Sisi gelap di Bagan Pinang.

“Keluar! Keluar! Ini tanah aku dan aku tak izinkan ngko parking kat sini…ngko alih cepat kalau tak nanti tahulah aku nak buat macam mane…aku bakar nanti! @#$#@$@ Baik ngko alih cepat!” …Itu antara kata-kata aluan di hari pertama kami sebaik menjejakkan kaki ke Bagan Pinang. Puncanya salah sebuah kereta petugas Pas (agaknya) meletakkan keretanya di hadapan rumah seorang penduduk di situ. Rumah itu kelihatan kosong dan seakan ditinggalkan barangkali menjadi sebab sahabat itu meletakkan kenderaannya di situ. Tanpa ingin memanaskan keadaan sambil meminta maaf sahabat itupun mengalihkan keretanya.

Saya yang ada berdekatan terkejut melihat aksi yang di luar kebiasaan orang Melayu ini. Sejurus kemudian selang beberapa saat kelihatan di jalanraya berlaku pergaduhan antara ‘Tuan Tanah’ tersebut dengan seorang yang lain pula dan cepat-cepat disuraikan oleh petugas Pas dan pihak Polis.

Satu lagi pengalaman pahit yang dihadapi penulis ialah apabila melihat seorang ibu tua yang sakit ditengking oleh anaknya sendiri di hadapan orang ramai. Peristiwa berlaku di Markas Dewan Ulama di mana ibu tua tersebut datang ke situ untuk mendapatkan rawatan alternatif melalui Doa-doa yang ditawarkan di situ. Semasa ibu itu duduk untuk mendapatkan rawatan tiba-tiba datang seorang lelaki (dipercayai anaknya lingkungan 20 an) menaiki basikal sambil mengherdik “ Mak! Mak buat apa kat sini??? Balik!” dengan wajah yang masam mencuka. “Mak nak berubat” Jawab ibu tua tersebut denga perlahan. “Balik!!!” Sekali lagi pemuda itu menengking ibunya dan dengan wajah sedih ibu tua tersebut berlalu pergi. Barangkali beliau takut ibunya akan mengundi Pas! Peristiwa ini diperhatikan oleh ramai petugas Pas yang sedang membuat persiapan untuk program munajat di malam tersebut. Terkedu dan tergamam hati kami melihat insiden tersebut malah di hati saya berdebar takut Allah menurunkan balanya akibat penderhakaan tersebut di saat saya berada di sana. Maklumlah sekarang kerap sangat Tsunami , gempa-bumi dan ribut taufan berlaku di sekitar kita.


Itu antara rencah di luar kebiasaan yang boleh ditonton oleh sekalian petugas yang hadir ke sana. Di kaca TV dilaporkan petugas Pas yang mengganas! Ini sangat tidak adil dan memusingkan fakta 180 darjah! Rata-rata petugas Pas kelihatan berdisiplin dan amat menjaga tingkah-laku mereka dalam menyantuni masyarakat tempatan mahupun petugas lawan. Tidak ada satu insiden pun sama ada pergaduhan atau provokasi yang berlaku di Bagan Pinang berpunca daripada petugas Pas. Tidak ada. Masyarakat Malaysia berhak untuk mengetahui keadaan sebenar selain putar belit media yang berat sebelah.

Insiden petugas Pas diserang di Markas mereka sendiri! , insiden pihak yang menyerang anggota Polis berpakaian biasa yang disangkakan petugas Pas dan sebagainya dilaporkan dalam keadaan yang terbalik daripada kejadian asal. Hebat permainan media yang tidak memikirkan etika , moral , Dosa dan Pahala. Alangkah baiknya jika Pas dan PR mempunyai media cetak dan saluran TV sendiri untuk memberikan pilihan maklumat kepada rakyat.


Adalah tidak adil jika label ganas di labelkan untuk Pas memandangkan keganasan yang dilakukan semuanya berpunca daripada pihak lain. Malah tidak dapat dinafikan tidak ada parti lain di Malaysia ini yang boleh mendisiplinkan ahlinya seperti yang dilakukan Pas. Walaupun diprovoke dengan berbagai cara namun pimpinan tetap menasihatkan agar akhlak Islam yang diperjuangkan dijaga. Sabar dan bertolak ansur…itulah pendekatan yang diambil dengan harapan rakyat Malaysia dan pengundi di Bagan Pinang khususnya dapat menilai sendiri siapakah yang benar dan salah. Tapi malangnya mereka didedahkan dengan cerita yang sebaliknya oleh TV dan suratkhabar yang tidak amanah.

No comments

Powered by Blogger.