Zairil Khair Johari bersikap Anti Demokrasi Bila Melibatkan Hak Orang Islam



Zairil Khair Johari bersikap Anti Demokrasi Bila Melibatkan Hak Orang Islam.

Saya membaca tulisan terbaru Zairil Khir Johari yang dimuatkan dalam lidah rasmi Kerajaan Pulau Pinang, "Buletin Mutiara" bertarikh: 1-15 Julai 2016 yang bertajuk " RUU Hadi Tidak Boleh dipandang Ringan" dan mendapati cukup jelas pendekatan beliau dan juga sebagai Pimpinan DAP melayu. Ternyata Zairil begitu bimbang dengan Islam menjadi amalan praktikal orang Islam yang menyeluruh. Sehingga begitu mengambil berat dan mencuba supaya syariat sebahagian Islam tidak dijayakan untuk orang Islam mengikut saluran demokrasi.

Nampaknya, penganut demokrasi DAP Melayu ini adalah penganut hipokrit. Disokong jika untuk kepentingan mereka, dibenci jika ada kebaikan untuk Orang Islam yang majoritinya gembira sekiranya organisasi umat Islam dipertingkatkan.

Isu yang dibicarakan adalah RUU yang dibawa oleh Presiden PAS, YB Tuan Guru Dato Seri Abdul Hadi Awang, RUU pindaan 355 yang bertujuan menaiktaraf bidang kuasa mahkamah syariah. Namun yang lebih dibimbangkan Zairil adalah RUU ini memberi ruang kepada Islam diamalkan dan seolah olah begitu membenci ia berjaya ditegakkan dalam masyarakat Islam negara ini. Beliau bimbang, mahkamah syariah dapat menangani masalah zina, mencuri dan jenayah yang disebut dalam Quran ditangani dengan undang undang Islam sendiri. Sehingga tahap begini, membuatkan kita bertanya, Masihkah Zairil ini beriman atau sudah membuang keimanannya demi menyesuaikan nafsu demokrasinya yang tidak mencintai islam?

Persoalan untuk Zairil, mampukah demokrasi dan negara ini berdiri tanpa undang undang? Adilkah sekiranya diberi peluang untuk undang undang lain diundi dan dibahas secara demokrasi, tetapi bila giliran untuk hak Islam, disekat dan dihalang sehingga ruang yang diguna dalam demokrasi pun tidak layak untuk Islam?

Sikap Zairil ini, menyerlahkan sikap sebenar Pemimpin DAP Melayu ini. Kalau yang Melayu islam pun boleh bersikap macam ini yang bimbang Islam diamalkan sepenuhnya oleh orang Islam, maka bayangkanlah sifat bukan Islam yang menjadi pemimpin Zairil dan rakan politik hariannya. Sepatutnya kedudukan diguna untuk bantu Islam, tetapi diguna untuk menyekat cahaya Islam.

Disini ditampilkan beberapa perkara penting yang perlu kita faham berkenaan dengan RUU persendirian Ahli Parlimen Marang, Dato' Seri Tuan Guru Hj. Abdul Hadi Awang bagi meminda Akta 355 Mahkamah Syariah (1965) yang kali terakhir dipinda pada tahun 1984.

PAS ISTIQAMAH MEMPERJUANGKAN ISLAM

Sejak kita merdeka, bidang kuasa Mahkamah Syariah yang diamalkan di Malaysia lebih rendah daripada Mahkamah Majistret. Sudah menjadi cita-cita semua pencinta islam ingin melihat undang-undang islam diangkat ke tempat yang selayaknya. Kenapa tiba-tiba YB Zairil mengalih sisi pandang ke arah bias sosial kepada golongan terpinggir yang sepatutnya ia harus diletakkan dibahu penguatkuasa undang-undang? tapi yang dipersalahkan pula RUU yang datang untuk memulihkan keadaan sosial.

Firman Allah S.W.T berbunyi:
"Bagi setiap umat telah kami tetapkan syariat tertentu yang harus mereka amalkan, maka tidak sepatutnya mereka bantah membantah dengan engkau dalam urusan syariat ini. Dan serulah mereka kepada tuhanmu. Sesungguhnya engkau (Muhammad) berada di jalan yang lurus".
(Al-Hajj:67)

RUU PROSES KE ARAH PEMERKASAAN INSTITUSI SYARIAH DI MALAYSIA

Hudud hanya dikenakan dalam beberapa kesalahan sahaja, kesalahan lain pula akan tetap dengan hukuman yang sedia ada, mana mungkin RUU ini mampu beri kuasa mutlak kepada sistem perundangan syariah? Rujuk Kanun Keseksaan, hanya berapa peratus sahaja dari keseluruhan jenayah dikategorikan dibawah hudud. Adapun proses pembuktian kesalahan dibawah hudud dibuat dengan sangat teliti.

Firman Allah S.W.T:
"Sesungguhnya Kami telah menurunkan kitab (al Quran) kepada kamu (Muhammad) membawa kebenaran agar engkau mengadili antara manusia dengan apa yang telah diajarkan Allah kepada kamu Dan janganlah engkau menjadi penentang (orang yang bersalah) kerana (membela) orang yang khianat".
(An-Nisa:105)

PENGAMALAN SISTEM DEMOKRASI YANG SAH

Ahli Parlimen Marang mengemukakan RUU mengikut saluran demokrasi yang betul dan sah termaktub dalam perlembagaan dan undang-undang Malaysia. Sudah pasti mana-mana pihak yang ada idea dan solusi terbaik bagi membangungkan negara boleh sama-sama memanfaatkan saluran ini. Dalam usul RUU baru-baru ini, PAS yang mengamalkan gagasan Budaya Politik Matang & Sejahtera (BPMS) telah mendapat respon yang baik dari UMNO untuk sama-sama membantu ke arah mengerjakan kebajikan.
Firman Allah S.W.T:
"Dan tolong-menolonglah kamu dalam melakukan kebaikan dan ketaqwaan, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan permusuhan. Bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah sangat berat seksanya"
(Al-Maidah:2)
Perkara 3 Perlembagaan Malaysia menyatakan: "Islam sebagai agama Persekutuan, tetapi agama-agama lain bebas diamalkan secara aman dan damai di mana-mana bahagian dalam Persekutuan".

Jelas, agenda PAS mendaulatkan Islam merupakan agenda yang tepat dan betul disisi undang bertepatan dengan titah Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong pada pembukaan Parlimen ke-13, Penggal ke-4, pada 7 Mac 2016 supaya institusi Mahkamah Syariah diperkasakan.

Saya berharap YB dapat mendengar secara terperinci berkenaan RUU dari mulut Ahli Parlimen Marang sendiri supaya tidak berlaku lagi salah faham yang boleh menimbulkan keraguan kepada masyarakat.

Akhir sekali, saya ingin mendapat pengesahan daripada pihak YB, adakah pihak YB sangsi dengan hukum Islam sebagai penyelesaian kepada segala masalah? Sepertimana kenyataan YB dalam perenggan terakhir “Walaupun agenda hudud ini mampu mencapai tujuan politik Umno dan PAS dalam jangka masa pendek, ia akan membawa bencana bagi negara kita dalam jangka masa panjang.” Amat malang bagi seorang muslim andainya ada ragu-ragu didalam hati tentang keadilan hukum Islam.

Ir Ahmad Rafaei bin Dato Ir A Rashid
Naib Ketua Pemuda PAS Negeri Pulau Pinang

No comments

Powered by Blogger.