Yayasan lagi...pi mai pi mai dok tang tu jugak!

Kawan-kawan tanya kenapa lama tak "up-date" blog ini, jawapan saya ringkas saja, malas dan bosan, itulah sebabnya. Bosan dengan apa yang berlaku di stesen-stesen tv milik Media Prima dan RTM sehingga penerbit letak jawatan dan penerbit kecewa rancangan terbitannya dipaksa tarik balik, semuanya kerana pilihan raya kecil. Saya juga kecewa dengan sikap rakan di Media Prima yang hanya menjemput calon BN untuk diwawancara dalam rancangan Soal Jawab (TV3) semasa tempoh berkempen pilihan raya kecil Hulu Selangor. Kenapa hanya calon BN dan tidak calon PKR? Apa dah jadi dengan etika kewartawan yang dipelajari dan sepatutnya dipegang dan diamalkan? Ke mana dicampaknya sikap adil dan saksama dan tidak memihak?

Sekarang dah lega sikit dan ada pula subjek yang nak diulas.

Sebagai anak Pulau Pinang, saya terpanggil untuk ulas mengenai penubuhan sebuah lagi entiti yang kononnya nak bantu orang Melayu, iaitu Yayasan Aset Bumiputera.

Nampaknya, Pulau Pinang mempunyai atau dilayani oleh "badan" atau "entiti" yang paling banyak semata-mata untuk membantu orang Melayu/Bumiputera yang sejak zaman pemerintahan Parti Perikatan, kemudian Gerakan, kemudian Kerajaan Campuran Gerakan-UMNO, kemudian Barisan Nasional dan sekarang Pakatan Rakyat, masih dikatakan "terpinggir". Malu dibuatnya.

Antara agensi yang ditubuh khusus untuk membantu orang Melayu Pulau Pinang adalah PERDA (Penang Regional Development Authority), Jawatankuasa Pemandu Penyertaan Bumiputera, Yayasan Bumiputera Pulau Pinang (kedua-duanya di bawah Jabatan Perdana Menteri) dan yang terbaru Yayasan Aset Bumiputera. Selain itu, ada agensi nasional seperti MARA, UDA, TEKUN, Pejabat Pembangunan Negeri (bawah JPM), dan Unit Perancang Ekonomi.

Dengan sebegitu banyak agensi pun orang Melayu Pulau Pinang dikatakan "terpinggir". Sudah tentu ada yang tidak kena sama ada dengan peranan dan tugas agensi-agensi berkenaan atau dengan sikap orang Melayu Pulau Pinang itu sendiri.

Kerajaan Persekutuan boleh tubuh seberapa banyak agensi untuk membantu orang Melayu dan kita akan terus mendengar sungutan dan rungutan yang kononnya orang Melayu "terpinggir". Nampaknya, nasib orang Melayu Pulau Pinang sudah ditakdirkan akan terus "terpinggir", begitulah agaknya.

Pulau Pinang telah menyumbang seorang tokoh sebagai Perdana Menteri, seorang lagi sebagai Timbalan Perdana Menteri, dan kini seorang menteri anak Pulau Pinang yang ditugaskan ke atas perancangan dan pembangunan ekonomi, tetapi kita masih dihujani dengan kata-kata "terpinggir"... sampai bila?

Jika orang Melayu Pulau Pinang mendakwa mereka "terpinggir" sebegitu lama, saya saran agar mereka pergi melihat rumah pemimpin-pemimpin Melayu termasuk ketua-ketua bahagian dan mantan ketua bahagian UMNO, lihat kereta apa yang mereka miliki dan lihat akan kesenangan hidup kroni-kroni mereka. Adakah mereka "terpinggir"?

Tak guna kerajaan tubuh yayasan atau badan khas untuk membantu orang Melayu sekiranya pelaksanaan dan pengagihan sama ada projek atau tender tidak dibuat secara adil, telus, tulus dan ikhlas.

Sebelum pentadbiran BN Pulau Pinang tumbang, tanya pemimpin UMNO yang menduduki kerusi Majlis Mesyuarat Kerajaan termasuk timbalan ketua menteri, apa yang mereka buat? Sekarang mereka mengisi kerusi pembangkang di DUN Pulau Pinang dan tiba-tiba menjadi lantang mengkritik dan menyalahkan orang lain atas kegagalan mengeluarkan orang Melayu daripada "peminggiran" yang dikatakan masih berlaku.

Lihat saja apa yang sedang berlaku di kawasan Melayu Tanjong Tokong. Laut yang pada mulanya ditambak untuk membangun sebuah penempatan moden Melayu, boleh bertukar kepada sebuah projek besar pihak swasta yang mewujudkan perumahan mewah yang tidak mampu dimiliki oleh orang Melayu. Di situ, sememangnya orang Melayu "terpinggir". Salah siapa? Apa dah jadi dengan Kampung Haji Mahmood, Tanjong Tokong? Salah siapa?

Banyak sebab yang boleh diberi jika benar orang Melayu Pulau Pinang "terpinggir" atau "dipinggir" atau mungkin mereka yang "meminggirkan diri".

Pi mai, pi mai dok tang tu jugak!

http://kudaranggi.blogspot.com/

Ingin membantu menggerakkan blog ini? sila klik di sini setiap kali anda membaca. Setiap klik amat membantu saya.Terima kasih!

No comments

Powered by Blogger.