Apabila timbul isu Palestin, teringat akan kisah di bawah. Silakan baca ...




Apabila timbul isu Palestin, teringat akan kisah di bawah. Silakan baca ...

“Bukan Urusan Saya” – “It’s not my business!”

Syeikh Muhammad Sa’adudin bin Hasan Khan at-Tabrizi (w.1008H) merupakan Syeikh al-Islam (mufti Negara) yang ke-22 di dalam kerajaan Turki Uthmaniah.

Khalifah Turki yang bernama Sultan Ahmad I mengirim sepucuk surat rasmi kepada Syeikh Sa’dudin untuk bertanya, “Apakah kekurangan yang terdapat di negara ini (sehingga kita mengalami kemunduran dan kekalahan daripada musuh) padahal Allah menjanjikan kemenangan bagi umat Islam?”

Syeikh yang bijak ini segera menulis jawapannya, “Bukan urusan saya.” Sultan Ahmad I menjadi sangat marah apabila membaca jawapan tersebut. Dia menyangka bahawa Syeikh Sa’dudin mengabaikan pertanyaan penting ini.

Dengan tenang, Syeikh Sa’dudin menjelaskan, “Saya tidak mengabaikan pertanyaan tuanku. Sebaliknya, saya menjawab pertanyaan tersebut dengan sangat teliti. Kalimat “bukan urusan saya” inilah penyebab utama kemunduran umat Islam.

Jika setiap individu – sama ada pejabat di dalam kerajaan atau rakyat biasa – hanya mementingkan diri sendiri, dan berkata “ bukan urusan saya” setiap kali melihat permasalahan umat, maka kemunduran demi kemunduran, dan kekalahan demi kekalahan akan menimpa umat Islam secara berterusan.”
Setelah memahami ucapan Syeikh yang penuh makna, Sultan Ahmad I menjadi sangat malu. Lalu dia segera meminta maaf kepada Syeikh Sa’dudin dan memberikan hadiah yang banyak kepada beliau.

Titipan dari buku Rasul Mulia, Umat Mulia, Akhlak Mulia karya Al-Fadhil Ustaz Umar Muhammad Noor, Terbitan Telaga Biru.

No comments

Powered by Blogger.