[Raja Petra] Apa Ni, Pakatan Rakyat; Bangunlah

Sumber: Malaysian Today
Penulis: Raja Petra Kamarudin
Terjemah Oleh: Semangat Reformasi '98
Tajuk: Apa Ni, Pakatan Rakyat; Bangunlah (Come On Pakatan Rakyat; Wake Up Please)

Saya mahu anda menjadikan ini sebagai azam tahun baru anda. Menjelang 1 Januari 2010, pastikan anda membantu sekurang-kurangya satu orang untuk mendaftar sebagai pengundi – lebih ramai, lebih bagus. Melalui usaha anda, kita akan dapat memastikan bahawa sekurang-kurangnya separuh daripada mereka yang belum mendaftarkan diri sebagai pengundi menjadi pengundi berdaftar.....



NO HOLDS BARRED

Raja Petra Kamarudin


Setengah juta penduduk Perak belum mendaftar sebagai pengundi

Ada sekitar 500,000 pengundi yang layak mengundi di Perak yang belum mendaftarkan diri dengan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR).

Pengarah SPR Perak, Ahmad Adli Abdullah berkata bahawa kebanyakan daripadanya terdiri daripada mereka yang baru sahaja melepasi usia majoriti 21 tahun.

"Kami menggunakan pelbagai saluran bagi memastikan generasi muda mendaftarkan diri," katanya selepas upacara penyerahan sepanduk di Pejabat Pos Ipoh pada hari Rabu.

"Kami juga meminta ahli politik untuk membantu penduduk kawasan mereka untuk mendaftar," katanya, sambil menambah bahawa adalah menjadi kewajipan setiap warganegara untuk mendaftar sebagai pengundi.

Dia menyatakan bahawa terdapat lebih kurang 1.2 juta pengundi berdaftar di Perak. Mereka terdiri daripada 1.1 juta pengundi biasa dan sekitar 29,000 pengundi pos.

Ahmad Adli mengatakan bahawa pejabat pos adalah pilihan pertama bagi para pengundi muda untuk mendaftarkan diri.

Namun begitu, menurutnya, masih ramai orang yang tidak menyedari bahawa mereka boleh mendaftar ataupun menukar alamat mengundi di pejabat pos di seluruh negara.

"Kami akan mengambil lebih ramai kakitangan untuk mengendalikan kaunter di pejabat pos, selain pergi ke kawasan luar bandar bagi menggesa ketua kampung untuk membantu kami," katanya.

Menurutnya, SPR juga akan mendapatkan senarai kakitangan dari jabatan-jabatan kerajaan bagi memeriksa status pendaftaran kakitangan jabatan-jabatan yang berkenaan - The Star

*****************************************************

Itulah yang dilaporkan oleh The Star hari ini. Setengah juta itu pula hanya melibatkan Perak. Bagaimana pula dengan lain-lain negeri? Adalah dianggarkan bahawa 4 - 5 juta individu yang berhak mengundi belum mendaftar sebagai pengundi.

Sebenarnya, analisis ke atas keputusan pilihanraya umum Mac 2008 menunjukkan bahawa Pakatan Rakyat hanya memerlukan 300,000 undi tambahan bagi membentuk kerajaan persekutuan. Ya, hanya 300,000 undi tambahan, iaitu apabila kita menjumlahkan undi bagi 30 kerusi dengan jumlah undi terendah yang dimenangi Barisan Nasional. Jika Pakatan Rakyat berjaya mendapatkan 300,000 undi tambahan itu, ia pasti memenangi 112 kerusi parlimen berbanding dengan 110 kerusi yang dimenangi Barisan Nasional (bukan 82 kerusi berbalas 130 kerusi, seperti yang berlaku pada tahun lalu).

Dari segi menyampaikan ceramah, Pakatan Rakyat memang hebat. Tetapi berapa kalikah perlu kami ingatkan mereka bahawa mereka berceramah kepada pengundi yang sudah pun menyokong mereka? Sebaliknya, mereka perlu meyakinkan golongan yang masih ‘jahil’. Dalam pada itu, jika golongan yang terbabit tidak pun mendaftar sebagai pengundi, maka apa gunanya Pakatan Rakyat meyakinkan mereka untuk mengundi pembangkang?

Mulut kami sudah berbuih menyarankan supaya Pakatan Rakyat memastikan bahawa jutaan pengundi tidak berdaftar itu menjadi pengundi berdaftar. Kemudian, pastikan mereka memberikan komitmen untuk keluar mengundi semasa pilihanraya. Mengikut trend lalu, hanya 70% hingga 75% daripada pengundi berdaftar yang mengundi. Inilah trend sejak kita mencapai kemerdekaan 52 tahun yang lalu. Ini bermakna bahawa hanya separuh daripada pengundi yang mengambil berat tentang pelaksanaan hak mereka. Jadi, peluang bagaimanakah yang dimiliki Pakatan Rakyat jika hanya separuh daripada pengundi yang benar-benar keluar mengundi?

Ini harus menjadi keutamaan bagi tahun 2010. Pakatan Rakyat mesti memulakan kempen pendaftaran pengundi secara besar-besaran. Saya mengenali ramai orang yang membebel, menggerutu dan mengeluh tentang kerajaan, tetapi tidak pernah sekali pun mengundi seumur hidup mereka ataupun tidak mendaftar pun sebagai pengundi. Anda dapat melihat ramai orang macam ni ‘menonggang’ bir di Long Bar di Kelab Selangor sambil menyuarakan pendapat mereka tentang kebobrokan negara dan perkara yang harus dilakukan. Mereka kemudiannya pulang ke rumah dalam keadaan mabuk dan menyangka bahawa mereka telah menyumbang demi Tuhan, Raja dan Negara.

Ya, kita boleh terus menulis di blog dan di Internet tentang kebobrokan negara kita dan sentiasa membongkar penyelewengan yang dilakukan oleh kerajaan. Para politikus pula dipersilakan untuk terus berceramah kepada penduduk luar bandar yang tidak dapat mengakses Internet. Namun, jika usaha ini tidak diterjemahkan kepada undi, maka segala-galanya sia-sia belaka.

Mesej kita sememangnya diterima. Penduduk luar bandar yang mendengar ceramah dan pengguna Internet yang membaca blog tahu tentang kebobrokan yang berlaku di negara ini. Mereka sedar bahawa perubahan memang diperlukan dan bahawa satu-satunya cara bagi menyaksikan perubahan adalah dengan memilih kerajaan yang tepat. Tetapi jika mereka tidak mengundi dalam pilihanraya, maka apa gunanya?

Mungkin sudah tiba waktunya bagi rakyat mengambil tindakan sendiri. Mungkin sudah sampai masanya rakyat melancarkan kempen pengundi-dapatkan-pengundi. Jika setiap pengundi berdaftar berjaya meyakinkan seorang ahli keluarga, jiran, kawan, rakan kerja atau sesiapa jua untuk mendaftar sebagai pengundi, maka empat ataupun lima juta rakyat Malaysia yang belum merdaftar sebagai pengundi akan dapat didaftarkan dalam masa singkat.

Saya mahu anda menjadikan ini sebagai azam tahun baru anda. Menjelang 1 Januari 2010, pastikan anda membantu sekurang-kurangya satu orang untuk mendaftar sebagai pengundi – lebih ramai, lebih bagus. Melalui usaha anda, kita akan dapat memastikan bahawa sekurang-kurangnya separuh daripada mereka yang belum mendaftarkan diri sebagai pengundi menjadi pengundi berdaftar.

Rancangan kita adalah:

1. Pastikan mereka mendaftar sebagai pengundi.

2. Pastikan mereka mengundi pada pilihanraya.

3. Adalah menjadi hak mereka untuk memilih sesiapa sahaja yang mereka kehendaki - tetapi bimbinglah mereka tentang ciri-ciri yang perlu ada pada wakil rakyat.

Kita sesungguhnya hanya mampu meyakinkan mereka untuk mendaftar sebagai pengundi dan untuk mengundi. Terpulanglah kepada mereka untuk memilih calon pilihan hati. Jadi, tugas yang sangat penting selepas itu (selepas mendaftar sebagai pengundi) adalah bagi memastikan mereka menjadi PENGUNDI YANG BERMAKLUMAT. Ini adalah supaya apabila tiba masanya untuk mengundi, mereka tahu akan perkara yang paling tepat untuk dilakukan.

Inilah peranan yang perlu dimainkan oleh blog, Internet dan ceramah. Tetapi jika mereka memainkan peranan ini, namun pengundi yang ‘sudah yakin’ itu tidak mengundi, maka apa gunanya?

Azam 2010 Saya: Kempen pengundi-dapatkan-pengundi. Pastikan ia juga menjadi azam tahun baru anda.


Artikel Asal: malaysia-today.net
Terjemahan: gomalaysian.blogspot.com

Chinese Translation (中文): xtremeapril.blogspot.com

No comments

Powered by Blogger.