PRS bimbang 80,000 guru Semenanjung ke Sarawak

SIBU 24 Mei - Parti Rakyat Sarawak (PRS) melahirkan kebimbangan terhadap laporan bahawa Kementerian Pelajaran akan menghantar sekitar 80,000 guru dari Semenanjung ke negeri ini tahun depan.

Presidennya, Datuk Dr. James Jemut Masing berkata, mereka terutama bimbang kerana di kalangan kumpulan itu, sejumlah besar akan terdiri daripada guru agama.

Bercakap kepada pemberita selepas menghadiri majlis jamuan praperayaan Gawai Dayak anjuran Sayap Wanita PRS Bukit Assek di sini malam tadi, beliau berkata" “Mereka (guru-guru agama) itu tidak dilihat sebagai ustaz atau ustazah tetapi sebagai kaunselor bagi “perkara yang saya tidak pasti”.

Hal ini membimbangkan dalam erti bahawa jika mereka sebenarnya sebagaimana dikatakan, kecenderungan untuk mengajar tidak ada tetapi lebih kepada melihat aspek-aspek agama, dakwa beliau.

"Di sinilah mungkin timbul implikasi berlainan,” katanya.

"Saya harap saya salah. Saya senang hati jika saya salah,” tambahnya.

Sarawak, mengikut Masing, selama ini begitu aman dan liberal dalam banyak hal termasuk agama. - Bernama

No comments

Powered by Blogger.