Berbeza Pendapat Dalam Pakatan Rakyat Mematangkan - Presiden PAS, Ustaz Abdul Hadi

KUALA TERENGGANU - PAS menyifatkan perbezaan pendapat yang berlaku dalam parti merupakan perkara biasa dalam sistem yang mengamalkan demokrasi di negara ini.

Bahkan, perbezaan perdapat yang berlaku dalam PAS dan Pakatan Rakyat boleh mematangkan kerjasama serta tidak membawa kepada perpecahan.

Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata demikian ketika diminta mengulas isu perbezaan pendapat di kalangan pemimpin-pemimpin PAS ataupun parti-parti dalam Pakatan Rakyat.


Namun begitu, beliau enggan mengulas tentang perbezaan pendapat di kalangan pemimpin Umno dan Barisan Nasional (BN) yang disifatkan parti itu sedang mengalami perpecahan.

“Kita (rakyat) perlu satu anjakan paradigma supaya mematangkan demokrasi kerana pandangan berbeza bukan mesti satu bangkangan tetapi satu nasihat.

“Sekiranya hujah tidak kuat kerajaan boleh tolak dan itu perkara biasa dalam proses demokrasi.

“Saya tidak mahu sebut hal parti (Umno) lain. Apa yang boleh saya sentuh ialah sekarang zaman teknologi maklumat dan zaman orang terpelajar,” ujarnya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Marang menegaskan sepatutnya perbezaan pendapat tersebut tidak menyebabkan berlaku perpecahan.

Katanya, dalam Islam dibolehkan berbeza pendapat kerana termasuk dalam lingkaran akhlak dan moral.

“Sebab itu berlaku pandangan yang berbeza. Tetapi, sepatutnya pandangan yang berbeza itu tidak menyebabkan perpecahan.

“Kita (Islam) boleh berbeza pendapat tetapi tidak boleh berpecah. Itu satu akhlak dan moral dalam berbeza pendapat kecuali dalam perkara prinsip yang tidak boleh dielakkan,” jelasnya ketika ditemui selepas Persidangan Dewan Undangan Negeri (Dun) ke-12 (Bajet 2010) di Wisma Darul Iman, baru-baru ini.BO

No comments

Powered by Blogger.