Biar Berpakat sebelum Pakatan

Konvensyen PAKATAN RAKYAT (PR)yang berlangsung di Shah Alam baru-baru ini berakhir dengan jayanya . Pelbagai liputan dan ulasan yang dibuat bagi mengambarkan betapa seriusnya PR untuk pergi ke Putrajaya bagi mengantikan BN yang semakin hari semakin menemui pengakhirannya.

Begitulah sunnatullah dalam pentadbiran negara. Parti memerintah tidak akan selama-lamanya memerintah. Manakala parti pembangkang tidak akan selama-lamanya membangkang. Suatu ketika keadaan ini akan menjadi sebaliknya. Itulah realiti yang dapat dilihat sekarang.

Yang tinggal kepada manusia ialah kebertanggungjawaban dan amanah yang telah dipikul. Adakah amanah tersebut dipikul dengan sebaik-baiknya atau dijadikan sebagai tempat menunjukkan kesombongan dan kekuasaan.

Seminar Pemerkasaan Parti Islam Semalaysia (PAS) pun berakhir dengan jayanya. segala cadangan dan kritikan perwakilan di ambil serius sebagai jalan untuk memulihkan kekuatan parti.

Jawatankuasa disiplin pula telah diaktifkan dengan sepenuhnya bagi menyiasat setiap dakwaan yang merosakkan parti. Inilah antara permintaan yang telah dicadangkan oleh hampir semua perwakilan dalam seminar tersebut.

Walaupun seminar sudah pun berakhir dengan niat dan tekad untuk memperkasakan parti dan ketepikan segala perbezaan, tetapi suasana berlaku adalah sebaliknya.

Isu Politik Kelantan menjadi isu pertama yang dipanaskan oleh sesama sendiri. CEO Perbadanan Menteri Besar Kelantan menjadi kerusi panas dan popular sehingga 1Malaysia.

Mungkinlah disebabkan kerana Menteri Besar Kelantan melantik menantunya sendiri sebagai CEO. Ariffahmi menjadi nama yang begitu popular dikalangan rakyat Malaysia. Yang lebih menampakkan popularnya ialah kenyataan pimpinan PAS tempatan yang saling bercanggah antara satu sama lain. Perpecahan dianggap satu populariti.

Sebelum ini, Tuan Guru Musyidul Am telah diasak oleh musuh dengan isu samseng, mencarut, doa laknat dan sebagainya. semua isu ini dapat ditangani dengan baik dengan sebab pimpinan bersatu. Bahkan Tuan Guru begitu bersemangat untuk menegakkan kebenaran dan menentang kebatilan dan kejahilan UMNO terhadap Islam.

Itu isu yang membabitkan serangan musuh. Isu Ariffahmi adalah isu dalaman yang sedang diperbesarkan-besarkan oleh musuh. Kenapa pimpinan tempatan dan pusat seolah-olah bertelagah sesama sendiri dan meluahkannya melalui media arus perdana.

Bukankah isu ini telah diselesaikan sebaik sahaja Presiden berjumpa dengan Menteri Besar Kelantan.!

Ini merupakan satu tekanan yang kuat buat Tuan Guru Mursyidul Am merangkap Menteri Besar Kelantan. Kalau serangan dari BN sahaja tidak menimbulkan masalah kerana ianya memang sentiasa terjadi. Tapi kalau serangan dalaman, ianya agak membebankan.

Ya, mungkin hujjah demokrasi menjadi asas dalam kritikan ini. tapi adakah itu perlu dalam keadaan media arus perdana tidak berpihak kepada PR.?. bukankah isu ini boleh diselesaikan secara baik tanpa perlu diwar-warkan kepada media. Ataupun pengwar-waran ini berniat untuk pukul menantu sindir mertua?. penulis tidak berniat untuk bersangka sampai ke situ.

Ini belum lagi termasuk isu Selangor yang dianggap bergolak. Pesuruhjaya (PJ) PAS selangor begitu hebat dikritik kerana beberapan tindakannya yang dianggap merugikan PR. Bahkan Presiden dipersalahkan kerana masih mengekalkan PJ Selangor yang sedia ada sekarang ini.

Yang lebih dahsyat keputusan mesyuarat dibocorkan yang kononnya presiden terus berdegil untuk mengekalkan PJ selangor walaupun majoriti tidak bersetuju (penulis tidak pasti sejauh mana kebenarannya). bagi penulis setiap keputusan mesyuarat wajib dihormati walaupun keputusan tersebut tidak memuaskan hati individu.

ini semua antara ketidaksepakatan yang semakin jelas kelihatan dan sentiasa diperbesarkan melalui media-media alternatif. ini semua mungkin antara penyebab kekalahan dan kemerosotan PAS dalam Pilihanraya Umum ke13.

Kalau kita boleh mengetepikan perbezaan dalam rakan Pakatan dengan penuh sabar dan berhemah, kenapa kita tidak boleh mengetepikan perbezaan pandangan sesama sendiri.

Kalau kita boleh bertolak ansur dengan rakan Pakatan dalam isu calon pilihanraya dengan penuh bijaksana, kenapa kita tidak boleh bertolak ansur sesama sendiri dalam perkara strategi.

Kalau kita mengharapkan agar rakan-rakan Pakatan menyelesaikan segala permasalah Pakatan secara muafakat tanpa war-warkan kepada media. kenapa kita tidak melaksanakannya dalam parti kita.

Apakah Keteguhan PAKATAN lebih penting daripada Keteguhan Parti sendiri.

Apakah Kesepakatan PAKATAN lebih penting daripada Kesatuan parti sendiri.

www.attakiri.blogspot.com

Bekerja Untuk ISLAM...

No comments

Powered by Blogger.