PERCUBAAN RAMPASAN KUASA YANG DIGAGALKAN DI TURKEY



PERCUBAAN RAMPASAN KUASA
YANG DIGAGALKAN DI TURKEY
-------------------------------------------------
Hari ini rakyat Turki telah berjaya mencatat satu sejarah kemenangan kerana berjaya menghalang suatu kudeta yang diusahakan oleh sekumpulan kecil pihak askar.

Usaha Kudeta yang berlaku pada 16 Julai 2016 ini bukanlah kudeta yang pertama, ia pernah berlaku berkali-kali pada tahun 1960, 1971 dan 1997. Ia juga pernah berlaku pada era Uthmaniyyah oleh pihak askar elit Janissary.

Namun kerana kemajuan teknologi telekomunikasi dan juga kemampuan pemerintah Turki menggerakkan rakyat marhaen dalam masa yang singkat untuk turun ke jalan juga telah menjadi sebab usaha mematahkan kudeta ini daripada berjaya.

Apa yang berlaku di Turki pada saat ini menjadi satu contoh dimana masyarakat/rakyat mampu menghalang sebarang usaha jahat dan mampu melakukan perubahan. Namun usaha ini haruslah bersifat kolektif.

Alhamdulillah hari ini kita melihat semua parti2 pembangkang, top general, masyarakat dunia telah bersama-sama menunjukkan penentangan terhadap usaha kudeta terhadap kerajaan yang telah dipilih secara demokrasi.

Laporan Said Imaddudeen

Lagi rujukan
http://www.hurriyetdailynews.com/situation-largely-under-control-after-coup-attempt-turkish-pm-.aspx?pageID=517&nID=101669&NewsCatID=341

#TurkeyCoupFailed
#MAPIM
#StayStrongTurkey
#saniarabyalkahery

No comments

Powered by Blogger.