Ayuh, Kita Doakan Umno Lingkup

Oleh Zolkharnain Abidin

Doa adalah rahsia antara hamba dengan Penciptanya. Bahkan agama memang menggalakkan supaya seseorang itu berdoa dengan perlahan-lahan kerana Pencipta manusia adalah Maha Mendengar. Pencipta kita membenci orang yang berdoa dengan suara keras.


Tok Guru Nik Aziz boleh berdoa secara senyap-senyap sahaja supaya orang itu dan parti itu musnah. Orang itu tidak tahu, Hishamuddin tak tahu, Mufti Perak tak tahu, Noh Gadut tak tahu dan profesor-profesor universiti yang menghentam Tok Guru pun tak tahu.

Kita pun tidak tahu. Tahu-tahu, orang itu dan parti itu musnah sahaja andai doa itu termakbul.

Tetapi, mengapa Tok Guru menyebutnya secara terang-terangan? Ada orang parti itu boleh tolong jawab soalan tadi?

Tok Guru ada tujuan tersendiri mengapa perkara itu disebut secara terang-terangan. Kalau dia tidak menyebutnya pun boleh, tak mengapa, tetapi dia mengambil keputusan untuk menyebutnya. Mengapa?

Bagi saya, Tok Guru ingin menyedarkan orang ramai mengenai kejahatan orang itu dan parti itu. Kejahatan orang itu dan parti itu tidak disedari oleh mereka yang mabuk dengan irama dan khayalan yang didendangkan oleh orang itu dan parti itu.

Dendangan orang itu menyebabkan sebahagian Mufti dan ustaz yang menyokong parti itu, juga profesor yang mengampu orang itu dan parti itu terlena, terleka, lalai dan lupa. Mereka lalai dan ralit bahawa parti itu dan orang itu telah, sedang dan akan merampas hak orang lain.

Isunya bukan doa. Isunya ialah orang itu dan parti itu jahat. Orang itu dan parti itu tidak menunaikan amanah. Itu yang ramai orang tak sedar termasuk Mufti, bekas Mufti dan profesor.

Selepas Tok Guru menyebut akan berdoa untuk kemusnahan orang itu dan parti itu, barulah orang itu dan parti itu terkejut besar. Barulah Mufti, ustaz dan profesor yang membodek parti itu terjaga daripada khayalan masing-masing.

Bila isu itu dikaitkan dengan doa, barulah Hishamuddin, Harussani, Noh, profesor-profesor itu terkejut. Wah, rupa-rupanya ada kejahatan yang dibuat oleh orang itu sehingga Tok Guru terpaksa menyebut secara terang-terangan untuk berdoa memusnahkan orang itu dan parti itu.

Itu sebenarnya penangan pengumuman doa Tok Guru tersebut.

Ayoh, mari kita semua berdoa perlahan-perlahan supaya orang itu dan parti itu musnah. Apa macam? Apa kata Hishamuddin? Tok Guru Nik Aziz berdoa secara senyap-senyap, macam mana?

Mana lebih bahaya, doa senyap-senyap dengan doa bising-bising? Nasib baik Tok Guru bising, boleh juga orang parti itu tahu bahawa Tok Guru akan berdoa supaya parti itu lingkup. Kalau dia berdoa senyap-senyap dan parti itu benar-benar lingkup, apa macam?

Orang itu dan parti itu nak salahkan siapa? Bila Tok Guru sebut, bolehlah mereka nak salahkan Tok Guru.

Hah, rupa-rupanya orang parti itu yang sudah lama berpolitik pun tidak tahu membaca silat politik juga. Rupanya banyak silat politik yang orang politik perlu belajar daripada Tok Guru.

http://bongkarsauh.blogspot.com/

Terima kasih Tok Guru.

No comments

Powered by Blogger.