PAS Dekati Masyarakat Kristian Sibu

Oleh Faizal Ezzany

SIBU 10 Mei - Rakyat Sibu memberikan respons yang memberangsangkan terhadap usaha PAS untuk menjelaskan persepsi negatif yang dilontarkan kepada perjuangan Islam yang di bawa parti itu oleh Umno-Barisan Nasional.

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad yang melawat Gereja Sacred Heart hari ini menjelaskan masyarakat Sibu berminat untuk mengetahui mengenai perjuangan PAS dan lawatan beloiau memberi peluang untuk berbuat demikian bagi menjelaskan beberapa isu mengenai Islam.

"Kita faham bahawa masyarakat di Sarawak khususnya di Sibu tidak mengenali parti PAS dan kemungkinan mereka mempunyai tanggapan negatif bahawa kami dari PAS merupakan golongan pelampau yang ekstrim dan anti pada agama-agama lain.

"Mereka juga menganggap kami akan berusaha untuk menyekat amalan dan hak mereka. Maka itulah sebabnya cara yang kita boleh zahirkan sikap kita sebenarnya supaya masyarakat di Sibu memahami PAS yang merupakan rakan kepada DAP tidak mempunyai niat yang jahat terhadap masyarakat agama lain.

"Mungkin inilah satu cara yang kita boleh datang dan bertemu orang-orang Kristian yang datang ke gereja pada hari Ahad, menyambut mereka dan bercakap dengan satu sikap setia kawan dan saling hormat menghormati.

"Kita akan memberi penerangan kepada mereka siapa sebenarnya PAS agar mereka faham tentang PAS dan ini akan menghakis terus tanggapan negatif mereka," jelasnya.

Beliau berkata Umno-BN akan cuba memanipulasikan lawatan kenal mesra PAS ke gereja hari ini.

"Umno akan memanipulasikan apa sahaja yang kita lakukan tetapi yang penting masyarakat sibu khususnya mereka yang berpegang kepada agama Kristian atau apa juga agama boleh bertemu secara terus dengan kita dan memahami apa yang kita bawakan.

"Sikap Umno kalau kita tak datang mereka akan katakan kita ini anti agama lain tetapi bila datang mereka akan kata kita berkrompomi atas agama Islam. Macam mana sekali sekali pun mereka tetap anggap kita ini salah," kata beliau lagi.

Ingin membantu menggerakkan blog ini? sila klik di sini setiap kali anda membaca. Setiap klik amat membantu saya.Terima kasih!

No comments

Powered by Blogger.