Isu Rolyati Rakyat Kelantan: Sudah Masanya Rakyat Ajar Najib Dan Umno Erti Penderitaan!

Royalti: Anak Kelantan serah memorandum gesa PM kembali hak rakyat

Oleh Syed Mu’az Syed Putra

KUALA LUMPUR, 31 Mei — Jawatankuasa Bertindak Anak Kelantan Perantauan menuntut Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menunaikan janji beliau berhubung pembayaran isu hak pembayaran royalti kepada kerajaan Kelantan seperti mana yang dimaktub dalam Akta Kemajuan Petroleum 1974.

Pengerusinya Apandi Mohamad berkata kerajaan negeri Kelantan yang diterajui Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berhak mendapat hak sama rata seperti mana diperoleh kerajaan negeri Terengganu di bawah Barisan Nasional (BN).

Sebelum ini Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said berkata kerajaan negeri dijangka menerima semua baki wang royalti minyak RM118 juta daripada Petronas melalui Kementerian Kewangan.

Beliau berkata, ia merupakan sebahagian daripada RM938 juta yang sepatutnya diterima oleh kerajaan negeri itu.

Ahmad berkata, tiada perjanjian atau terma baru yang ditandatangani dan ia kekal dibayar lima peratus oleh Petronas melalui kerajaan pusat.

Menurut Apandi, pelaksanaan pembayaran royalti perlu diberikan kepada kerajaan negeri Kelantan dan ia selaras dengan ucapan bekas perdana menteri Tun Abdul Razak Hussein di Parlimen yang menyebut “semua negeri di Malaysia melainkan Sabah dan Sarawak telah menandatangani perjanjian dengan Petronas sebagaimana yang dikehendaki oleh Akta Kemajuan Petroleum 1974.”

Tegas beliau, pihaknya juga menuntut Najib supaya pembayaran royalti mesti buat secara tunai terus kepada kerajaan negeri dan tidak dibayar kepada mana-mana pihak lain atas apa jua alasan.

“Kami mahu hak kami dikembalikan sama seperti yang diterima kerajaan negeri Kelantan dan pembayaran mesti dibuat secara tunai oleh Petronas kepada kerajaan negeri Kelantan,” katanya.

Pagi tadi Apandi telah menyerahkan memorandum di Putrajaya menuntut agar hak kerajaan negeri Kelantan dikembalikan.

Memorandum itu diterima wakil Jabatan Perdana Menteri.

Turut hadir sama Ahli Parlimen Rantau Panjang Siti Zailah Mohd Yusof, ahli jawatankuasa kerja PAS pusat Mohamad Sabu, Senator Mumtaz Mohd Nawi dan Ketua AMK Kelantan Mohammad Azihan Che Seman.

Pada 30 Ogos lalu, kerajaan negeri Kelantan memulakan tindakan perundangan dengan memfailkan saman terhadap Petronas mendakwa syarikat petroleum nasional itu tidak membayar royalti yang dianggarkan RM800 juta setahun sejak 2005.

No comments

Powered by Blogger.