POS dan Sime Darby - Pesara Pegawai Tertinggi Kerajaan Bertanggungjawap

Oleh: genken

"Sebahagian besar yang dikatakan tokoh-tokoh korporat dalam POS dan Sime Darby sebenarnya terdiri dari bekas pegawai tertinggi dalam sektor awam. Mereka terdiri bekas-bekas Setiausaha Negara dan Setiausaha-setiausaha Kementerian-kementerian yang berkaitan.

Majoriti pesara kerajaan berkenaan asalnya pernah bertugas dengan Mahathir yang memperkenalkan konsep pensyarikatan dan pengkorporatan sektor kerajaan. Pesara-pesara berkenaan pula dulunya adalah semuanya dari jawatan tertinggi dalam sektor pentadbiran awam. Tidak sampai 30 tahun konsep ini diperkenalkan oleh Mamak Mahathir, POS dan Sime Darby dilaporkan rugi mencecah angka bilionan ringgit.



Tren yang ada ialah, ramai pesara dikalangan pegawai atasan tertinggi kerajaan yang sayangkan pangkatnya dan tidak mahu turun dari tapuk kuasa dengan membina satu bentuk perniagaan tertentu di sektor-sektor yang dikategorikan sebagai sektor korporat dengan menggunakan alasan itu sebagai dasar kerajaan. Tidak semua jawatan yang kononnya prestige itu diberikan kepada bekas pesara pegawai tinggi kerajaan, tetapi ia kebanyakkannya diberikan kepada pesara pegawai tertinggi kerajaan yang terlibat dalam sektor pentadbiran saja. Disamping itu, jawatan dalam lembaga penasihat itu sebenarnya terdiri dari bekas pesara pegawai tinggi kerajaan yang glamor sahaja.

Tren ini masih berlaku kerana pegawai kerajaan tertinggi kini berusaha untuk mengkorporatkan jabatan atau agensi kerajaan yang dikuasai mereka. Apabila dikorporatkan nanti ada kerusi lembaga pengarah untuk mereka duduki selepas bersara.

Ini bukan fitnah, tetapi tren ini jelas dan boleh dilihat dengan terang. Contohnya ialah, Tan Sri Ahmad Sarji, bekas setiausaha negara serta kawan-kawannya. Cuba lihat kumpulan elit pesara kerajaan inilah yang berada dalam lembaga pengarah POS dan Sime Darby, bukannya Musa Hitam saja.

Kerosakan yang Mahathir tanam dalam sektor awam diterjemahkan oleh kumpulan elit pesara kerajaan yang kini kebanyakkannya berada dalam lembaga pengarah syarikat-syarikat korporat. Kemusnahan ini tidak berhenti di situ saja dan bahkan sekarang penyakit nak jadi elit di kalangan pegawai kerajaan ini sangat kuat dan masih berleluasa.

Perkara ini harus dibuang dari kalangan kaki tangan kerajaan kerana kerja mereka untuk orang ramai di luar dan bukannya untuk please boss atau orang politik di Putrajaya atau di mana-mana jua.

muramatsu UK.

Ingin membantu menggerakkan blog ini? sila klik di sini setiap kali anda membaca. Setiap klik amat membantu saya.Terima kasih!

No comments

Powered by Blogger.