Laporan kesihatan Sultan Kelantan dipertikai

KOTA BHARU – Penilaian laporan kesihatan Sultan Kelantan, Sultan Ismail Petra yang akan diberikan oleh 10 panel perubatan yang dilantik Kerajaan Negeri dan kementerian Kesihatan boleh dipertikaikan.

Pakar Perubatan Sultan Kelantan, Dr Amir Ramli berkata, tahap kesihatan Sultan Kelantan berada dalam keadaan tertekan dan trauma berikutan beberapa insiden yang berlaku.

Menurutnya, keadaan baginda menunjukkan perubahan drastik sejak kembali dari Singapura, namun beliau tidak menolak kemungkinan pada masa sekarang tahap kesihatannya akan menurun secara mendadak.

“Kalau ikut dari segi etika, laporan perubatan tidak boleh dibuat tanpa kerelaan dan keadaan pesakit yang tertekan. Sebelum ini tuanku okay, rasional dan sentiasa tersenyum.

“Sekarang pasukan pakar perubatan di Istana Mahkota mengajar tuanku untuk bangun dan berjalan. Saya boleh katakan perubahan kesihatan tuanku dalam peringkat 80 peratus,” katanya, semalam.

Dua hari lalu, 10 panel perubatan yang dilantik Kerajaan Negeri hadir di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) untuk menjalankan pemeriksaan berhubung tahap kesihatan baginda.

Dr Amir berkata, sebelum dibawa ke HUSM seramai tujuh pakar telah melakukan pemeriksaan rutin untuk memantau perkembangan kesihatan baginda.

“Empat daripada tujuh pakar terbabit daripada Hospital Raja Perempuan Zainab II (HPRZ II) melibatkan pakar nephorologi, dua pakar kardiologi dan seorang pakar bius/kesihatan, tiga lagi pakar perubatan umum.

“Pakar daripada Kuala Lumpur pula melibatkan neurologi dan rehabilitasi. Mereka melakukan lawatan seminggu sekali dan boleh dihubungi bila-bila masa sekiranya ada kes kecemasan.

“Selain itu ada lapan lagi pegawai perubatan yang bertugas secara bergilir di Istana Mahkota. Sebuah ambulans disediakan HRPZ II,” katanya.

Sehingga kini katanya, pakar yang merawat Sultan kelantan itu masih belum dibenarkan menemui baginda.

“Saya merasakan rawatan yang diberikan di Istana Mahkota adalah lebih baik dan tersusun memandangkan ia dilakukan dalam suasana persekitaran yang relaks, bersahaja dan tenteram,” katanya.

Ingin membantu menggerakkan blog ini? sila klik di sini setiap kali anda membaca. Setiap klik amat membantu saya.Terima kasih!

No comments

Powered by Blogger.