Polis tidak wajar tersinggung dengan Mat Sabu

Oleh Subky Latif

ADAKAH menyalahkan Mohamad (Mat) Sabu atas ulasan kejadian Bukit Kepong jadi satu kesempatan yang baik bagi Barisan Nasional (BN) menyegerakan pilihan raya umum (PRU) ke-3? Mungkinkah isu ini mencerahkan peluangnya bagi mengekalkan kuasa di Putrajaya?

Isu itu nampaknya memberi peluang kepada Umno dan semua media pro-Perdana Menteri membalun Mat Sabu yang sekali gus payah bagi pembangkang membelanya.

Mungkin BN merasa dengan isu Mat Sabu itu memadamkan segala keraguan dan masalah BN untuk memenangi mudah pilihan raya itu.

Boleh ia mengambil peluang mengadakan pilihan raya sebelum isu ini mati. Ia boleh menggunakan isu itu sepanjang kempen.

Beranikah BN untuk mengambil risiko?

Semua penyokong BN daripada sekecil hama hingga sebesar Angkasapuri menggodam Mat Sabu terutama polis, keluara dan zuriat mangsa Bukit Kepong rasa tersinggung dengan kenyatan yang dikatakan dikata oleh Mat Sabu. Masing-masing Mat Sabu tidak berterima kasih dengan perkhidmatan polis.

Perkhidmatan polis diakui salah perkhidmatan amat penting bagi rakyat, pemerintahan dan negara. Tidak perlu hendak disebut satu persatu apa pentingnya. Jika polis tidak ada nescaya huru-hara segala-galanya.

Tetapi polis mesti berlapang dada menimbang semua bila perkhidmatannya itu menjadi begitu mulia dan bila pula sebaliknya?

Dalam suasana Mat Sabu bercakap untuk menulai semula sejarah, maka polis munasabah memikirkan sempadan antara polis sebelum merdeka dan selepas ia transformasi menjadi polis diraja.

Kalau kita kata sejarah tidak boleh dinilai semula, mengapa ada cerdik pandai yang tidak dapat menerima Hang Jebat itu penderhaka besar bagi bangsa Melayu? Bukankah Hang Jebat itu dirakamkan sebagai penderhaka.

Tetapi ia sudah dinilai semula. Hingga Jins Samsuddin yang dipercayai pembela utama kejadian Bukit Kepong yang disebut oleh Mat Sabu sebagai orang Umno yang setia, menamakan anaknya Hang Jebat? Ertinya, Jins menghayati Hang Jebat dan menerima sejarah boleh dinilai semula.

Polis satu perkhidmatan mulia, tetapi polis yang tersusun itu ditubuhkan oleh Inggeris. Kerja mula sekali dulu ialah untuk menangkap Dato’ Maharajalela dan memburu orang-orangnya di Pasir Salak. Orang Besar Perak itu adalah untuk memelihara kedaulatan Sultan Perak dan kemerdekaan bangsa Melayu dari campur tangan penjajah.

Bukankah polis yang menangkapnya dan orang-orangnya hingga Dato’ Maharajalela dihukum bunuh hingga tidak berkubur?

Siapa yang digunakan untuk memburu Dato’ Bahaman dan Mat Kilau yang mereka terpisah daripada keluarga masing-masing dan masyarakat umum Melayu? Hingga kita tidak tahu di mana matinya Dato’ Bahaman dan Mat Kilau pula terpaksa bersembunyi menggunakan berbagai nama. Hingga kira-kira 12 tahun selepas merdeka barulah Mat Kilau dalam usia yang sangat tua muncul di sebuah masjid mengaku dialah Mat Kilau.

Siapa yang memburu mereka kalau bukan polis yang ditubuhkan oleh Inggeris dan bekerja untuk kepentingan penjajah?

Adalah benar polis itu mencegah jenayah sepanjang zaman penjajah itu tetapi mereka juga digunakan untuk mengintip gerakan kemerdekaan. Atas arahan penjajah polisnya mengejar Ibrahim Yaakub, pengasas Kesatuan Melayu Muda yang mula mencetus idea kemerdekaan.

Rakan-rakannya seperti Pak Sako telah mengenakan pakaian perempuan kepada Ibrahim Yaakub menyeludupkannya ke Indonesia bagi melarikan diri daripada tangkapan polis Inggeris.

Ahmad Boestamam adalah orang Melayu yang pertama menjeritkan kalimah MERDEKA di majlis penubuhan Partai Kebangsaan Melayu Malaya di Ipoh dan ia adalah parti politik yang pertama ditubuhan di negara kita. Polis mana yang diarahkan oleh British menangkap Ahmad Boestamam hingga tujuh tahun dia meringkok dalam tahanan kalau tidak polis yang bekerja untuk penjajah?

Siapa yang menangkap dan menahan Dr Burhanuddin al-Helmy, Pak Sako, Ustaz Abu Bakar Bakir dan penyokong-penyokong mereka jika bukan polis yang ditubuhkan oleh British itu?

Sesudah perkhidmatan polis itu sudah berkembang ia menjadi satu bidang dan peluang pekerjaan kepada rakyat sama seperti perkhid matan perguruan, pegawai dan perkhidmatan awam dan lain-lain. Lulusan sekolah Melayu dan sekolah Inggeris tidak peka sangat erti kemerdekaan dan mereka makan gaji dengan sesiapa saja dan apa pekerjaan saja.

Tetapi bagi mereka mula-mula menjadi polis ketika mudah ditubuhkan oleh penjajah ia orangorang dipercayai bulat-bulat menyokong Inggeris. Selain diperintahkan untuk apa kerja saja, mereka menjagai keselamatan setiap orang Inggeris yang mula datang ke Tanah Melayu.

Bangsa Melayu yang merdeka sebelum kedatangan Inggeris itu tidak gemar kepada mata-mata yang bekerja dengan Inggeris itu.

Adalah benar polis itu ada disiplin. Apabila sudah jadi polis tidak boleh ingkar atas semua perintah. Jika diarah tangkap Boestamam dan Pak Sako, tiada cara mereka tidak mahu menangkapnya. Mereka kena patuh.

Banyak lagi pekerjaan lain, mengapa mereka pilih jadi polis. Tiada kerahan untuk menjadi polis. Tetapi mereka jadi polis sekali pun yang menjadi ketua polis negeri adalah Inggeris malah ketua polis daerah pun ada Inggeris. Hatta orang putih yang tiada tangan sebelah pun dijadikan pegawai polis utama oleh penjajah untuk memerintah polis.

Pada zaman orang mula menuntut kemerdekaan selepas Jepun kalah, polis ini diarah mengintip siapa yang mahukan kemerdekaan itu. Mereka laporkan siapa yang terlibat. Mungkin ada polis itu yang mahu sama merdeka, tetapi kerana disiplin mereka terpaksa laporkan siapa yang terlibat menuntut kemerdekaan. Apa pun niatnya, mereka sudah terlibat dalam gerakan menentang kemerdekaan.

Sehari sebelum merdeka 31 Ogos, 1957, polis masih di bawah Inggeris. Tunku Abdul Rahman Putra sebagai Ketua Menteri dan Umno tidak dapat mengawal polis kerana ia masih di tangan Inggeris. Tunku tidak dapat hadir tepat menjelang minit pertama 3 1 Ogos 1957 untuk menurunkan benderaUnion Jack di Padang Kelab Selangor kerana motokar membawa Tunku tidak dapat masuk pada masa yang tepat sebab orang ramai memenuhi jalan. Polis orang putih itu tidak menjaga lalu lintas sebaik-baiknya.

Bagi orang yang berjiwa merdeka, memang ada nilai tertentu terhadap perkhidmatan polis itu. Jika ada orang tidak seronok dengan polis dulu, maka polis zaman ini jangan mudah tersinggung.

Tetapi setelah merdeka barulah polis itu direformasi dan ditransformasi menjadi Polis Diraja Malaysia – PDRM. Baju penjajah yang menyelimuti pasukan polis dilucutkan bagi dijadikan polis yang berkhidmat untuk negara dan bangsa yang merdeka.

Jika polis ada rasa simpati yang tinggi terhadap kejadian di Bukit Kepong , ia dapat difahami oleh sekalian manusia, tetapi polis mesti ada sikap dan ļ¬kiran terbuka bahawa sebelum merdeka itu ada imejnya yang tersendiri. Ada nilai yang baik pada polis itu dulu, sekarang dan akan datang.

Tetapi ada perbezaan antara dulu dan sekarang. Dulu ia berkhidmat kepada penjajah, sekarang mereka berkhidmat untuk negara merdeka. Ada yang boleh disamakan yang dulu dengan yang sekarang, tetapi ada juga yang tidak dapat disamakan.

Jika sejarah Hang Jebat derhaka itu sudah dinilai semula oleh masyarakat, maka tidak boleh benci pada Mat Sabu yang hendak menilai semula sejarah. Mungkin sekarang orang benci kepadanya, tetapi mungkin 400 tahun nanti orang menerimanya. Oleh itu kita jangan tutup pintu penilaian itu.

No comments

Powered by Blogger.