Kes berkenaan Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia — Tunku Abdul Rahman Putra Al Haj

13 MEI — Reaksi akhbar melayu kepada pandangan saya yang bahasa Inggeris wajar dijadikan bahasa pengajian tinggi adalah seperti yang dijangkakan. Mereka terdiri dari golongan berkelulusan sekolah-sekolah Melayu.

Sebaliknya, mereka yang berkelulusan sekolah bahasa Inggeris, secara keseluruhannya bersetuju dengan saya, walaupun mereka sendiri lebih selesa untuk tetap berdiam diri. Ini adalah kerana anak-anak lelaki dan perempuan mereka berpendidikan luar negeri. Dahulunya, sebahagian besar pelajar yang memenuhi syarat untuk masuk ke universiti luar negeri dimasukkan secara terus dari sekolah di Malaya.

Komen-komen golongan berpendidikan Melayu tidak cukup relevan bila mereka membandingkan kedudukan di sini dengan yang berlaku di Indonesia. Mereka lupa bahawa Indonesia memiliki penduduk sekitar 135 juta, dan 90% merupakan bangsa Melayu Indonesia tetapi seratus peratus bercakap dalam bahasa Indonesia (Melayu).

Selanjutnya, latar belakang pembelajaran dan pendidikan mereka bergantung sepenuhnya dalam bahasa Indonesia (Melayu), dan bukan Belanda.

Memang mudah bagi Indonesia untuk memulakan dengan bahasa mereka sendiri, sistem Kerajaan mereka sendiri, dan cara hidup mereka sendiri.

Tetapi, bagi kita, tradisi kehidupan adalah berbeza. Kita bermula dengan dasar British dan seluruh pentadbiran serta pendidikan berpusat sepenuhnya dari sistem pendidikan British.

Indonesia sebaliknya bertempur dengan penjajah mereka dan secara keseluruhan terpaksa memisahkan diri dari Belanda. Selain itu rakyatnya memendam kebencian pahit dengan perbuatan kerajaan Belanda. Mereka memenangi kemerdekaan dengan kekerasan di ambang revolusi menggulingkan Belanda. Ramai diantara mereka yang telah pupus di medan perang menggerakkan kemerdekaan.

Kita mencapai kemerdekaan secara perlembagaan, dan seterusnya, meminta bantuan British agar mendidik dan melatih orang-orang kita untuk mengambil alih negara dan memberikan kerajaan terbaik kepada masyarakat. Hakikatnya, kita dapat menikmati kemajuan, kesejahteraan dan keamanan, yang negara lain tidak pernah menikmati di rantau ini. Nasib kita bertahan agak lama, sehingga tercetusnya rusuhan 13 Mei 1969.

Melayu hanya terdiri dari 48% penduduk Malaysia dan kita tidak boleh, walaubagaimana yang kita inginkan berlakunya sesuatu, melakukannya dengan sesuka hati. Kita perlu mencari perantaraan yang aman untuk menyenangkan semua orang yang telah menerima negara ini sebagai rumah mereka, dan itu adalah tugas kita untuk menjadikannya objek kesetiaan mereka juga.

Kecuali yang dapat menikmati arus perkembangan dan langkah progresif, tiada negara yang akan menikmati keamanan.

Kenyataan diatas menunjukkan yang pendidikan amat penting bagi sesebuah negara seperti Malaysia. Kecuali kita dapat menilai situasi dan mengetahui apa yang baik, kita mungkin rugi dalam jangkamasa panjang. Mungkin "race" berkaitan dengan perlumbaan untuk kehidupan aman damai, lebih penting lagi dengan negara seperti Malaysia, yang bermasyarakat majmuk, berbilang kaum, hanya akan dapat menikmati kedamaian jika berjaya menyertai "race" ini.

Setiap rakyat di negara ini harus berbangga dengan bahasa Malaysia dan meningkatkan usaha untuk mendalaminya dengan cemerlang, bukan sahaja sekadar dalam pertuturan tetapi dengan pembacaan dan penulisan. Sebuah negara tanpa bahasa adalah negara tanpa roh dan tanpa jiwa. Jika kita berbangga sebagai seorang rakyat Malaysia, maka kita haruslah berbangga dengan bahasa kebangsaan kita. Jikalau tidak, pengakuan setia hanyalah cakap kosong.

Tidak ada orang rasional yang akan irihati dengan rancangan kerajaan untuk melaksanakan kedua bahasa tersebut: Itulah yang dapat saya pelajari dari pengalaman. Orang Melayu juga perlu bantuan kerajaan - maka wujudnya Rancangan Malaysia kita. Mereka yang telah menikmati rancangan tersebut sekarang senang-wenang dan berpuas hati. Akan tetapi kita tidak sepatutnya mendokong dasar ini terlalu lama, rancangan ini tidak boleh disalahgunakan seperti merompak Peter untuk membayar Paul. Mereka yang dianiaya oleh dasar ini tidak akan memberikan kerjasama mereka, dan tanpa bantuan dari bukan Melayu, yang telah mendirikan perniagaan besar dan memajukan perdagangan, segala apa yang dibuat dan sebagaimana baik ia dilaksanakan untuk membantu Melayu, tidak akan berjalan lancar, namun mengundang kritikan dan kebencian.

Pendidikan, di peringkat apa pun, boleh meninggikan atau meruntuhkan seseorang, dengan cara yang sama ia boleh meninggikan atau meruntuhkan negara. Para pemimpin kita menyedari hal itu. Dan mereka semua memastikan yang anak-anak mereka menerima pendidikan yang terbaik. Sebaliknya, anak –anak di kampung tidak mempunyai peluang yang sama; objektif saya ialah untuk memberikan pendidikan yang sebaik mungkin. Saya telah menyatakan yang apabila otak lincah tidak digunakan dengan sebaiknya, ia menjadi sumber bahaya kepada masyarakat dan negara.

Sekarang, bahayanya tidaklah begitu ketara, tetapi saya berasa yang sebelum situasinya menjunam, Kerajaan seharusnya bertindak dengan mendirikan suruhanjaya untuk meninjau dasar pendidikan kita.

Kita harus mengembalikan keyakinan kepada pelbagai bangsa di sini yang telah menempatkan kepercayaan implisit mereka kepada kita Melayu. Eksperimen yang telah dijalankan di sekolah belum terbukti berjaya, dan jika kita sedar sekarang, kita mungkin dapat memperbetulkannya. Hal ini sangat penting untuk negara dan kita wajar menelitinya secepat mungkin.

Masalahnya, sesetengah orang yang keras kepala, berdolak-dalik daripada melihat fakta-fakta objektif. Oleh sebab inilah yang menjadikan kita lemah, dan kelemahan sebeginilah yang membuat kita terpaksa tunduk kepada penjajahan.

Seseorang pelajar yang tamat persekolahan Melayu pada usia dua belas tahun akan mencapai sedikit kredit untuknya. Apa yang mampu dicari adalah pekerjaan yang sesuai dengan pendidikannya, dan tidak ada banyak pekerjaan atau yang menawarkan hasil lumayan untuknya.

Saya war-warkan usaha untuk membentuk Bahasa Jiwa Bangsa sebagai satu kempen berslogan yang dicetak pada poster dan ditampal di dinding di seluruh negeri. Tentunya hal ini menunjukkan minat saya untuk memberikan insentif kepada semua untuk belajar bahasa Malaysia dan membuktikan kesetiaan mereka kepada negara ini.

Pada masa yang sama, saya mengesyorkan yang bahasa Inggeris harus dijadikan, di masa hadapan yang berlanjutan, sebagai bahasa pengajian tinggi. Hal ini dihargai oleh ramai, kecuali mereka yang bersikap "the-fox-and-sour-grapes" serigala dengan buah anggur atau "the-dog-in-the-manger" orang yang menyimpan apa yang mereka sendiri tidak inginkan untuk menghalang orang lain daripada menggunakannya. Merekalah yang membuntukan jalan orang lain agar tidak diberi peluang mendapatkan pendidikan yang baik walhal mereka sendiri belum.

Malaysia adalah baru, dan ia ingin terus maju ke hadapan tanpa mengambil langkah mundur. Kemajuan pesat yang berkembang di dunia ini mendesak agar kita mengikuti peredarannya.

Idea-idea baru terbentuk setiap hari dan prestasi baru direkodkan. Peristiwa di dunia ini memang tidak terputus.

Segalanya di dunia ini berubah. Amatlah silap jika kita bayangkan yang kita dapat memberikan perkhidmatan terbaik kepada negara kita, hanya dengan sentimen dan emosi, dan ia bukanlah lebih bijaksana untuk mengikuti cara negara-negara lain yang masih mundur.

Tugas kita adalah untuk memberikan yang terbaik mungkin kepada masyarakat dan membantu mereka yang datang selepas kita, bahagia dan negara kita aman makmur. Bolehkah kita menjustifikasikan yang dengan pendidikan meleset, kita dapat mengikuti kemajuan, tetapi kurang pencapaiannya untuk negara baru kita?

Separa pendidikan langsung bukan pendidikan.

Rakyat di negara ini terdiri daripada tiga kaum utama - Melayu, Cina dan India. Kesemuanya memiliki bahasa tersendiri; mereka bermuafakat yang oleh kerana mereka rakyat Malaysia, Bahasa Malaysia dijadikan bahasa kebangsaan, yang Jiwa Bangsa, yang Jiwa Negara.

Akan tetapi, bahasa Inggeris masih perlu dikuasai, bahasa yang akan memberikan mereka pendidikan yang mereka terajui. Dalam menguasainya, Melayu tidak bermula dari tangga yang kebelakang, orang lain juga perlu mempelajarinya, iaitu belajar apa yang sama asing bagi mereka.

Bahasa Inggeris boleh menjadi titik pemahaman dan kemesraan antara kaum di samping memberi mereka peluang untuk menggunakan minda mereka dengan sebaiknya.

Kemerdekaan sahaja tidak memadai melainkan ia membawa makna. Saya inginkan rakyat Malaysia berjalan di kaki bumi ini dengan megah. Saya ingin melihat yang miskin berkesempatan untuk memanjat tangga kejayaan setaraf dengan anak-anak-anak orang kaya juga pembesar-pembesar, dan tidak ketinggalan kerana kemiskinan atau kurang peluangnya.

Saya bukan seorang yang mengelak tanggung jawab, apa yang dikatakan haruslah diperkatakan untuk kebaikan rakyat majmuk Malaysia dan saya tidak gentar untuk menyatakan apa yang sebenar. Pengkritik saya tidak akan berada di tempat mereka di saat ini jika negara kita tidak dibebaskan.
* Tunku Abdul Rahman Putra Al Haj was Malaysia’s first prime minister.

* Petikan dari Buku, Tunku Abdul Rahman Putra Al Haj, "The case for English and Malay". Viewpoints, Bab 32, ms 192-200. Kuala Lumpur: Heinemann Educational Books (Asia) Ltd., 1978. Diterjemahkan dari Bahasa Inggeris ke Bahasa Malaysia oleh Tunku Munawirah Putra April 2011.

No comments

Powered by Blogger.