Malu menyaksikan gelagat pemimpin Melayu-Islam

***
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
"Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) tidak berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang engkau kasihi (supaya ia menerima Islam), tetapi Allah jualah yang berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakinya." (Al-Qashash: 56)
***

TARIKHNYA 20 Mei 2010. Jam 12.02 tengah malam. Apabila pembaca berita Nightline TV3 mula menyampaikan berita berhubung ucapan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di Forum Ekonomi Islam Dunia (WIEF) di Kuala Lumpur, yang antara lain menyebut beliau mencadangkan negara-negara Islam mewujudkan model baru ekonomi yang dibangunkan untuk memenuhi kehendak khusus dunia Islam, saya tidak dapat tahan lagi, lantas saya TUTUP televisyen.

Sekalipun hampir saban malam, saya setia menanti Nightline untuk mengikuti perkembangan terkini dunia, pada malam itu hati saya bengkak, teringat bahawa di negaraku yang tercinta ini sudah diluluskan lesen judi bola Piala Dunia yang akan berlangsung Jun ini. Kemudian pilihan raya Sibu pada 15 Mei yang dicemari politik wang yang sangat besar, jadi bagaimana saya dapat mendengar ucapan daripada tokoh berkenaan. Cakap mestilah serupa bikin, jangan jadi biawak, lidah bercabang dua.

Sebagai seorang Islam, saya begitu malu dengan perkembangan ini. Bagaimana saya mahu menyorok muka ini, harga diri umat Islam sudah jatuh pada peringkat paling rendah. Saya teringat kata-kata Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat“…Umno dan BN membeli rakyat seperti membeli ayam itik. Binatang ternakan boleh dibeli, tapi jika manusia pun ingin dibeli, jelas sekali manusia sudah ingin di samakan dengan ayam itik.”

Masakan Menteri Besar Kelantan tidak bercakap sepedih itu kerana PM merangkap Pengerusi BN, Najib ketika kempen pada pilihan raya menjanjikan RM5 juta untuk projek tebatan banjir di Sibu berkata: “Saya mahu membuat perjanjian dengan kamu. Boleh kita buat perjanjian atau tidak? Perjanjian itu sungguh mudah. Saya tolong kamu, kamu tolong saya.” Selain itu sekolah-sekolah Cina di Sibu disogok RM18 juta manakala gereja RM1.7 juta.

Sogokan ternyata gagal memenangkan BN di Sibu, sebuah kawasan yang bermajoritikan orang Cina tetapi mengapa di Hulu Selangor yang lebih 50 peratus daripada pengundinya adalah orang MELAYU-ISLAM, BN boleh menang? Menurut Ketua Umum KEADILAN, Dato’ Seri Anwar Ibrahim lebih RM100 juta dilambak atau dijanjikan pada masa kempen pilihan raya Hulu Selangor. Jadi mungkinkah ada masalah dengan harga diri orang Melayu-Islam ini?

Penulis sebagai ‘orang tua’ yang berusaha ke masjid sekerap mungkin, terkesan dengan kata-kata ustaz-ustaz pada kelas pengajian bahawa perkara paling berharga pada diri seseorang adalah IMAN yang tidak boleh dibeli dengan wang jutaan ringgit malah dunia ini dan isinya sekalipun. Tawaran apapun tidak boleh dilayan, yang paling mustahak iman itu perlu dipertahankan buat selama-lamanya.

Jika iman menjadi sandaran, apalah sangat tawaran “saya tolong kamu, kamu tolong saya itu.” Bagi orang beriman, pertolongan wang tunai RM1,000 dan janji RM50,000 bagi imbuhan tanah Felda tidak ada sebarang makna. Malah jika kamu beri aku RM1 juta, RM2 juta malah RM10 juta pun, aku tidak akan menjual iman aku. Harga diri aku lebih mahal daripada itu semua. Malah ada yang rela mati daripada menggadaikan iman.

Tetapi apa sudah jadi kini? Orang Melayu-Islam yang sepatutnya kebal, tidak makan sogokan, terbukti menjadi sebaliknya. Hanya dengan sebungkus nasi, jamuan, dan kertas warna biru, hijau merah dan seterusnya, mereka menjadi kelabu mata, sehingga tergamak mengadakan majlis bacaan Yasin dan solat hajat dalam masjid bagi mendoakan kemenangan si dia yang namanya kononnya mewakili tiga bangsa.

Jadi berdasarkan perkembangan ini, orang Islam yang beriman menjadi tersangat malu dengan penganut agama lain. Kamu kata agama kamu tinggi, tetapi dengan sedikit sogokan dan lambakan wang saja, kamu sudah boleh dibeli, apa ni? Kamu sebagai pemimpin yang cakap berdegar-degar pasal Islam, keharmonian Islam, tidak malukah kamu kepada orang agama lain apabila kamu menabur wang sana sini dengan cakap-cakap “saya tolong kamu, kamu tolong saya.” Apa, inikah yang diajarkan oleh Islam?

Pada setiap sambutan Maulud Nabi, pemimpin kerap mengingatkan umat Islam, jadikan Nabi Muhammad s.a.w. suri teladan, jadi apakah memberi lesen judi itu mengikut sunnah? Sepatutnya kamu berkata imanku tidak akan digadaikan hatta jika duit judi berbilion-bilion ringgit boleh masuk dalam kantung negara.

Pemimpin yang meluluskan lesen judi inilah yang mendahului perarakan Maulud, begitu bersemangat berselawat, memuji-muji Nabi. Apakah lidah kamu bercabang, memuji Nabi tetapi mengingkari ajaran baginda?

Pada majlis ini, kamu juga kerap berkata, jadikan al-Quran panduan atau pedoman hidup; maka tidak terjumpakah kamu Ayat 90 Surah Al-Maidah ini yang bermaksud, “Wahai orang beriman, sesungguhnya arak, judi, pemujaan berhala dan tenung nasib dengan anak panah adalah perkara keji yang termasuk perbuatan syaitan. Oleh itu, hendaklah kamu menjauhinya agar kamu berjaya.” Atau kamu nampak perkataan BERJAYA saja, lantas kamu memberi lesen judi padanya?

http://lanh14.blogspot.com/

Ingin membantu menggerakkan blog ini? sila klik di sini setiap kali anda membaca. Setiap klik amat membantu saya.Terima kasih!

No comments

Powered by Blogger.