Di antara Zionisme dan Ketuanan Melayu

Disiarkan oleh The Malaysian Insider buat pertama kalinya disini.

DEC 14 — Di antara kebaikan yang berlaku di Malaysia selepas tsunami politik 8 Mac 2008 ialah banyak isu-isu yang selama ini diklasifikasikan sebagai “sensitif” telah menjadi perbincangan umum.

Perbincangan dan perdebatan secara terbuka akan menghilangkan “misteri” isu-isu sensitif tersebut. Diantara perdebatan yang belum berakhir semenjak kuasa majoriti dua pertiga Barisan Nasional (BN) hilang di parlimen adalah isu mengenai konsep ketuanan Melayu.

Ketuanan Melayu adalah satu konsep yang telah menyebabkan BN yang dipimpin oleh United Malays National Organisation (Umno) tidak pernah kalah dalam pilihanraya umum semenjak pakatan tersebut ditubuhkan oleh Perdana Menteri kedua, Tun Abdul Razak Hussein bagi menggantikan Perikatan.

Yang lebih hebat lagi, ketuanan Melayu telah menyebabkan BN menguasai majoriti dua pertiga di parlimen Malaysia daripada pilihanraya tahun 1974 sehinggalah pilihanraya 2004. Tiga puluh tahun lamanya BN memimpin Malaysia dengan mandat yang begitu besar. Sebab itu konsep ketuanan Melayu begitu penting bagi BN terutamanya Umno.

Oleh kerana orang Melayu merupakan penduduk yang teramai di Malaysia iaitu sebanyak 14,494,900 juta orang (50.9 peratus) daripada 28,457,600 juta orang penduduk Malaysia (sumber Jabatan Statistik Negara, suku ketiga 2009), konsep ketuanan Melayu begitu penting bagi Umno dan dipercayai boleh meraih sokongan daripada penduduk majoriti ini.



Nuffnang Ads

Ketuanan Melayu

Konsep ini hangat diperkatakan selepas pilihanraya umum ke 10 pada tahun 1999. Dalam pilihanraya tersebut trend pengundian orang-orang Melayu condong kearah pembangkang. Umno hanya memenangi 72 kerusi parlimen pada ketika itu.

Perubahan trend pengundian orang-orang Melayu pada ketika itu berkait rapat dengan isu pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim oleh Tun Dr Mahathir Mohamad pada tahun 1998.

Kehilngan sokongan daripada orang-orang Melayu telah menyebabkan isu ketuanan Melayu dimainkan semula untuk menakut-nakutkan orang Melayu akan kembali menyokong Umno.

Dalam konsep ketuanan Melayu, orang-orang Melayu adalah tuan kepada bangsa-bangsa lain di Malaysia. Bangsa-bangsa lain seperti Cina dan India dianggap sebagai pendatang di Malaysia.

Ertinya kekuasaan negara perlu berada ditangan bangsa Melayu dan bangsa-bangsa lain seperti Cina dan India hanya perlu mengikut kepimpinan Melayu.

Dalam erti kata lain, konsep ini mengajar orang-orang Melayu bahawa mereka lebih suci daripada bangsa-bangsa lain di negara ini.

Di dalam konsep ini juga, orang-orang Cina dan India perlu berterima kasih kepada orang-orang Melayu kerana kewarganegaraan diberikan kepada mereka dengan bantuan orang-orang Melayu.

Sebab itu ada pemimpin Umno seperti Datuk Ahmad Ismail dalam kempen pilihanraya kecil di Permatang Pauh untuk membantu calon BN, Datuk Arif Shah Omar Shah mengatakan bahawa orang-orang Cina adalah kaum pendatang, oleh yang demikian, mereka tidak boleh mendapatkan hak samarata di Malaysia.

Kenyataan beliau yang turut menyebabkan kemarahan parti komponen BN seperti Parti Gerakan, telah menyebabkan dirinya digantung daripada Umno selama tiga tahun.

Akan tetapi baru-baru ini hukuman penggantungan Ahmad Ismail telah ditamatkan berikutan dengan pengampunan yang diberikan oleh Majlis Tertinggi Umno.

Zionisme

Malaysia adalah diantara negara yang tidak mengiktiraf kewujudan negara Israel. Ini adalah kerana, Malaysia menganggap penubuhan negara Israel adalah tidak sah kerana telah merampas hak dan menindas rakyat Palestin.

Malahan di mukasurat kedua pasport Malaysia, tertulis “PASPORT INI SAH DIGUNAKAN UNTUK SEMUA NEGARA KECUALI: ISRAEL”. Begitulah setianya Malaysia menyokong perjuangan rakyat Palestin sehinggakan sesiapa sahaja yang menjadi warga Malaysia tidak akan berpeluang untuk masuk ke negara Israel dengan menggunakan passport Malaysia.

Negara Israel dikuasai oleh fahaman Zionisme. Apakah yang dimaksudkan dengan fahaman Zionisme? Di dalam fahaman ini, bangsa Yahudi dianggap sebagai bangsa yang terpilih. Bangsa-bangsa lain dianggap sebagai kelas kedua.

Fahaman Zionisme memberikan keistimewaan kepada bangsa Yahudi di negara Israel. Penduduk berbangsa Arab di negara Israel tidak mendapat keistimewaan yang sama dengan rakyat berbangsa Yahudi di Israel.

Terdapat persamaan diantara konsep ketuanan Melayu dan fahaman Zionisme. Konsep ketuanan Melayu mengutarakan bahawa orang-orang Melayu adalah tuan di Malaysia sementara fahaman Zionisme juga berpendapat bahawa bangsa Yahudi adalah tuan di negara Israel.

Jika Malaysia menentang dan tidak mengiktiraf negara Israel, Malaysia juga harus menentang amalan yang sama dalam negara. Jika tidak, apa yang dilakukan oleh Malaysia adalah sama dengan pepatah Melayu yang mengatakan, “kuman diseberang laut nampak, gajah didepan mata tidak nampak”.

Sumbangan bukan Melayu terhadap konsep ketuanan Melayu

Saya tidak bersetuju jika kesalahan diletakkan terhadap Umno dan orang-orang Melayu semata-mata terhadap “kepanjangan umur” konsep ketuanan Melayu di Malaysia.

Seperti yang dikatakan oleh editor Malaysia Today, Raja Petra Kamarudin, tanpa sokongan daripada parti komponen BN seperti MCA, MIC, Gerakan, PBB, UPKO, SUPP, PBDS dan lain-lain lagi yang mewakili kaum Cina, India, Iban dan Kadazan, tidak mungkin konsep ketuanan Melayu akan dapat bertapak dengan begitu lama di Malaysia.

Perlu diingat, pada ketika orang-orang Melayu menolak konsep ketuanan Melayu pada pilihanraya umum ke 10 pada tahun 1999, bangsa-bangsa lain seperti Cina, India, Iban dan Kadazan lah yang memenangkan Barisan Nasional.

Kebanyakkan calon parti-parti pembangkang di bawah Barisan Alternatif (BA) tewas dikawasan yang mempunyai penduduk campuran dari pelbagai bangsa. Manakala di kawasan-kawasan yang mana orang-orang Melayu menjadi undi penentu terutamanya di Pantai Timur dan Utara tanah air, calon-calon parti pembangkang menang.

Orang-orang Cina menolak DAP pada ketika itu dan memilih MCA dan Gerakan. Jaguh-jaguh DAP seperti Lim Kit Siang dan Karpal Singh tewas dalam pilihanraya tersebut.

Ini telah mendorong persempadanan semula dilakukan dimana banyak kawasan-kawasan yang undi Melayu menjadi penentu dicampurkan dengan bangsa-bangsa lain agar undi Melayu tidak menjadi penentu.

Persempadanan semula yang mencampurkan penduduk pelbagai bangsa dalam sesebuah kerusi parlimen atau Dun telah menyebabkan BN menang besar dalam pilihanraya tahun 2004.

Akan tetapi, formula ini akhirnya “memakan BN” dalam PRU 8 Mac dimana calon parti pembangkang menang dikawasan yang mempunyai campuran penduduk.

Jangka hayat ketuanan Melayu di Malaysia

Jangka hayat ketuanan Melayu di Malaysia adalah ditangan rakyat Malaysia. Jika rakyat Malaysia terdiri dari bangsa Melayu, Cina, India, Iban, Kadazan dan lain-lain mahukan ia terus hidup, ianya akan terus hidup. Jika rakyat di negara ini tidak menyokong konsep ini, maka matilah ia.

Di Israel terdapat juga orang-orang Yahudi yang menentang Zionisme. Begitu juga di Malaysia. Ramai juga orang-orang Melayu yang menentang konsep ketuanan Melayu.

Malahan terdapat juga orang Umno seperti Datuk Seri Nazri Aziz yang menentang konsep ketuanan Melayu.

Mahukah kita satu hari nanti terdapat negara yang meletakkan di passport antarabangsa mereka klausa yang berbunyi: “PASPORT INI SAH DIGUNAKAN UNTUK SEMUA NEGARA KECUALI: Malaysia”. Tepuk dada, tanyalah selera.


http://www.aminiskandar.com/?p=2528#more-2528

No comments

Powered by Blogger.