Menggapai Kejituan Sokongan Terhadap Pakatan Rakyat

Oleh: ruhan

"

Faktanya ialah dalam PRU Ke-12 yang lalu majoriti orang Melayu memihak kepada UMNO-BN. Sebab itulah UMNO-BN mampu membentuk Kerajaan Persekutuan. Sokongan orang Cina kepada Pakatan sangat mengkagumkan dalam pilihan raya tersebut.


Begitu juga dengan sokongan orang India. Namun demikian, ada sedikit keraguan yang timbul mengenai sokongan orang India terhadap Pakatan pada masa ini.

Kita tidak boleh mengandaikan bahawa orang India telah kembali kepada BN sekarang ini semata-mata kerana UMNO-BN menang dalam PRK Bagan Pinang dan Hulu Selangor. Jumlah orang India di kedua-dua kawasan itu tidaklah sebesar mana pun. Perkara ini hanya dibesar-besarkan oleh BN untuk tujuan propaganda.

Sokongan orang Cina kepada Pakatan masih tetap solid. Hal ini dapat dilihat dalam PRK Permatang Pauh, Kuala Terengganu, Bukit Gantang, Bukit Selambau, Batang Air, Manek Urai, Penanti, Permatang Pasir, Bagan Pinang, Hulu Selangor, dan Sibu. Pakatan menang 8 dan BN menang 3. Kedudukan ini sangat-sangat membanggakan kerana populariti Pakatan dalam kalangan rakyat terus stabil. Pakatan hanya gagal menembusi kubu kuat BN di Batang Air yang pengundi majoritinya orang Iban. Pakatan gagal di Bagan Pinang kerana timbunan undi pos memihak kepada UMNO. Pakatan kalah di Hulu Selangor kerana UMNO-BN merasuah pengundi. Di mana-mana tempat rasuah BN tidak laku, Pakatan menang.

Persoalan yang timbul kini ialah undi Melayu kepada Pakatan. Kelihatannya seperti ada turun naik. Namun demikian, tidak banyak faktor yang mempengaruhi situasi tersebut. Pakatan belum dapat membebaskan pemikiran pengundi Melayu daripada cengkaman UMNO, terutamanya di kawasan-kawasan luar bandar. Buktinya PAS hampir kalah di Manek Urai gara-gara berleluasanya taburan rasuah oleh UMNO.

Kawasan paling selesa untuk Pakatan sejak PRU Ke-12 hingga kini ialah kawasan bandar dan pinggir bandar walaupun DAP belum dicabar sepenuhnya. Kawasan-kawasan ini terbahagi kepada dua, iaitu kawasan majoriti Cina dan kawasan bercampur (Melayu + Cina + India + lain-lain). Pakatan perlu menguatkan cengkaman pengaruh terhadap pengundi di kawasan-kawasan ini kerana keretakan dalam MCA, MIC, Gerakan, dan PPP menjadi faktor utama kelemahan BN. Pada masa yang sama, politik usang yang digunakan oleh UMNO-BN tidak laku dan ada kalanya ditolak secara total di kawasan-kawasan ini. Realiti ini telah diterima oleh BN.

Senario politik Malaysia kelihatan mundur kerana rentak membosankan diguna pakai oleh UMNO-BN. Walaupun sudah lebih setengah abad merdeka, mereka masih mengamalkan politik gula-gula untuk mendapatkan undi. Sehubungan itu, setiap kali pilihan raya diadakan mereka melaksanakan projek mi segera seperti menurap jalan, membaiki sekolah, menyampaikan komputer, menabur pelbagai janji, dan sebagainya. Apabila perkara ini dikritik oleh Pakatan, mereka menepisnya dengan mengatakan kesemua yang dilakukan itu sudah ada dan diluluskan oleh NKRA. Kenyataan tidak cerdik ini tidak lagi laris di Hulu Selangor dan langsung tidak laku di Sibu walaupun ditambah dengan rasuah politik.

Tidaklah diketahui sampai bila taktik ini akan digunakan oleh UMNO-BN. Kebankrapan idea ini sudah sampai kekemuncaknya. Kini orang Melayu dan Bumiputera Sarawak pun sudah mula menyokong DAP. Perubahan ini pasti merebak ke serata tempat, termasuk Sabah seandainya UMNO-BN terus mempraktikkan teknik usang itu.

Kekunoan cara berpolitik itu menyebabkan kempen pilihan raya tidak berfungsi dengan baik. Kempen dipenuhi dengan penyebaran fitnah, caci-mencaci, dan pembunuhan karektor calon. Fungsi sebenar kempen untuk menyampaikan manifesto parti kepada pengundi 100% dikesampingkan. Aktiviti-aktiviti-aktiviti tidak berfaedah ini mengajar rakyat menjadi insan yang tidak bermoral, jika disandarkan kepada slogan "Kepimpinan Melalui Teladan".

Rakyat di negara ini teramatlah tidak bernasib baik kerana diajar oleh pemimpinnya untuk menganggap rasuah sebagai fenomena biasa yang diterima secara terbuka. Mereka menjadi dua kali tidak bernasib baik apabila disogokkan dengan penghalalan judi. Mereka menjadi tiga kali tidak bernasib baik apabila pemimpin mereka bersekongkol dengan musuh, iaitu Yahudi yang mendokong ideologi zionis demi menjahanamkan Islam.

Pendedahan kegilaan yang berbahaya ini belum merata dalam kalangan orang Melayu di luar bandar serta Bumiputera Sabah dan Sarawak. Oleh sebab itu, mereka terus khayal dengan dendangan beracun UMNO-BN. Pasti ada cara yang boleh digunakan oleh Pakatan untuk membanteras gejala negatif ini. Idaman untuk bertapak di Putrajaya akan terbantut sekiranya majoriti golongan ini tidak dapat dikuasai oleh Pakatan. Tugas ini menjadi tanggungjawab penuh PAS dan PKR. Buatlah sesuatu yang mapan!!!

http://bilahrotan.blogspot.com


Ingin membantu menggerakkan blog ini? sila klik di sini setiap kali anda membaca. Setiap klik amat membantu saya.Terima kasih!

No comments

Powered by Blogger.