Kenyataan Media: Liong Sik, Pang Ooi digantung gelaran Dato’ Selangor

Kenyataan Media
01 Hb September 2010

Penggantungan Gelaran Dan Penggunaan Darjah Kebesaran
Dato’ – Dato’ Selangor

Menjunjung titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor, setelah berunding dengan Dewan di-Raja Selangor yang bersidang kali ke 127 pada 19 Ogos 2010 telah berkenan membuat keputusan seperti berikut:

1. Yang Amat Berbahagia Tun Dr. Ling Liong Sik, bekas Menteri Pengangkutan Malaysia yang telah dikurniakan keahlian darjah Kebesaran Dato’ Paduka Mahkota Selangor (D.P.M.S.) bergelar Dato’ pada tahun 1992 telah didakwa atas pertuduhan di bawah seksyen 418 dan 417 Kanun Keseksaan di Mahkamah Sesyen Putrajaya. Maka dengan ini, keahlian beliau sebagai penyandang Darjah Kebesaran D.P.M.S. adalah digantung. Penggantungan gelaran dan penggunaan darjah kebesaran ini akan disemak semula setelah mahkamah memutuskan Y.A. Bhg Tun tidak bersalah dan dibebaskan atas pertuduhan.

2. Puan Phang Oi Chooi @ Phang Ai Tu, bekas Pengurus Besar Lembaga Pelabuhan Klang yang telah dikurniakan keahlian Darjah Kebesaran Dato’ Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (D.S.S.A.) bergelar Datin Paduka pada tahun 2001 telah didakwa atas pertuduhan di bawah seksyen 409 Kanun Keseksaan di Mahkamah Sesyen Klang. Maka dengan ini, keahlian beliau sebagai penyandang Darjah Kebesaran D.S.S.A. adalah digantung. Penggantungan gelaran dan penggunaan darjah kebesaran ini akan disemak semula setelah mahkamah memutuskan beliau tidak bersalah dan dibebaskan atas pertuduhan.

3. Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor membuat keputusan di atas setelah mempertimbangkan bahawa kesalahan-kesalahan yang dipertuduhkan ke atas kedua-dua mereka ini adalah kesalahan serius yang melibatkan kepentingan rakyat dan negara.

Sekian. Harap maklum

Yang Berhormat Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor

Tarikh: 1 September 2010

No comments

Powered by Blogger.