Adun BN Kelantan Pengecut!

Semua enam ADUN Umno/BN tidak mengundi menyokong usul untuk membawa kes tuntutan royalti minyak kepada Kelantan ke mahkamah ketika ia dibentangkan di sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Isnin lalu.

Ketua Pembangkang, Datuk Mohd Alwi Che Ahmad (gambar) berkata, kesemua mereka tiada di dalam dewan ketika usul itu diluluskan pada sebelah petangnya.

Sebaliknya, Alwi berkata, mereka menyokong usul itu dibahaskan untuk membawa tuntutan ke mahkamah ketika ia dibentangkan untuk perbahasan pada sesi pagi.

Katanya, ADUN Umno/BN bersetuju usul asal itu dibahaskan kerana berpendapat ia adalah cara terbaik untuk menyelesaikan masalah tersebut.

Menurutnya, ini kerana ia berpunca daripada tafsiran undang-undang yang berbeza oleh pihak kerajaan pusat dan negeri sehingga ia dipolitikkan.

Tetapi, kata Alwi, sewaktu perbahasan, mereka tidak menyokong tambahan usul yang dikemukakan oleh ADUN Pulau Chondong, Zulkifli Mamat yang meminta supaya Petronas membuat pembayaran secepat mungkin.

Berikutan itu, jelasnya, kesemua ADUN Umno/BN tidak mengundi menyokong usul dengan tambahan tersebut kerana mereka tidak hadir di dewan.

Semalam, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein dilaporkan menyelar keputusan DUN Kelantan untuk membawa usul tuntutan royalti minyak terhadap kerajaan pusat ke mahkamah.

Beliau dilaporkan berkata tindakan itu adalah tidak wajar kerana terdapat saluran lain yang boleh digunakan dalam menyelesaikan isu itu.

Hishammuddin juga dilaporkan berkata tindakan mungkin akan ambil tindakan terhadap ADUN BN yang dilaporkan menyokong usul tersebut.

Mengulas mengenainya, Alwi berkata, sebenarnya usul itu tidak disokong sebulat suara oleh ahli dewan. DUN Kelatan mempunyai 45 ADUN termasuk enam dari Umno/BN.

Sebaliknya, kata Alwi, hanya 39 ADUN - kesemuanya dari Pakatan - yang mengundi menyokong usul berkenaan. -malaysiakini

Ingin membantu menggerakkan blog ini? sila klik di sini setiap kali anda membaca. Setiap klik amat membantu saya.Terima kasih!

No comments

Powered by Blogger.