Bila Cinta Bertasbih

Ini bukan pasal novel ‘best seller’ karya Abdul Rahman Asy-Syirazi itu, tapi pasal lain. Saya sudah baca hingga separuh jilid 2 novel itu, tapi belum dapat menjangka klimaksnya.

Paling mustahak, tentu saya dan orang yang baca novel ini nak tahu apa kesudahan Khairul Azzam dan Althafun Nisa’. Sudikah wanita ini menerima Furqan sebagai teman hidupnya setelah diketahui lelaki itu dihinggapi HIV secara tidak sengaja?

Filemnya saya bellum berkesempatan untuk tengok. Tengoklah nanti, kalau sempat tengok, saya akan tengok.

Tapi ini cerita lain, cerita politik. Mungkin semua ternanti-nanti apa klimaks kepada ‘novel’ politik Kelantan. Watak utamanya Husam dan Kick. Isu terbaru adalah GMC dan duit RM4j. Mungkin ada isu lain lagi yang akan dimasukkan oleh Kick sebagai plot ‘novel’ itu.

Suatu masa saya pernah memberi komen agak negatif kepada Kick di hadapan seseorang. Orang yang dengar komen saya itu marah kepada saya. Hari ini, mungkin orang itu tidak marah lagi kepada saya dengan apa yang berlaku.

Dunia politik memang sukar dijangka. Seorang sahabat memberitahu, dia akan menjadi orang paling awal sampai ke tempat ceramah jika penceramahnya adalah MP Kulim. Hari ini dia marah saya jika saya menyebut nama itu di hadapannya.

Sedikit sebanyak saya boleh menjangka kesudahan novel Bila Cinta Bertasbih walau pun belum habis membacanya. Tetapi, membaca kesudahan ‘novel politik’ adalah lebih sukar.

Sebagaimana sukarnya Furqan untuk menduga dia akan dihinggap HIV angkara agen Israel yang menceroboh masuk ke bilik hotelnya, begitulah sukarnya membaca kesudahan ‘novel politik’ Husam dan Kick.

Mengapa saya berkata begitu?

Ya, Husam Musa bukan calang-calang ahli politik. Dia anak didik Tok Guru, harapan Tok Guru, tangan kanan Tok Guru. Namun, berdepan dengan Kick, dia terpaksa hadapi apa yang sedang dia hadapi kini.

Kick bukanlah sesiapa sangat, tetapi Husam terpaksa memerah otak juga untuk berhadapan dengan pendedahannya. Apa yang didedah Kick sedikit sebanyak memaksa Husam ‘adjust’ kedudukan kerusinya untuk mendapat posisi yang lebih selesa dan nyaman.

Apa pun, saya akan baca novel Bila Cinta Bertasbih sehingga tamat untuk mengetahui nasib Khairul Azzam, Furqan dan Althafun Nisa’. Novel itu ada penghujungnya.

Soalnya, adakah ‘novel politik’ terbaru Kelantan ada kesudahannya? Kalau ada, bagaimana?

http://sauhdibongkar.blogspot.com/

Ingin membantu menggerakkan blog ini? sila klik di sini setiap kali anda membaca. Setiap klik amat membantu saya.Terima kasih!

No comments

Powered by Blogger.