Ibrahim Ali The Malay Chauvinist

Oleh: M3M

Nga Kor Meng cuba menyalakan api dalam sekam?? Fuuuhhh… kalau dengar bunyi kenyataan itu, tentu orang akan beranggapan yang Nga tu jahat… jahat dalam diam-diam untuk menimbulkan satu keadaan yang tak tenteram. Tapi… ya ke Nga, jahat??

Itu adalah kenyaataan si katak bernama Ibrahim Ali, ekoran penjelasan yang diminta oleh Nga tentang peruntukan wang yang tak berapa nak seimbang untuk pembinaan masjid dengan rumah ibadat kaum lain.

Itulah masalahnya kita orang Melayu… terutamanya Melayu-UMNO. Mereka berasa darah Melayu mereka tu terlalu amat pekat dengan kemelayuannya. Tak siapa lagilah yang kuat Melayunya selain mereka. Jadi apabila orang bukan-Melayu sentuh pasal hal yang ada kaitan dengan orang Melayu, begitu cepat dan mudah mereka kena ’stroke’. Ini Melayu banggang namanya!!

Kekadang, apa yang disentuh itu rasional dan berasas tetapi, oleh sebab sudah ada mental blok dalam otak mereka.. mereka cepat buat andaian yang tak masuk akal. Mereka cuma boleh fikir apa yang mereka hendak fikir saja…. assume apa yang mereka nak assume saja…. tanpa menggunakan kewarasan otak. Ini salah satu contohnya.

Cuba baca kat sini. Nga Kor Meng sebagai wakil rakyat berhak bertanya untuk dapatkan penjelasan mengapa agihan peruntukan wang untuk pembinaan rumah-rumah ibadat tidak seimbang…. masjid banyak sedangkan yang lain kurang. Dia mintak penjelasan jer. Apa salahnya??

Mengapa perlu diperbesar dengan mengatakan dia api dalam sekam pulak?? Biadapkah dia sekadar bertanya?? Dia berhak bertanya, sebab ia melibatkan hak beribadat untuk kaum lain. Kita kena faham, kalau Melayu ada hak…. kaum lain juga ada hak. Dia cuma sekadar bertanya… dan mahukan penjelasan. Apa masalahnya?? Jawab dan berikanlah saja penjelasan, habis cerita.

Sepatutnya… Ibrahim Ali yang persaan dia masih UMNO, mesti bersikap lebih rasional dan professional dengan memberi jawapan dan penjelasan kepada sebarang pertanyaan. Biar orang faham… bukannya buat tuduhan yang menampakkan kebodohan diri sendiri. Itulah masalah UMNO dan mereka yang pro-UMNO… tidak ada parlimentarian yang cerdik. Kebanyakannya, banggang-banggang belaka. No quality!!! Low mentaliti!!

Begitu juga parlimentarian yang UBN-friendly. Salah seorangnya ialah katak bernama Ibrahim Ali. Katak rasis, yang kuat sifat perkaumannya. Sebenarnya.. he’s a Malay chauvinist. Darah Melayu yang mengalir dalam dirinya terlalu pekat, sehingga dah sampai ke tahap bahaya. Sudah ada mental block!!

Dia cepat menjadi over-sensitif… gelabah… tak keruan… meroyan.. gabra dan giler babi. Entah-entah sudah pernah kena stroke, sebab itu mental dia pun dah impaired. Sebab itu… otak si katak ni selalu bercelaru dan tindakan dia selalu mengharu-birukan keadaan.

Kesimpulannya, jangan dengor dan pakai, apa yang katak ni kata. He’s hopeless. Dia sebenarnya sudah tidak ada sokongan… even di kawasan dia. Jadi satu cara nak attract attention penggundi di kawasannya, yang majoritinya adalah Melayu-Islam… dia sengaja memainkan sentimen perkauman dan agama. Lepas tu, ambil kesempatan… tuduh pulak si Nga Kor Ming seorang chinese chauvinist yang cuba menyentuh sensiviti agama. Pandai twist cerita katak ni. Tapi ceritanya… cerita bodoh!!

Itu sebab aku kata… katak ni diam di bawah tempurung. Dia ingat orang Melayu-Islam, banggang macam dia…. tak tahu perkembangan yang berlaku di sekeliling mereka. Dia lakukan semua ini untuk pastikan dia masih dapat sokongan untuk terus berada di persada politik negara khususnya di Kelantan.

Well… jangan nak bermimpilah si katak oi… Your days as a parlimentarian are numbered!!! PRU13 nanti… you are kaput!! Tak siapa siorkan kamu lagi, sebab kamu… katak pengkhianat!!! Sebab, kamu….. anjing tersepit yang dilepaskan tetapi kemudiannya, kamu mengigit pulak manusia yang melepaskan kamu. Sebab, kamu…. kacang lupakan kulit!!!

Malangnya…. ada juga malaun dalam PAS yang terikut-ikut dengan lara si katak ni. Si penagih UMNO dalam PAS, beri suntikan semangat pulak kepada si katak rasis. Walau pun tak obvious sangat, tetapi… riak yang dia masih menaruh cinta pada UMNO dan pro-UMNO masih boleh dibaca. Malaun sorang ni, memang jenis yang tak cerdik. Macam manalah jemaah PAS boleh pilih dia jadi Timbalan Presiden, tak tahulah… Nasib baiklah hanya ada dua tiga kerat saja yang kurang cerdik… dan alhamdulillah, masih banyak lagi yang cerdik-cerdik.

Apa yang aku boleh kata di sini ialah… pemilihan Nasharudin Mat Isa sebagai TP PAS, adalah satu kesilapan maha besar!! Dia inilah sebenarnya … api dalam sekam PAS!!! He is PAS biggest liability!!

Seperti juga Ibrahim Ali, nasib Nasharudin Mat Isa sebagai wakil rakyat PAS tidak panjang hayatnya lagi. Datang PRU 13, nama Ibrahim Ali yang UBN-friendly dan Nasharudin Mat Isa dari PAS, akan tinggal dalam lipatan sejarah. Jadilah mereka bahan artifak sejarah yang tidak ada nilai whatsoever. Nak diletakkan dalam muziun pun tidak ada faedahnya, sebab…. orang tidak akan appreciate dan orang tak tengok punya.

Why?? Because they are useless and worthless!!!

No comments

Powered by Blogger.