Samy Vellu bersilamban , UMNO jurus dari belakang.

Oleh Ustaz Saiful Bahri

S. Vell Paari yang merupakan anak Presiden MIC, Datuk Seri S. Samy Vellu menuduh UMNO menggunakan 'pembunuhan politik' (political assassin) untuk memecahbelahkan parti komponen Barisan Nasional (BN) itu. Sambil merujuk kepada desas-desus mengenai kewujudan Gerakan Anti Samy Vellu (GAS) mendapat restu daripada pemimpin tertinggi UMNO, Vell Paari yang juga Anggota Jawatankuasa Kerja Pusat MIC menyelar UMNO kerana memulakan satu tindakan yang berbahaya. Menurutnya UMNO lah yang akan menentukan siapa yang patut menjadi presiden, timbalan presiden dan sebagainya.


Vell Paari turut mempersoalkan adakah benar tindakan masyarakat Cina dan India tidak memilih BN dalam pilihan raya umum lalu disebabkan kepimpinan MIC dan MCA. ''Ia tiada kena-mengena dengan soal kepimpinan dua parti ini (MIC dan MCA). Ketidaksamarataan yang berlaku hari ini merupakan penyebab kepada perkara itu,'' katanya. Dengan menggunakan metafora BN sebagai sebuah bas, Vell Paari berkata, parti-parti komponen hanya penumpang dalam bas yang dipandu oleh UMNO itu. ''Parti-parti komponen hanya penumpang. Bas itu dipandu oleh UMNO,'' katanya yang membayangkan tindak-tanduk dan polisi UMNO menjadi punca masalah berkenaan.
Pada minggu lepas, bekas Timbalan Ketua Pemuda MIC, V. Mugilan menubuhkan GAS yang akan dilancarkan pada 30 Mei ini selepas dipecat daripada parti berikutan desakannya supaya Samy Vellu segera berundur. Pelancaran GAS dijangka dihadiri kira-kira 7,000 orang yang mempunyai hasrat sama mendesak Presiden MIC itu segera meletak jawatan.

Bekas Timbalan Presiden MIC, Datuk S Subramaniam, berkata beliau bersimpati dengan timbalan ketua Pemuda MIC Malaysia yang baru dipecat, V Mugilan tetapi menafikan mereka bekerjasama menubuhkan Gerakan Anti Samy Vellu (GAS). Subramaniam mendakwa, Samy Vellu telah memecat kira-kira 100,000 ahli parti selama lebih 30 tahun beliau menjadi presiden."Lagi cepat pertukaran kuasa berlaku lagi baik untuk MIC," katanya.
Lama mana Samy Vellu mampu bertahan sebagai presiden MIC? Sekarang musuh dah keliling pinggang. Berapa orang lagi nak kena pecat atau Samy Vellu akan terpecat. Kita harap Samy mampu bertahan sehingga pilihanraya depan. Semakin orang india meluat kepada MIC semakin cepat BN bungkus.
Sejauhmana pula UMNO-BN membuat pemulihan dan perubahan kepimpinan dalam komponen BN. Hasrat UMNO untuk merubah kepimpinan dalam MCA gagal apabila Chua Soi Lek dipilih sebagai pemimpin recycle tidak digemari oleh pimpinan UMNO. Sejauhmana UMNO-BN menghormati piliham ahli-ahli MCA. Puas berkung-fu kepimpinan MCA tetapi nampaknya ia tidak lagi mampu menarik dan memberi kepercayaan kepada orang cina. Sejauhmana pula UMNO-BN mampu campur-tangan kepimpinan MIC yang dianggap Samy Vellu sudah tidak releven untuk menarik orang-orang India meskipun ia dipilih oleh ahli.

Bagaimana pula dengan Dr Koh Tsu Koon dengan Gerakan, takkan nak kekalkan untuk lebih berdaya saing bagi menghadapi DAP di P.Pinang. Perlukah Gerakan pula bermain pedang dan wushu selepas ini? Rasa-rasanya PPP pun tunggu masa je tu?



Ingin membantu menggerakkan blog ini? sila klik di sini setiap kali anda membaca. Setiap klik amat membantu saya.Terima kasih!

No comments

Powered by Blogger.