Ekonomi Negara Sudah Pulih?

Dr Dzulkefly Ahmad, AJK PAS Pusat.

Pengumuman dibuat oleh YAB PM DS Najib beberapa hari lalu bahawa ekonomi telah pulih tentunya merupakan satu berita gembira buat rakyat di negara ini. Dalam suku terakhir tahun 2009, ekonomi mencatat pertumbuhan sebanyak 4.5%, meskipun mengalami penguncupan sebelumnya yakni penguncupan tiga suku sebelumnya, iaitu 6.2% pada suku pertama, 3.9% pada suku kedua dan 1.2% pada suku ke tiga.

Bagi tahun 2009, ekonomi negara mencatat penguncupan sebanyak 1.7%, iaitu lebih rendah daripada penguncupan 3% yang diunjurkan sebelum ini. Untuk pengetahuan umum, pertumbuhan adalah sebanyak 4.6% dalam tahun 2008. Ekonomi telah pulih tegas Najib dan pimpinan kerajaan seperti Menteri Besar Pahang yang kurang arif tentang ekonomi lantas menyebutkan bahawa ini semua adalah kerana kebijaksanaan Najib mengurus ekonomi negara.

Penulis tidak suka untuk menganggu keseronokan dan euporia ini. Rakyat telah lama terhempit dengan pelbagai penderitaan hidup. Mereka mahukan satu suntikan harapan. Najib pula sangat-sangat berhajat untuk membuktikan bahawa beliaulah penyebab pemulihan ekonomi ini dan dialah harapan untuk rakyat.

Malangnya penulis terpaksa berterus terang bahawa Najib tersilap dalam membuat rumusan bahawa ekonomi telah pulih. Lebih silap lagi ketika dia dan pimpinan Umno/BN menyangka bahawa dialah pencetus dan pemangkin kesemua ini.

Yang layak disebut Najib hanyalah bahawa ekonomi tumbuh pada 4.5% dalam suku keempat 2009 dan keseluruhan 2009 mencatat penguncupan pada paras 1.7%, iaitu lebih baik dari penguncupan 3% yang dijangkakan lebih awal. Ada pun sebab utama pertumbuhan 4.5% yang dicapai bukanlah kerana apa jua langkah ajaib dan keberkesanan pendekatan Najib mengurus ekonomi kecuali kerana permintaan global pada suku akhir 2009 sememang meningkat dan ini disaksikan oleh semua negara.

Meletakkan punca utama kerana suntikan rangsangan fiskal seperti didakwa Najib agak tidak tepat kerana dari jumlah RM 67 bilion yang diperuntukkan dalam dua pakej rangsangan fiskal itu, sehingga akhir September 2009, hanya RM8.2bilion sahaja yang dibelanjakan (Dalam Laporan Ekonomi Kementerian Kewangan Malaysia 2009/2010).

Najib mutakhir ini pula mendakwa telah membelanjakan RM17bilion dari pakej tersebut, dengan jumlah bayaran setakat ini sebanyak RM13.9bilion. Puratanya sebanyak RM1bilion disuntik sebulan dakwa beliau dalam 13 bulan lalu.

Dengan mengambil kira kesan berganda kegiataan ekonomi akibatnya, mungkin ada kesannya terhadap pertumbuhan. Tegasnya pertumbuhan 4.9% suku akhir 2009 adalah akibat permintaan global yang semakin pulih dan kesemua negara-negara Asean seperti Indonesia, Vietnam dan Singapura mengalami pertumbuhan yang lebih baik dan rancak lagi.

Pun begitu, apakah dengan pertumbuhan 4.5% dalam suku akhir 2009 lalu maka kerajaan BN di bawah Najib ini mampu berkokok seluruh kampung yang ekonomi telah pulih? Tambahan pula kalau seperti didakwa mereka bahawa ini adalah hasil suntikan pakej rangsangan kerajaan kerana kaedah rangsangan adalah kaedah ’pump-priming’ atau ’mengepam’ ekonomi. Ia adalah tidak mapan, tidak lestari atau ’sustainable’ dan bersifat jangka pendek.

Tidak ada yang boleh di sorak atau diberikan tepukan gemuruh akibat ’kejayaan’ pertumbuhan ini! Pemulihan sebenarnya ekonomi perlu menggarap beberapa persoalan asas yang bersifat fundamental dan struktural yang telah mengakibat ekonomi negara, seperti diakui oleh Menteri Kewangan kedua-2 sebagai mengalami satu dekad ’kebekuan’ atau ’stagnation’.

Paling asas adalah menangani persoalan struktural yang telah terperangkap dalam satu model ekonomi berpendapatan rendah, berprestasi rendah di segi nilai tambah yang rendah dan produktiviti yang juga rendah. Bagaimanakah kerajaan mampu menjana ekonomi berpendapatan tinggi yang memilikki kegiatan ekonomi bernilai tambah tinggi yang berdasarkan tenaga kerja berkemahiran tinggi yang sekaligus menghasilkan produktiviti yang tinggi?

Itu adalah model ekonomi yang dihajati negara untuk keluar dari perangkap modal lama. Ia tentunya perlu menggarap kegiatan bidang selain dari ekonomi seperti pendidikan dan latihan bersekali dengan mencapai pertumbuhan mapan dan lebihan bajet yang mampu dilaburkan bagi memacu pertumbuhan seterusnya.

Pemulihan ekonomi secara jangka-panjang dan mapan adalah jawapan kepada permasalahan ekonomi negara. Pastinya ia tidak hanya sekadar merujuk kepada satu angka pertumbuhan dalam satu-satu suku tahun. Tambahan kalau ekonomi masih di belenggu dengan segala kegiatan yang tidak menghasilkan dayasaing atau ’competitiveness’ dengan polisi yang mengutamakan kroni, perlindungan industri yang tidak berdaya maju, monopoli, pemberian subsidi pada sasaran yang salah, pengurusan timpang yang tiris dan bocor yang sarat dengan amalan rasuah.

Kedua, kenaikan lebihan dagangan luar (external trade surplus) pada tahun 2009 sebanyak RM118.35bilion tidak diikuti dengan peningkatan sejajar simpanan asing (foreign reserve). Simpanan asing pada tahun 2009 menokok hanya USD5 bilion pada jumlah USD96.7bilion pada tahun Dis 2009 dari USD91.5bilion pada tahun Dis 2008.

Pakar-pakar ekonomi amat runsing dengan ketidaksejajaran atau kesenjangan ini yang sekaligus memaparkan bahawa di sana terdapat aliran keluar dana lebih banyak dari kemasukan dana ke dalam negara. Bank Negara Malaysia juga turut runsing dengan fenomena ini yang sekaligus mengisyaratkan ’kehilangan keyakinan’ pelabur terhadap ekonomi negara.

Dengan ekonomi yang telah sekian lama dipacu oleh perbelajaan kerajaan atau faktor ”G” dalam formula KDNK yakni KDNK= C + G + I + (X-M), di mana C- adalah Perbelanjaan, G – perbelanjaan kerajaan, I – pelaburan swasta dan (X-M) atau (Ekpsot – Impot), ia telah mengakibatkan defisit belanjawaan selama 13 tahun dan ke paras 7.4% bahkan ada yang menyebutkan sebagai 8% tahun 2009.

Justeru itu kerajaan tidak lagi mampu melakukan ’pengepaman’ atau ’pump-priming’ dalam menjana pertumbuhan. Hutang kerajaan Persekutuan tahun 2009 adalah ke tahap RM362,520bilion atau bersamaan 55.2% KDNK, berbanding RM306,437bilion pada 2008. Faktor ”G” tidak lagi mampu digunakan untuk menjana peningkatan KDNK. ”I” seperti dalam KDNK ialah pelaburan swasta samada dari sumber luar atau asing dan tempatan.

Sumbangan pelaburan swasta di negara kini hanya pada paras 10% berbanding lebih dari 30% dalam tahun 90an. Hakikat ini mesti diakui oleh kerajaan BN sekarang ini. Kehilangan dayasaing negara telah meletakkan negara bukan sahaja gagal mengamit pelaburan asing langsung (FDI) bahkan sebaliknya mengalami aliran keluar dana tempatan sebanyak RM9.14bilion pada tahun 2007, RM26bilion pada tahun 2008 dan RM14.6bilion untuk 9 bulan dalam tahun 2009.

Fenomena pengaliran keluar dana tidak boleh lagi dihujjahkan sebagai pelabur tempatan mahu menyambut seruan menjadi pelabur global. Ketika kerajaan tidak lagi mampu memacu pertumbuhan dengan ”G” kerana melebarkan defisit, maka ”I” diperlukan. Namun ”I” tidak mampu memacu pertumbuhan kerana pelaburan swasta tidak dapat dijana.

Sementara itu pergantungan pendapatan kepada sumber minyak dan gas sudah tidak lagi wajar dan ’sustainable” kerana telah ke paras 45% dari seluruh pendapatan negara.

Akhir sekali, andainya inflasi terus meningkat dengan kenaikan cukai, seumpama kesan GST dan penarikan subsidi seump ama bahan bakar, sekaligus menaikkan tarif utiliti seperti elektrik, maka rakyat akan kehilangan kuasa membeli. Dengan itu peningkatan ‘C’ atau perbelanjaan akan turut terjejas. Kesan ini akan menjejas ‘demand side’ atau permintaan.Yang lebih parah adalah kerana ‘gaji sebenar’ atau ‘real wages’ buruh atau ‘labour’ hanya mengalami peningkatan sebanyak 2.6% mengikut Bank Dunia dalam 1994-2007.

Jelasnya yang tinggal hanyalah faktor (X-M) atau Ekspot tolak Impot. Sememangnya kita adalah sebuah negara yang bregantung kepada ekspot. Hanya ini yang jelas memacu pertumbuhan baru-baru ini secara signifikan. Sebaliknya pula, selama manakah produk-produk negara boleh terus bersaing, kalau kita terperangkap dengan nilai-tambah yang rendah? Fikirkan.

Kesemua penghujjahan dan senario ini membuktikan bahawa ’Ekonomi Adalah Jauh Dari Pulih!

Ingin membantu menggerakkan blog ini? sila klik di sini setiap kali anda membaca. Setiap klik amat membantu saya.Terima kasih!

No comments

Powered by Blogger.