaya direbut oleh musuh-musuh terlebih dahulu.

* Ketika al-fadhil Ustaz pulang ke tanah air tahun 80-an, ramai rakan-rakan yang turut sama di dalam perjuangan ini. Ada yang telah meninggal dunia dalam perjuangan dan ramai di kalangan mereka yang telah berundur dari perjuangan ini. Tidak kurang juga yang menyertai musuh untuk turut sama melawan perjuangan ini.

* Dalam perjuangan kita berparti, benar-benar kita seperti berada di atas jalan raya. Ada ketikanya kita berjumpa lorong yang sempit, kadang-kadang kita dirempuh dari belakang, ada juga ketikanya orang yang kita turuti tiba-tiba membrek (berhenti) tanpa isyarat. Tetapi tugas kita ialah meneruskan perjalanan ini.

* Perjuangan ini adalah satu perjuangan yang tidak senang. Jika sekiranya ia satu perjuangan yang mudah, nescaya ia akan diterima oleh kebanyakan manusia.

* Samada kita merasakan susah atau mudah, hendaklah dengan ikhlas perlu untuk kita teruskan perjalanan ini.

* Kalaulah tidak kerana pahala Allah SWT, nescaya tidak sampai kita ke tahap ini.

Semoga dengan tarbiyah yang berterusan, akan lahir generasi pemuda yang sentiasa thabat dan istiqomah di atas landasan perjuangan ini, insya-allah.

No comments

Powered by Blogger.